افق پیش روی سال ۱۴۰۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ساخت سه هزار کیلومتر راههای روستایی و تکمیل پروژههای قبلی است. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان در سفر به استان خوزستان و بازدید از […]
افق پیش روی سال ۱۴۰۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ساخت سه هزار کیلومتر راههای روستایی و تکمیل پروژههای قبلی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان در سفر به استان خوزستان و بازدید از راههای فرعی و روستایی شهرستان خرمشهر گفت: طبق برآورد صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ مشخص شد در کشور تقریبا حدود ۹۷ هزار روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد ۴۰ هزار روستا جمعیتی بالای ۲۰ خانواده دارند.
وی افزود: از این تعداد روستا با بیش از ۲۰ خانوار سکنه نیز حدود ۱۸ درصد معادل حدود ۷ هزار و ۲۲۲ روستا، از راه آسفالت مناسب برخوردار نبودند که برای این روستاها باید تقریبا ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته میشد.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان با بیان اینکه تا این مقطع حدود ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته برای روستاها ساخته شد و ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باقی مانده است، بیان کرد: برای بخشی از این ۳۲ هزار کیلومتر راه در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ قرارداد منعقد شده است و بخشی هم ساخته شدهاند که در مجموع ۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی برای ساخت در کشور باقی مانده است. مقبلی ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم که این ۲۷ هزار کیلومتر راه باقی مانده که فاقد قرارداد و پیمانکار و اعتبار لازم هستند، در صورت رفع موانع قانونی به ویژه در استانها، احداث این راههای روستایی در قالب یک برنامه ۸ ساله به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپرده شود و یا توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای استانها ازطریق مناقصه اجراء و به اتمام برسد. وی دراین خصوص توضیح داد برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی باقی مانده در کشور به اعتباری بالغ بر ۲۱۸ هزار میلیارد تومان برابر فهرست بها سال ۱۴۰۱ مورد نیاز است. وی گفت: افق پیش روی سال ۱۴۰۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ساخت سه هزار کیلومتر راههای روستایی و تکمیل پروژههای سالهای قبلی است که برای این میزان احداث، ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از ردیفهای اعتباری در قانون بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: در اعتبارات امسال مبلغی بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی راههای روستایی، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیتزدایی به راههای روستایی اختصاص داده شده است و علاوه بر این بالغ بر سه هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی نیز برای پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران اختصاص داده شده است. مقبلی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در برنامه ۱۴۰۱ حدود دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار کیلومتر راه روستایی مطالعه شده برای ساخت دارد، اذعان کرد: در دستور کار است که ساخت راههای مطالعه شده توسط ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای کشور اجرا و ساخته شود.
وی گفت: مطالعه راههای روستایی باقی مانده در کشور بر اساس اعتبارات اختصاص داده شده در هرسال توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای استانها انجام خواهد شد و بر اساس اعتبارات پیش بینی شده و همچنین ظرفیت اجرایی کشور نسبت به اجرای ساخت آنها اقدام خواهد شد که پیش بینی میشود سالانه بین سه هزار تا پنج هزار کیلومتر راه روستایی بر اساس ظرفیت اعتباری و ظرفیت اجرایی در کشور ساخته شود.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی تأکید کرد: مدیران کل ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای سراسر کشور میتوانند با رایزنیهای درون استانی با استانداران، نسبت به جذب اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه و سایر اعتبارات اختصاص داده شده به استانها برای نگهداری و ایمن سازی راههای روستایی و فرعی اقدام کنند.
مقبلی عنوان کرد: سال گذشته برای بخش راههای روستایی کشور اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل مصوبه مجلس شورای اسلامی و اعتبارات دفتر مناطق محروم ریاست جمهور برای ساماندهی این راهها، اختصاص داده شد که با این اعتبار حدود ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح کشور احداث شد.
وی اظهار کرد: افق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال گذشته ساخت ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی بود اما به دلیل تاخیر ایجاد شده در موافقتنامههای شوراهای برنامهریزی استانها و عدم امکان انجام پروژههای راه سازی روستایی در استانهای سردسیر در ماههای پایانی سال به دلیل همین تاخیر ایجاد شده و تاخیر در صدور حواله قیر مورد نیاز، افق مورد نظر سازمان محقق نشد اما امیدوار هستیم تا تیرماه امسال و پایان سال مالی ۱۴۰۰ برنامهریزی سازمان به طور کامل محقق شود.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان با بیان اینکه در بخش نگهداری راهها نیز حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر روکش آسفالت در سطح راههای روستایی کشور انجام شد، افزود: اعتبار نگهداری و ساخت راههای روستایی استانی است و سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای نگهداری راههای فرعی به سازمان تخصیص داده شد که با توجه به نیاز شبکه راههای فرعی کشور به بهسازی و روکش آسفالت این عدد اعتبار بسیار اندک بود. مقبلی گفت: سهم تخصیص داده شده به خوزستان از اعتبارات ساخت راههای روستایی حدود ۴ میلیارد تومان برای ساخت راههای روستایی بود و در مجموع رقمی هم از اعتبارات راههای فرعی برای نگهداری راههای فرعی استان اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: طبق مطالعات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، از ۳۱ استان کشور، ضریب برخورداری از راههای روستایی آسفالت شده برای روستاهای با ۲۰ خانوار به بالا در ۷ استان سیستان و بلوچستان، کرمان، خراستان شمالی، کردستان، شرق سمنان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی کمتر از نرم برخورداری از راه آسفالته درکشور یعنی معادل ۸۲ درصد است.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان بیان کرد: از ۴۶۷ شهرستان کشور نیز ۷۲ شهرستان ضریب برخورداری از راه روستایی آسفالت شده کمتر از ۷۰ درصد است که میتوان در استان خوزستان به شهرهای دزفول، اندیکا، مسجدسلیمان و لالی اشاره کرد. مقبلی اذعان کرد: دلیل کم برخورداری این استانها و شهرستانها از راههای روستایی آسفالت شده، عدم توزیع عادلانه اعتبارات در سالهای قبل است که در سال ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور از اطلاعات ما به درستی استفاده کرد و اعتبارات را بیشتر به این استانها تخصیص داد.