سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات در ۱۱ فرودگاه کشور مستقر می‌شود
سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات در ۱۱ فرودگاه کشور مستقر می‌شود

    ماهور مهراد/ شهر فرودگاهی بزرگ (Aerotropolis) تاثیر قابل توجهی در توسعه شهری برای کل منطقه خواهد داشت. افزایش فرودگاه‌های هوشمند در حال ظهور مشتری‌های تجاری در بخش‌های جدید جذب می‌کند و حتی ممکن است یک برند جدید ایجاد کند که خدمات هوشمند از خوشه‌های صنعتی مختلف با مناطق آزاد تجاری ارائه دهد. با […]

 

 

ماهور مهراد/

شهر فرودگاهی بزرگ (Aerotropolis) تاثیر قابل توجهی در توسعه شهری برای کل منطقه خواهد داشت. افزایش فرودگاه‌های هوشمند در حال ظهور مشتری‌های تجاری در بخش‌های جدید جذب می‌کند و حتی ممکن است یک برند جدید ایجاد کند که خدمات هوشمند از خوشه‌های صنعتی مختلف با مناطق آزاد تجاری ارائه دهد.
با این تعریف فرودگاه هوشمند، فرودگاهی است که در آن، مدیریت، با شناخت کامل مشتری و نیاز های آن، به منظور تشخیص زمان حداکثری تقاضا تدابیر لازم را برای کاهش صف، ایستایی و استرس در ترمینال، تامین پارکینگ مورد نیاز، تسهیل حرکت مسافرت از زمان ورود تا زمان پرواز و تلاش برای پرواز به موقع را، فراهم آورده و همچنین موجب ارتقا و افزایش درآمد غیر هوانوردی، توسعه کسب وکار فرودگاهی، استفاده بهینه از کارمندان به منظور برنامه‌ریزی و کنترل موجودی جهت ارائه خدمات مناسب به مسافران در زمان مناسب می شود.
حالا در راستای استقرار سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات در ۱۱ فرودگاه کشور، قرارداد همکاری میان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با شرکت آسان پرداخت پرشین منعقد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جلسه انعقاد قرارداد همکاری با شرکت آسان پرداخت پرشین، با بیان اینکه همکاری شرکت فرودگاه‌ها با شرکت فوق نيازمند حمایت، پشتیبانی، پیگیری و نظارت حوزه ستادی و فرودگاه‌های کشور است، گفت: خوشبختانه همکاران ستادی و فرودگاهی با توجه به شناختی که از سیستم‌های بروز و آنلاین دنیا دارند، به طور حتم حمایت و پشتيبانی آن‌ها را در این زمینه افزایش خواهد داد. سیاوش امیرمکری با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات در ۱۱ فرودگاه کشور مستقر می‌شود، افزود: وظیفه ما مدیریت و راهبری حدود ۶۰ فرودگاه بوده که بحث درآمدزایی برای ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: عمده درآمد شرکت فرودگاه‌ها از سرویس‌های هوانوردی کسب می‌شود. امیرمکری اظهار داشت: ما در تلاش هستیم که سهم درآمدهاي فرودگاهی را افزایش دهیم.
امیرمکری عنوان‌ داشت: با توجه به شرایط کرونا و شعار ACI که تجربه سفر سلامت را هدف برنامه‌ها و فعالیت‌های خود قرار داده‌اند، مجموعه شرکت فرودگاه‌ها در جهت کاهش تماس فیزیکی در فرودگاه‌ها، هوشمندسازی فرودگاه‌ها را در دستور کارهای خود قرار داده است.
وی گفت: زمینه همکاری دو شركت در فرايند هوشمندسازی فرودگاه‌ها فراهم شده است و ظرفیت هر دو شرکت براي همكاري بیش از تفاهم فعلي است.
امیرمکری شروع همکاری را شناخت بیشتر فرودگاه‌ها، نیازسنجی و ارائه خدمات بهتر و بیشتر از سوی شرکت آسان پرداخت عنوان کرد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها خاطرنشان کرد: چنانچه در زمینه هوشمندسازی همکاری خوبی انجام دهیم، قطعاً براي ارتقاء سطح ارائه خدمات به مردم بسیار مؤثر خواهد بود.
گفتنی است، این سامانه در فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر، اهواز، یزد، کرمان، زاهدان و بندرعباس مستقر می‌شود.
در ادامه این جلسه هر یک از حاضران در خصوص نحوه همکاری مباحثی را مطرح و به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
لازم به ذکر است، این جلسه با حضور مدیرعامل شرکت آسان پرداخت پرشین و همکاران آن‌ شرکت، عضو هیات مدیره و راهبری حوزه معاونت برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی و مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری برگزار شد. گفتنی است که با توجه به کاهش درآمدهای هوانوردی ، تکمیل پروژه های عمرانی و زیرساختی و بهسازی فرودگاه ها با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان دولت از اولویت های شرکت فرودگاه ها خواهد بود. صنعت هوانوردی در دنیا تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است و به منظور اعتمادسازی مسافران هوایی و کاهش ایستایی مسافران در فرودگاه ها و تسریع در ارائه خدمات فرودگاهی، هوشمندسازی فرودگاه ها با تاکید بر تحقق شعار «سفر سلامت» توسط ACI ، با تشکیل کمیته ای تخصصی در دستور کار شرکت فرودگاه ها قرار گرفته است.
در این بین، مدیریت منابع مالی در شرایط شیوع بیماری کرونا بسیار ضروری دانست و با توجه به کاهش درآمدهای هوانوردی، تکمیل پروژه های عمرانی و زیرساختی و بهسازی فرودگاه ها از اولویت های شرکت فرودگاه ها است.
این در حالی است که در فرودگاه های هوشمند بلوغ فن آوری‌های با پیشرفت در آنالیز های حسی به شدت در حال پیشرفت و ظهور می باشند. سیستم ها در محدوده یک شبکه دیجیتال ساخته می شوند که اغلب با شبکه IP دارای کلاس‌هایی همگرا ست و در کل اکوسیستم از جمله در فرودگاه ها، شهر فرودگاه، خطوط هوایی، بنادر، لوجستیک، قسمت مقامات و سایر بخش ها میتواند یک پهنای باند با ترافیک سرعت بالا را ایجاد نماید.
این شبکه های دیجیتالی سیستم عصبی فرودگاه ها هستند که هر نقطه از تعامل ها را لمس و مدیریت می کنند. با فعال کردن تبادل اطلاعات در زمان واقعی، همکاری عمیق بخش ها و تلفیق فرایند های فرودگاه گسترده، این فرودگاه های هوشمند به طور قابل توجیهی کارآمدی عملیات، خدمات مسافرین و قابلیت های پیشرفته امنیتی خود را ارتقا داده اند. آنها همچنین تجربه خدماتی مسافرین خود را با ارائه طیف وسیعی از خدمات شخصی بالا برده اند که قادرند اطلاعات مسافران را به صورت یکپارچه منتقل کنند و خدمات مورد نیاز آن ها را در بخش های مختلف پیش بینی نمایند.فرایند های گسترده تلفیق شده در بین خطوط، واحد های کوچکتر، ارائه دهندگان سوخت، بخش نظافت و سایر شرکای اکوسیستم مزایای جدیدی در کل زنجیره ارزشی به وجود آورده است.
شبکه دیجیتالی قادر است عملیات در زمان واقعی ایجاد کرده و فرآیند ها را تلفیق نماید وجریان درآمدی جدیدی تولید کند. همچنین تجربه انتظارات مسافران را بهبود بخشد.