سعید محمد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
سعید محمد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رئیس جمهور برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: بدون ایجاد وزارت مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با چالش مواجه خواهد شد. محمد رضا رضایی کوچی بیان کرد: با وجود اینکه روز یکشنبه گزارش کمیسیون عمران در خصوص کلیات […]

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رئیس جمهور برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: بدون ایجاد وزارت مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با چالش مواجه خواهد شد. محمد رضا رضایی کوچی بیان کرد: با وجود اینکه روز یکشنبه گزارش کمیسیون عمران در خصوص کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در صحن مجلس قرائت شد و قرار بود روز سه شنبه ۱۹ مرداد موافقان و مخالفان نظرات خود را ارائه کنند و این طرح بررسی شود اما این طرح از دستور کار مجلس کنار رفت.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: آقای رئیسی طی نامه ای خواسته اند که این طرح فعلا مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود. با توجه به اینکه یکی از شعارهای ایشان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود، اگر وزارت مسکن ایجاد نشود این کار به سادگی انجام نخواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اکنون برای تحقق این شعار دچار چالش خواهند شد چراکه وزارت راه و شهرسازی اکنون خیلی عریض و طویل است. بر اساس آخرین گزارشات و اخبار نیز قرار است ایشان آقای سعید محمد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کند.

مشکل اعطای وام‌های مسکن روستایی برطرف شد؛
اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی
برای ساخت ۱۲۵ هزار مسکن روستایی
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن از برطرف شدن مشکلات ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خبر داد و گفت: تسهیلات ۱۲۵ هزار واحد مسکونی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است. «حمیدرضا سهرابی» از رفع مشکلات بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خبر داد.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است این اقدام را گامی برای تشویق روستاییان به اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی برشمرد.
سهرابی گفت: از ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی که سالانه در تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد، برای ۱۲۵ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی ابلاغ شده است که بانک‌های عامل در حال پرداخت تسهیلات هستند.
وی از رفع مشکل بانک کشاورزی به عنوان یکی از بانک‌های عامل که تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی را ارائه می‌دهد تا پایان هفته جاری خبر داد.
سهرابی اعلام کرد: ۴۰ هزار متقاضی تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده و قرارداد پرداخت تسهیلات به امضا رسیده است.
وی افزایش تسهیلات را گام مؤثری برای اشتغال روستاییان و همچنین ترغیب آنها در اجرای طرح دانست.

در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری؛
طرح جامع زنجان با اولویت حفظ باغات تصویب شد
در نشست شورای‏‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۱۸ مرداد‏ماه، اعضای شورای‌‏عالی و و نمایندگان ذیربط به دلیل محدودیت‏‌های ناشی از بیماری کرونا به‌ صورت مجازی (ویدئو کنفرانس) در جلسه شرکت کردند و موضوعات طرح توسعه و عمران (جامع) شهر زنجان، سیاستگذاری و ضابطه‏‌گذاری حوضه‏‌های آبریز آب شرب تهران (سدهای لار، لتیان، ماملو)، طرح توسعه پردیس دانش و سلامت موسوم به طرح توسعه بیمارستان شریعتی۲ واقع در شمال بزرگراه همت و طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج،  مورد بررسی قرار گرفت.
طرح توسعه و عمران (جامع) شهر زنجان با اولویت حفظ باغات، توجه به حرایم گسل، مسیل و … ، پدافند غیرعامل و بسترسازی متناسب با میراث فرهنگی- مذهبی شهر مورد تصویب قرار گرفت.
سیاستگذاری و ضابطه‏‌گذاری حوضه‌‏های آبریز آب شرب تهران (سدهای لار، لتیان، ماملو)، در پاسخ به ماده ۱۳ مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در خصوص طرح مقابله با آلودگی صنایع آب شرب تهران (۱۳۹۴) در دو مرحله : «تشخیص مسائل حوضه‏‌ها» و «سیاست‏گذاری و ضابطه‏‌گذاری» تدوین و مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
کلیات طرح توسعه پردیس دانش و سلامت موسوم به طرح توسعه بیمارستان شریعتی۲ واقع در شمال بزرگراه همت پیرو مصوبه قبلی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و با توجه به ملاحظات مربوط به سیما و منظر شهری در جهت پراکنش مستحدثات در سطح عرصه و افزایش مطلوبیت فضا ضمن ضرورت هماهنگی با سایر سازمان‏‌های دخیل تصویب شد.
در طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج ضمن حفظ میراث طبیعی و فرهنگی و همچنین پاسخگویی به مطالبات جمعیتی، سکونتی و فعالیتی، موارد مرتبط با مکانیابی شهرک مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

درشهرستانهای اسلامشهر، تهران، دماوند اجرا می شود؛
مزایده عمومی فروش املاک و اراضی
سازمان ملی زمین و مسکن
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از مزایده عمومی فروش املاک و اراضی سازمان ملی زمین و مسکن (نوبت اول ) از طریق مزایده عمومی به صورت نقدی خبر داد. مصطفی پرویزی مقدم معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از مزایده عمومی فروش املاک و اراضی سازمان ملی زمین و مسکن (نوبت اول ) از طریق مزایده عمومی به صورت نقدی خبر داد و گفت: این اداره کل درنظر دارد در راستای ماده ۸ قانون ساماندهی عرضه و توزیع مسکن مصوب ۱۳۸۷ (۱۷قطعه) شامل؛ زمین مسکونی، زمین تجاری، واحد مسکونی واقع درشهرستان‌های  اسلامشهر، تهران و دماوند از طریق مزایده عمومی  و به صورت نقدی به فروش برساند.
وی افزود: اطلاعات کامل و کلیه مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد و شرایط مزایده تا ارائه پیشنهاد مزایده گران و بازگشایی پاکتها و ابلاغ برنده همگی از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir  انجام خواهد شد.
پرویزی مقدم با اشاره به اینکه مهلت دریافت شرایط مزایده از سامانه ستاد از تاریخ ۱۹ مردادماه تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۰  خواهد بود، خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ارائه پیشنهادات در سامانه ستاد نیز از ساعت ۱۱ صبح ۲۵ مردادماه تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۰ است ،  همچنین بازگشایی پاکات مزایده  نیز از ساعت ۱۱:۰۰ ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ در محل ساختمان شماره یک اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ( ساختمان کلانتری) انجام خواهد شد.
شایان ذکر است علاقمندان برای دریافت جزئیات بیشتر می توانند به آگهی مندرج در روزنامه جمهوری اسلامی مراجعه نمایند. همچنین شماره ۸۸۹۲۳۹۰۱ داخلی ۱۲۹۲-۱۲۹۰ نیزبرای پاسخگویی به سوالات متقاضیان پیش بینی شده است.