سفر هوشمند خانوادگی؛ پیشنهاد گردشگری ایران
سفر هوشمند خانوادگی؛ پیشنهاد گردشگری ایران

  مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پیشنهاد ایران برای گردشگری در دوره کرونا به کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی، سفر هوشمند خانوادگی مبتنی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود. محمد قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر گفت: ایران در وبینار تاثیر کووید […]

 

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پیشنهاد ایران برای گردشگری در دوره کرونا به کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی، سفر هوشمند خانوادگی مبتنی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود. محمد قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر گفت: ایران در وبینار تاثیر کووید – ۱۹ بر گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی تمرکز بر سفرهای داخلی و خانوادگی را مطرح کرد. که البته منظور از این طرح، سفرهای دسته جمعی و اقامت در هر مکانی نیست.

وی افزود: در این وبینار ایران عنوان کرد در شرایطی که تقریبا تمام حرفه‌ها مشغول فعالیت هستند نمی توان از فعالان بخش گردشگری خواست فعالیت نداشته باشند و باید چراغ گردشگری را برای بازگشت شرایط عادی روشن نگاه داشت. همچنین اگر در این دوره گردشگری داخلی تقویت شود، ازسرگیری گردشگری خارجی نیز راحت‌تر میسر می شود.
قاسمی با بیان این که در دوره‌ شیوع کرونا سبب محدودیت در سفرهای خارجی شده و می توان به سمت تقویت سفرهای داخلی برویم، افزود: پیشنهاد ایران سفرهای هوشمند است که با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و در چارچوب خانواده باشد. زیرا فرد در منزل کنار اعضای خانواده‌اش زندگی می‌کند و بنابراین در صورت سلامت آنها، امکان ابتلا به کرونا وجود ندارد چون با فرد دیگری تماس ندارند.
وی افزود: در این گونه سفرها توصیه می‌شود خانواده به مراکز اقامتی، سفر کنند که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی باشد که موظف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستند؛ زیرا اقامت در مراکزی که زیر نظر و نظارت میراث فرهنگی نباشد ممکن است محیطی برای انتقال بیماری باشد.
قاسمی برگزاری تور آشناسازی را یکی دیگر از پیشنهادهای‌ ایران اعلام کرد که در این وبینار مورد توجه قرار گرفت و افزود:‌ برگزاری این دوره و انتشار در فضای مجازی می تواند اطمینان مردم را از رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تاسیسات گردشگری جلب کند.
یکی دیگر از پیشنهادهای ایران نیز تولید کلیپ هایی از صفر تا ۱۰۰ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هتل و دیگر تاسیسات گردشگری و انتشار آن در فضای مجازی بود. مردم با دیدن این گونه فیلم‌های کوتاه به سفر کردن ترغیب می‌شوند. وبینار آثار کووید – ۱۹ بر گردشگری بین کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی و راه‌های پیش رو با حضور ۴۱ نماینده از ۲۵ کشور عضو و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و محمد قاسمی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری همچنین رابط وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری‌های اسلامی یا «کومسک» (COMCEC) روز پنجشنبه برگزار شد. در بخش ارائه تجربیات کشورها در زمینه انجام اقدامات مناسب برای رونق گردشگری با تاکید ویژه بر گردشگری داخلی در دوران کرونا، نمایندگان ایران گزارشی از اقدامات انجام شده در مراحل متوالی ارائه دادند. این مراحل، تشکیل کمیته ملی گردشگری و ورزش به منظور ارزیابی و برآورد خسارات وارده به بخش‌های مختلف صنعت گردشگری از طریق وب سایت مربوطه، ارائه بسته‌های حمایتی به ذینفعان گردشگری در قالب معافیت مالیات بر ارزش افزوده، استمهال بازپرداخت اقساط وام‌ها، کاهش ۲۳ درصدی حق بیمه برای کارفرمایان و کارکنان شرکت‌ها و تأسیسات گردشگری، ایجاد امکان پرداخت هزینه حامل‌های انرژی به صورت اقساط، اعطای وام‌های کم بهره، الزام شرکت‌های گردشگری به برگرداندن وجوه افرادی که سفرهای از پیش رزرو کرده خود را لغو کردند، تمدید خودکار مجوزهای تأسیسات گردشگری و با تأخیر، ابلاغ دستورالعمل اولیه بهداشتی جهت رعایت در مراکز خدمات گردشگری و ابلاغ پروتکل بهداشتی سفر هوشمند (سفر با رعایت کامل نکات بهداشتی) و برگزاری تورهای آشناسازی به منظور انعکاس رعایت موارد بهداشتی در تمام اجزای زنجیره تأمین خدمات گردشگری برای اعتمادسازی و تشویق سفرهای داخلی با رعایت فاصله اجتماعی لازم و استفاده تمام تجهیزات بهداشتی مورد نیاز را شامل می‌شد.
این گزارش از این جهت که در آن بر گردشگری داخلی تمرکز خاصی شده، مورد توجه ویژه رئیس جلسه و اعضای کومسک قرار گرفت و تاکید شد می‌تواند به‌عنوان یکی از الگوهای موفق توسط کشورهایی استفاده شود که قصد تمرکز بر گردشگری داخلی را دارند.