سارا نیازی امروزه در کشور استفاده از تکنولوژی در ساخت جاده های کشور و روش های نگهداری از آنها بسیار رشد داشته است. این رشد اگرچه در بخش ساخت خودرو و اتوبوس و کامیون کمتر صورت گرفته اما رشد تکنولوزی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری این نوید را می دهد […]
سارا نیازی
امروزه در کشور استفاده از تکنولوژی در ساخت جاده های کشور و روش های نگهداری از آنها بسیار رشد داشته است. این رشد اگرچه در بخش ساخت خودرو و اتوبوس و کامیون کمتر صورت گرفته اما رشد تکنولوزی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری این نوید را می دهد که بتوان از آن در ساخت ماشین آلات نیز بهره برد چراکه به عنوان مثال در ساخت اتوبوس تا پیش از اعمال تحریم ها و شیوع کرونا در حال رشد و پیشرفت بودیه ایم و میتوان تجربیات موفقیت آمیز در این زمینه را تکرار کرد.
در همین زمینه در روزهای گذشته نشست همانديشي امور راه و شهرسازي سازمان بازرسي كل كشور و سازمان راهداري و حملونقل جادهاي بهمنظور تبادلنظر و ارائه انتظارات، دغدغهها و مشكلات و ارائه راهكارهاي لازم در سال جديد برگزار شد.
معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اين نشست، برگزاري اين نشست را با توجه به آغاز سال ۱۴۰۰، فرصتي براي مطرح شدن انتظارات سازمان بازرسي كل كشور و مسائل و دغدغههاي سازمان متبوع خود برشمرد.
وي گفت: سازمان راهداري و حملونقل جادهاي تلاش ميكند عملكردي شفاف و روشن داشته باشد و جايگزيني سيستمهاي نرمافزاري با روشهاي سنتي، استفاده از فناوريهاي نوين، انعقاد تفاهمنامه با معاونت عملي و فناوري رياست جمهوري بهمنظور استفاده از ظرفيتهاي آن مجموعه و توانايي شركتهاي دانش بنيان از جمله اقداماتي است كه در اين زمينه انجام شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تعيين رويكردهاي مهم هر سال توسط مقام معظم رهبري اظهار داشت: همواره تلاش كردهايم رويكرد تعيين شده در ابتداي هر سال توسط مقام معظم رهبري را به صورت بهينه در مجموعه سازمان راهداري و حملونقل جادهاي نهادينه كنيم كه تحقق اهداف تعیین شده در این مسیر بعضاً با دشواریهایی همراه است و در حالي كه بسياري از اركان بخش حملونقل جادهاي، در اختيار اين سازمان نيست و بعضاً تصميماتي مربوط به اين حوزه در خارج از سازمان اخذ ميشود، اما به عنوان متولي بخش در مورد تمامي مسائل مرتبط با شركتهاي حملونقل، اصناف، رانندگان و امور مربوط به راهداري همواره ملزم به پاسخگويي هستيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات حوزه راهداري، كمبود اعتبارات و قير را از مشكلات عمده اين حوزه برشمرد كه اين مقوله منجر به تحت تأثير قرار گرفتن وضعيت راههاي كشور شده است.
وي برنامهريزي براي استفاده از حداقل بودجه جهت بهرهوري حداكثري و انجام اقدامات اثرگذار را در سرلوحه برنامههاي سازمان برشمرد و افزود: انجام كار انقلابي و جهادي در حوزه راهداري و حملونقل جادهاي و كاشتن بذر اميد در اين بخش، نياز به كمك و حمايت سازمان بازرسي و استفاده از ظرفيت اين سازمان براي همراهي سازمانها و دستگاههاي اثرگذار و تصميمگيرنده دارد كه اميدواريم با تدوين برنامه مصوب و مدون، همكاري و تعامل شايستهاي ميان دو سازمان در سال ۱۴۰۰ صورت پذيرد.
طي اين نشست محمدحسن اميري بازرس كل امور راه و شهرسازي سازمان بازرسي كل كشور ضمن قدرداني از زحمات فعالان و شاغلان سازمان راهداري و حملونقل جادهاي از جمله رانندگان و راهداران تلاشگر كشورمان كه در اوج گمنامي اما در نهايت اخلاص، در جهت خدمت به هموطنان تلاش ميكنند، گفت: نقش اين زحمتكشان در زمان بروز حوادث من جمله سيل، زلزله، طوفان، برف و ديگر رخدادهاي غيرمترقبه در راههاي كشور همواره مشهود و ملموس است.
وي با اشاره به اهميت مسائل مرتبط به حوزه راهداري بهعنوان يكي از اركان اصلي وزارت راه و شهرسازي، اصلاح نقاط پرحادثه، تعريض راهها و پلها با بهرهگيري از فناوريهاي نوين، احداث و بهسازي و ايمنسازي راههاي روستايي، اصلاح طرح هندسي راهها، گشودن گرههاي ترافيكي راهها، حل معضلات مربوط به رانندگان، نگهداري راهها، تعيين استراتژيهاي بخش راهداري، نوسازي ناوگان را از جمله دغدغههاي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي برشمرد.
اميري با بيان اين مطلب كه توانمنديهاي خوبي در اين حوزه وجود دارد و با تكيه بر توان توليدي كشور، امكان غلبه بر بسياري از چالشها بهرغم دسيسههاي دشمنان وجود دارد، خاطرنشان كرد:
حملونقل جادهاي و اهميت آن در توسعه كشور امروز بر كسي پوشيده نيست و با توجه به ماهيت كار سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در جهت خدمترساني به عموم مردم، خدمات اين سازمان بسيار ارزشمند است.
وي رويكرد سازمان بازرسي كل كشور را علاوه بر مقابله با فساد، هماهنگي با دستگاههاي ذیربط جهت انجام اقدامات مؤثر بهمنظور تأمين منافع مردم برشمرد تا از بروز تخلف و تقلب در دستگاهها پيشگيري شود.
بازرس كل امور راه و شهرسازي سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اقدامات مطلوبي كه توسط سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در راستاي نوسازي ناوگان صورت پذيرفته، بر بررسي و برنامهريزي بيش از پيش اين سازمان جهت رفع موانع موجود و تأمين نظر ذینفعان تأكيد كرد.
اميري اهميت دقت و كنترل در فرايند انجام امور توسط سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، شناسايي معضلات مهم حوزه و ارائه گزارش پيشرفت فيزيكي و اقدامات انجام شده و تشكيل نيروي واكنش سريع بهمنظور فعاليت در مواقع بروز حوادثي همچون سيل، زلزله، برفروبي و ديگر رخدادهاي اين حوزه را يادآور شد و گفت:
بهمنظور بهبود حملونقل كشور در اسرع وقت ضروری است براي شناسايي و معرفي حداقل ۱۰ گره ترافيكي مطالعات لازم در اولويت قرار گرفته و ا ين مشخصات پروژهها به هيأت بازرسي مستقر در سازمان راهداري ارائه گردد.
بازرس كل امور راه و شهرسازي سازمان بازرسي كل كشور ابراز اميدواري كرد: همكاريها و تعاملات فیمابین سازمان راهداري و حملونقل جادهاي و سازمان بازرسي كل كشور استمرار يابد.
شايان ذكر است اعضاي هيأت عامل و معاونان سازمان راهداري و حملونقل جادهاي و بازرسان سازمان بازرسي كل كشور در اين نشست همانديشي به ارائه ديدگاهها و نقطهنظرات حوزه مربوطه خود پرداختند. گفتنی است که اخیرا وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز کیفیت آسفالت مورد استفاده در روکش راه های کشور را مورد تأیید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرده است.
محمد اسلامی که ۲۸ بهمن ماه ۹۹ مراسم رونمایی از ۴۲۶ پروژه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اعتبار ۱,۲۰۰ میلیارد تومان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز یکی از وعدههای مهم در حوزه حمل و نقل و راهداری در جهت مقاومسازی و بازسازی پروژهها و نوسازی ماشین آلات در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده است.
وی ادامه داد: رویکردها و برنامهها و اقدامات در حوزه حمل و نقل و راهداری تغییرات اساسی کرده و کارکرد سازمان راهداری در ماههای گذشته رشد چشمگیری داشته است.
گفتنی است که اطلاعات و تصویربرداری از ۶۰ هزار کیلومتر راه توسط سامانههای سازمان راهداری یکی از مهمترین پروژههایی بوده که به مرحله اجرایی و عملیاتی رسیده است و با توجه به آنکه بسیاری از نقشهها در این حوزه پیش از این مشکل داشتهاند با اجرای و طراحی این سامانه، توسعه قابل توجهی در این حوزه ایجاد شده است.