عقب ماندگی بخش بیمه در فناوری اطلاعات باید جبران شود
عقب ماندگی بخش بیمه در فناوری اطلاعات باید جبران شود

سلیمانی گفت: توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نسبت به بانک ها عقب تر است و باید این عقب ماندگی جبران شود. سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در گفت وگویی در کلاب هاوس در رابطه با آیین نامه بیمه های درمان، اظهار کرد: در بخش بیمه های درمانی رشد خوبی طی چند سال گذشته داشته […]


سلیمانی گفت: توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نسبت به بانک ها عقب تر است و باید این عقب ماندگی جبران شود.
سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در گفت وگویی در کلاب هاوس در رابطه با آیین نامه بیمه های درمان، اظهار کرد: در بخش بیمه های درمانی رشد خوبی طی چند سال گذشته داشته ایم و در بخش بیمه زندگی شهادت می دهم که بیمه مرکزی در این زمینه تلاش های بسیار کرده است.
وی در ادامه گفت: فردا ابلاغیه های لازم جهت سیستم استعلام انجام خواهد شد که سیستم بانک اطلاعاتی برای ارزیابی و مدیریت ریسک افراد مجدد راه اندازی و اعتبار بیمه شدگان مشخص شود. تلاش شده است که این استعلام در موضوعاتی مانند بیمه شخص ثالث، آتش سوزی و باربری فعال شود اما متاسفانه در بخش بیمه این امکان فراهم نشده است.
در ادامه خراسانی نماینده یکی از شرکت های بیمه ضمن اشاره به افزایش تعداد استارت آپ ها در بخش بیمه  خطاب به رئیس بیمه مرکزی بیان کرد: ارتباط بیمه ای با کشورهای دیگر می تواند تجربه خوبی برای صنعت بیمه باشد.
او افزود: سرمایه صنعت بیمه ترکیه بیش از ۷ برابر ایران است و مجوز دادن به کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در موضوع بیمه ای کمک زیادی می تواند بکند.
رئیس بیمه مرکزی در رابطه با حوزه  IT گفت: توسعه IT  و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نسبت به بانک ها عقب تر است و باید تلاش شود تا وضع بهتر شود.
او افزود: طرح هایی در این خصوص در نظر گرفته شده اما یک طرف قضیه به شرکت های بیمه ای بر می گردد و باید  آن ها اجبار شوند تا این عقب ماندگی را جبران کنند.

تداوم سطح یک توانگری مالی بیمه ایران معین
ایران معین برای نهمین سال متوالی سطح یک توانگری مالی را از آن خود کرد.
بر اساس اعلام بیمه مرکزی شرکت ایران معین درحالی توانست برای نهمین سال متوالی دربالاترین سطح توانگری مالی قرار گیرد که یکی از مهم ترین شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های بیمه‌ای سطح توانگری مالی است.
در آذرماه سال ۹۹ که بسیاری از شرکت‌های بیمه مشمول تذکر نهاد ناظر برای پذیرش و نگهداری ریسک متناسب با سرمایه شرکت شدند، بیمه ایران معین نیز به منظور متناسب سازی بین سرمایه الزامی به ویژه ریسک بیمه‌گری با سرمایه موجود شرکت اقداماتی را آغاز کرد. محدودیت جذب پرتفوی در مناطق آزاد موجب شد که این شرکت اقدام به مشارکت در قرارداد اتکایی بیمه درمان تکمیلی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران کند.
با آنکه اعضای هیات مدیره ایران معین در زمان پذیرش این ریسک بدلیل نوع رشته بیمه‌ای قرارداد منعقده (درمان) کاهش امتیاز توانگری مالی نسبت به سال قبل را پیش بینی کردند اما به دلیل سودده بودن قطعی قرارداد مذکور، مشارکت در آن به تصویب رسید تا متناسب سازی هوشمندانه ای بین سرمایه الزامی به ویژه ریسک بیمه‌گری با سرمایه موجود شرکت صورت گیرد.
با وجود پذیرش چنین ریسکی، شرکت بیمه ایران معین با ثبت امتیاز ۲۵۰ در سال ۱۴۰۰ و کسب رتبه چهارم در بین شرکت‌های بیمه جنرال صنعت، موفق شد برای نهمین سال متوالی تاییدیه سطح یک توانگری را از بیمه مرکزی دریافت کند.

مطالبات معوق شرکت های بیمه ای آگاهانه افزایش می یابد
معاون اداری و مالی شرکت بیمه کارآفرین، گفت که یکی از دلایل افزایش مطالبات شرکت های بیمه ای در صنعت بیمه، مانده بدهی بالای شرکت بیمه ای بوده زیرا دولت فاقد نقدینگی است و بدهی ها معوق می مانند.
“عبدالمجید رافع» ،خاطرنشان کرد که مطالبات معوق  شرکت های بیمه ای آگاهانه افزایش می یابد، زیرا پرتفوی به چند قسمت تقسیم می شود که در بیمه نامه هایی مانند عمرو زندگی و شخص ثالث پرداخت ها تقریبا نقدی  است  اما  پرتفوی های بزرگ به صورت بدهی باقی می ماند.
وی، با اشاره به بیمه نامه هایی با مبلغ بسیار بالا، ادامه داد: اینگونه بیمه نامه ها تاثیر بسیاری برروی سود و زیان شرکت ها می گذارند که شرکت ها طبیعتا بدهی آن را هم می پذیرند.
رافع  اظهارکرد: درمجموع برای شرکت های بیمه ای ارزشمند است که با وجود تمامی مشکلات اینگونه قراردادها به  قراردادهای با ارقام بالا  تن بدهند زیرا میزان تولید پرتفوی را افزایش می دهد.
معاون اداری و مالی شرکت بیمه کارآفرین، اذعان داشت که بخشی از حق بیمه دریافتی به ذخیره حق بیمه عاید نشده در یکسال تبدیل  شده و بعد هم مانده بدهکارمی شود هرچند که  به عنوان دارایی نشان داده شده  اما دراصل دارایی نیست زیرا در اختیار شرکت قرارندارد.
رافع، تصریح کرد: به طور معمول خسارت های بزرگ همانند پالایشگاه بوعلی سینا و کشتی سانچی هرچند سال یکبار اتفاق می افتد و شرکت ها به دلیل افزایش مطالبات دچار مشکل نمی شوند و در صورت های مالی سود نشان می دهند.