فرصتی به دیپلماسی
فرصتی به دیپلماسی
ماجرای فلسطین، اشغال این کشور به مدت بیش از 70 سال و همچنین کشتاری که در مقاطع مختلف در این سرزمین صورت گرفته و آخرینِ آن با حدود پنجاه هزار شهید هنوز هم در غزه ادامه دارد و طی پنج روز گذشته دامنه این کشتار به خارج از مرزهای فلسطین و تا بیروت هم کشیده شده است، موضوعی نیست که بتوان آن را فراموش یا رها کرد و طی چند ماه گذشته دیدیم حتی شهروندان کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز به سیاست‌های اسراییل و حامیان غربی‌اش اعتراضات شدیدی کردند.

به گزارش جمله، همچنین نباید از خاطر دور نگه داشت که در حال حاضر کشوری به نام فلسطین در لیست کشورهای عضو دائم سازمان ملل ثبت نشده است و دولت خودگردان به‌عنوان کشور ناظر غیرعضو در این سازمان حضور دارد و اگر می‌بینیم محموله‌های کمک سازمان ملل به اسراییل تحویل و از این طریق به فلسطین می‌رسد، به این دلیل است که کشور فلسطین بر اسناد و برگه‌های بین‌المللی رسمی نشده است.

آنچه که در این میان لازم است موردتوجه حامیان فلسطین و ازجمله جمهوری اسلامی ایران باشد، دفاع هوشمندانه از آرمان آزادی فلسطین و استفاده از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی برای ثبت نام کشور فلسطین در اسناد سازمان‌های جهانی و در صدر همه سازمان ملل است و کشورهای عربی -اسلامی در این میان ظرفیتی بسیار ارزشمند هستند.
البته عموم شهروندان در این کشورها از عربستان سعودی و اردن و عراق و سوریه تا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و مصر عموماً یک‌صدا حامی فلسطین هستند و حتی در روزهای اولیه حمله اسراییل به غزه شهروندان اردن به سمت مرزها آمدند تا وارد خاک فلسطین شوند که دولت این کشور مانع شد.
جمهوری اسلامی ایران هم از روز نخست انقلاب، آرمان فلسطین را در دست گرفت تا امروز از این آرمان کوتاه نیامد و بیش از دولت‌های عربی و اسلامی کنار ملت فلسطین ایستاد و در این زمینه آسیب‌های بسیاری هم متحمل شد اما نقدی که به مواضع تهران در پیوند با فلسطین وارد است این است که توجه و تمرکزش همواره بر «مقاومت» بود و از دیپلماسی کمتر بهره گرفت و به همین خاطر نتوانست در میان کشورهای عربی- اسلامی ائتلاف و اجماعی ایجاد کند.
کشورهایی چون عربستان، مصر و اردن که بر بسیاری از معادلات منطقه‌ای اثرگذار هستند، ظرفیت‌های غیرقابل انکاری به شمار می‌روند و اگر تهران و این کشورها بتوانند به یک مخرج مشترک در دفاع از آرمان فلسطین برسند، چه بسا فجایع یک‌سال اخیر در غزه و لبنان رقم نمی‌خورد. نکته مهم بعدی این است که عموم کشورهای عربی و اسلامی منطقه بر راه حل دوکشوری تأکید داشتند، همان راه حلی که اسراییل که پای آن را امضا کرد، بزرگ‌ترین مخالف آن است هرچند در مجامع جهانی تلاش دارد خود را مظلوم نشان دهد.
تهران راه حل دوکشوری را خیانت به آرمان فلسطین می‌داند بر آزادی کامل فلسطین از نحر تا بحر تأکید دارد اما به باور ما توجه و تمرکز بر راه حل دوکشوری و کمک خواستن از دول عربی- اسلامی در نهایت موجب تقویت فلسطین خواهد شد به‌ویژه این‌که تقریباً همه کشورهای اروپایی، چین، ترکیه، روسیه و کشورهای آسیایی مسلمان و همچنین ایالات متحده آمریکا با آن موافقت دارند. باور قلبی ما این است که فرصت دادن به دیپلماسی و رفتن به این مسیر می‌تواند از رنج و درد فلسطین بکاهد و بر زخم‌های کهنه مردم این سرزمین مرهم بگذارد.
روز گذشته وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که ریاض تصمیم دارد ائتلافی عربی و اسلامی برای تشکیل کشور فلسطین تشکیل دهد و وقتی عربستان حرف از تشکیل فلسطین می‌زند همه می‌دانیم که منظور راه حل دوکشوری است، راه حلی که خوشایند تهران نیست.
«فیصل بن فرحان» در نشست وزیران امور خارجه کشورهای جهان درباره فلسطین در نیویورک، گفت: امروز به نمایندگی از کشورهای عربی و اسلامی و شرکای اروپایی، تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای پیگیری راه حل دو کشوری را اعلام می‌کنیم.
وی اضافه کرد: از همه کشورها دعوت می‌کنیم که به این ائتلاف بپیوندند و تاکید می‌کنیم که همه تلاش خود را برای دستیابی به صلحی فراگیر و عادلانه به‌کار می‌بندیم.
فیصل بن فرحان افزود: جنگ غزه به یک فاجعه انسانی بزرگ منجر شده و این جدای از جنایت‌های بزرگی است که اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری مرتکب می‌شوند که در کنار هتک حرمت مسجدالاقصی به خشونت بیشتر دامن می‌زند.
وی گفت: در این روزها شاهد اقدام خطرناک دیگری هستیم که در قبال کشور لبنان در جریان است و می‌تواند منطقه را به سمت یک جنگ بزرگ سوق دهد که منطقه و جهان را تهدید کند.
این اقدام درحقیقت دادن فرصت به دیپلماسی است اما پیش‌بینی ما این است که از فردا برخی رسانه‌های افراطی علیه این ائتلاف و همچنین علیه عربستان تیتر می‌زنند تا آنان را به خیانت متهم کنند اما توصیه ما این است که تهران باید از وحدتی که این ائتلاف در میان جهان اسلام ایجاد خواهد کرد، استقبال کند.
تشکیل چنین ائتلافی در میانه جنایات اسراییل طی یک سال اخیر و آن هم در شرایطی که تعدادی از کشورهای اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، در نهایت هم از درد و رنج مردم فلسطین کم خواهد کرد و هم به جنگ لبنان خاتمه خواهد داد و مهم‌تر از همه این است که اگر فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل به عضویت سازمان ملل درآید، حمله به آن یا ترور رهبرانش برای اسراییل هزینه‌های بین‌المللی خواهد داشت.