خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور کرونا سود داشت گفت: قیمت قیر به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت. خیرالله خادمی در چهاردهمین همایشگاه و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا اگر چه مشکلات زیادی در پی داشت اما […]
خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور کرونا سود داشت گفت: قیمت قیر به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.
خیرالله خادمی در چهاردهمین همایشگاه و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا اگر چه مشکلات زیادی در پی داشت اما برای شرکت ساخت و توسعه مزیتهایی مثل تردد کمتر در جادهها داشت گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با توجه به وضعیتی که در حوزه ساخت آزادراه و بزرگراه دارند مصرف کنندگان اصلی قیر در کشور هستند بنابراین در جهت ارتقای کیفیت قیر و و آسفالت اقدامات لازم را انجام می دهیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: در سال گذشته و شش ماه ابتدای سال ۲۵۰ هزار تن قیر و چهار و نیم میلیون تن آسفالت استفاده شد و به واسطه حل مشکلات مالی که صورت گرفت خوشبختانه در حال حاضر دغدغه ای از این لحاظ وجود ندارد. اما اگر در چند سال گذشته به دلیل وجود کرونا تردد در جادههای کشور کمتر شد و این شاید مزیتی برای ما محسوب شود چرا که تردد کمتر باعث کاهش تخریب جادهها شد. اما به هر حال با رفع بیماری کرونا و افزایش ترددها می بینیم که میزان تخریب آسفالتها افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اگر در سالهای گذشته سالانه ۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر آزاد راه ساخته میشد اما هم اکنون به دلیل افزایش قیمت کالا این عدد به ۷۰۰ کیلومتر رسیده است. بنابراین برای افزایش میزان ساخت آزادراهها باید راهکارهای جدیدی پیدا کرد.
خادمی با بیان اینکه باید از واردات قیر بی کیفیت از کشورهای همسایه جلوگیری کرد چرا که یکی از راهکارهای لازم استفاده از آسفالت بادوام و با کیفیت است ادامه داد: استفاده از قیر با کیفیت در بخش جاده و راه بسیار تاثیر گذار است پس باید کیفیت قیر را افزایش و از واردات قیر بی کیفیت جلوگیری کنیم. اگر بخواهم با صراحت اعلام کنم باید بگویم که در حال حاضر شاهد آن هستیم که قیر ارزان قیمت بی کیفیت وارد کشور میشود که زمینه ساز مشکلات بسیاری در حوزه راهسازی و جاده سازی شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه استفاده از افزودنی در قیر برای افزایش کیفیت و عمر آسفالت مشکلات زیادی به همراه داشته است و ضرورت دارد تا شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک میزان توجه خود را به این بخش بیشتر کند و ضروری است سازمان راهداری به صورت آزمایشی این اقدام را انجام دهد تا در صورت تایید بتوانیم در سایر بخشها هم از آن استفاده کنیم.
خادمی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که در برخی کشورها آن را در راهسازی برطرف کردهاند این است که میزان ضخامت آسفالت را به شکل قابل توجهی کاهش دادهاند و همین موضوع باعث مصرف کمتر قیر شده است. پس با اجرای زیر سازی مناسب می توانیم ضخامت آسفالت را کاهش دهیم که این خود در استفاده کمتر از قیر مناسب است چرا که هم اکنون قیمت قیر به هر تن ۱۰ میلیون تومان رسیده است و باید در مصرف آن توجه بیشتری صورت گیرد.