ماموریت سخت برای برد پنجم
ماموریت سخت برای برد پنجم

تیم‌های حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رقبای خود را شناختند و براساس این قرعه‌کشی قرار است تیم الوحده به مصاف النصر برود و الهلال نیز با پرسپولیس ایران دیدار می‌کند. با توجه به اینکه دیدارهای این مرحله و همچنین نیمه‌نهایی در منطقه غرب به میزبانی عربستان برگزار می‌شود، تیم‌های این کشور شانس […]

تیم‌های حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رقبای خود را شناختند و براساس این قرعه‌کشی قرار است تیم الوحده به مصاف النصر برود و الهلال نیز با پرسپولیس ایران دیدار می‌کند. با توجه به اینکه دیدارهای این مرحله و همچنین نیمه‌نهایی در منطقه غرب به میزبانی عربستان برگزار می‌شود، تیم‌های این کشور شانس خوبی برای حضور در فینال امسال خواهند داشت.
قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ظهر دیروز برگزار شد که پرسپولیس، تنها نماینده ایران در این مرحله باید در دیداری دشوار رودرروی الهلال عربستان قرار گیرد. دیگر مسابقه این مرحله در منطقه غرب آسیا را دو تیم النصر عربستان و الوحده امارات برگزار خواهند کرد. شاید بهترین قرعه در این دور برای قرمزها با توجه به انجام مسابقات در عربستان، رویارویی با تیم اماراتی بود اما آنها حالا باید به مصاف تیمی بروند که در دور قبل دیگر نماینده ایران یعنی استقلال را با دو گل مغلوب خود کرده بود. پرسپولیس نیز در دور قبلی این رقابت‌ها موفق شد در آخرین دقایق دیدار برابر استقلال تاجیکستان به برتری رسیده و صعودش به جمع ۸ تیم برتر قاره آسیا را قطعی کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی روز ۲۴ مهر باید در زمین حریف رودرروی ستاره‌های الهلال قرار گیرند و البته درصورت صعود به دور بعد نیز همچنان در عربستان دیدارهای خود را برگزار خواهند کرد.

محروم از حضور هواداران
این دیدار قرار است در ورزشگاه «مرسول پارک» ریاض برگزار شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا علاوه‌بر اینکه امتیاز میزبانی را در اختیار عربستانی‌ها قرار داده تا دو نماینده این کشور که در این مرحله حضور دارند شانس بهتری برای صعود به نیمه‌نهایی و حتی فینال داشته باشند، اجازه حضور تماشاگران را نیز صادر کرده است. براساس اعلام این نهاد، عربستانی‌ها می‌توانند برای ۶۰ درصد ظرفیت ورزشگاه خود بلیت‌فروشی داشته باشند که این ورزشگاه ۲۵هزار نفر ظرفیت دارد به این ترتیب ۱۵هزار تماشاگر می‌توانند این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند. البته نکته‌ای که در این میان نباید فراموش کرد این است که آنها تنها می‌توانند ۵۰درصد این ورزشگاه را به هواداران خودی اختصاص دهند و به این ترتیب تنها ۷ هزار و ۵۰۰ هوادار الهلال می‌توانند این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند و با توجه به سختگیری‌های کرونایی و همچنین روابط نه‌چندان خوب دو کشور بخشی که برای هواداران پرسپولیس در نظر گرفته می‌شود، خالی خواهد ماند.
سایت «البلد» امارات درباره این قرعه‌کشی می‌نویسد: «تیم‌های حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رقبای خود را شناختند و براساس این قرعه‌کشی قرار است تیم الوحده به مصاف النصر برود و الهلال نیز با پرسپولیس ایران دیدار می‌کند. با توجه به اینکه دیدارهای این مرحله و همچنین نیمه‌نهایی در منطقه غرب به میزبانی عربستان برگزار می‌شود، تیم‌های این کشور شانس خوبی برای حضور در فینال امسال خواهند داشت. البته نباید دو تیم دیگر را بدون شانس دانست. الوحده در رقابت‌های امسال نتایج قابل‌قبولی گرفته و پرسپولیس هم که سال گذشته به فینال رسیده بود امیدوار است در این دوره هم بتواند موفقیت خود را تکرار کند. برخلاف دوره‌های قبلی، دیدارهای این مرحله این‌بار به صورت تک‌بازی برگزار می‌شود که به این ترتیب کوچک‌ترین اشتباهی فرصت جبران نخواهد داشت. به همین دلیل تیم‌ها با احتیاط بیشتری به مصاف هم می‌روند.»
سایت عربستانی «سعودی تودی» نیز پس از مشخص‌شدن رقبای تیم‌های این کشور در لیگ قهرمانان نوشت: «الهلال و النصر براساس قرعه‌کشی در این مرحله رودرروی هم قرار نخواهند گرفت و شاید دربی ریاض را در نیمه‌نهایی آسیا شاهد باشیم. الهلال در این مرحله باید با تیم پرسپولیس ایران که در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در این رقابت‌ها داشته روبه‌رو شود. شاگردان لئوناردو ژاردیم پس از عبور از سد یک تیم ایرانی دیگر در دور قبل حالا باید به مصاف قهرمان فصل پیش لیگ ایران بروند که مسلما رویارویی آسانی برای آنها نخواهد بود. این تیم در پنج‌سال گذشته توانسته قهرمان لیگ ایران شود و به هیچ تیم دیگری اجازه نداده تا این عنوان را از آنها بگیرد. به این ترتیب الهلال باید منتظر یک دیدار سخت و حساس در این مرحله باشد. النصر هم که در مرحله قبل با یک گل تراکتور ایران را شکست داد باید با تیم اماراتی الوحده دیدار کند که به نظر می‌رسد قرعه‌ای راحت‌تر نسبت به الهلال داشته باشد. هردو تیم عربستانی با استفاده از امتیاز میزبانی این شانس را دارند که بتوانند به نیمه‌نهایی صعود کرده و دیداری تمام عربستانی را در این مرحله شاهد باشیم.»

پرسپولیس بدون دیدار رسمی
یکی‌دیگر از مشکلاتی که پرسپولیس برای این مسابقه خواهد داشت، این است که تا زمان برگزاری دیدارهای مراحل پایانی لیگ قهرمانان، مسابقات لیگ برتر خلیج‌فارس آغاز نخواهد شد و به این ترتیب گل‌محمدی باز هم مجبور خواهد بود با چند دیدار تدارکاتی و دوستانه تیمش را برای رویارویی با قهرمان سال ۲۰۱۹ آسیا آماده کند. شاگردان او در مرحله قبل نیز مشابه چنین وضعیتی را تجربه کردند و در دیدار برابر استقلال تاجیکستان مشخص بود پرسپولیس از شرایط مسابقه کمی فاصله دارد. سایت «سعودی‌اسپورت» نیز با اشاره به این مشکل تیم ایرانی نوشته است: «الهلال باید کمتر از یک ماه دیگر به مصاف تیم پرسپولیس برود تا مسابقه خود در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را برابر این حریف ایرانی برگزار کند. یکی از نکاتی که در این میان وجود دارد و رسانه‌های این کشور نیز به آن اشاره کرده‌اند، این است که تا آن زمان لیگ فوتبال ایران آغاز نخواهد شد و به این ترتیب تیم پرسپولیس هیچ مسابقه رسمی نمی‌تواند برگزار کند. این مسابقه روز ۱۶ اکتبر برگزار خواهد شد اما براساس برنامه‌ای که منتشر شده لیگ ایران سه روز بعد و از ۱۹ اکتبر فصل جدید خود را آغاز خواهد کرد. البته اگر پرسپولیس بتواند در این مسابقه به پیروزی رسیده و به مسابقه نیمه‌نهایی برسد باید در همین تاریخ بازی خود را برگزار کند و به این ترتیب عملا تا پیش از این دو مسابقه در لیگ داخلی کشور خود به میدان نخواهد رفت. تنها مسابقه رسمی این تیم دیدار مرحله قبلی آنها برابر استقلال تاجیکستان بود که این اتفاق می‌تواند برای الهلال یک مزیت محسوب شود؛ چراکه آنها دیدارهای خود را در لیگ عربستان پیگیری خواهند کرد اما حریف از شرایط مسابقه دور خواهد بود. در زمانی‌که دیدار دو تیم برگزار می‌شود، تیم ایرانی یک ماه و دو روز از آخرین بازی رسمی‌اش سپری شده و مسلما آمادگی بدنی و ذهنی لازم برای حضور در چنین دیداری را نخواهد داشت.»

به‌دنبال برد پنجم
پرسپولیس و الهلال تاکنون ۱۴بار در رقابت‌های مختلف رودرروی هم قرار گرفته‌اند که سهم هر تیم ۴ برد بوده و ۶ بازی نیز با تساوی خاتمه یافته است. آخرین رویارویی دو تیم به سال ۲۰۱۷ و دیدار در همین مرحله برمی‌گردد که مسابقات در آن زمان به صورت رفت و برگشت انجام می‌شد. قرمزها که بازی رفت را با ۴ گل باخته بودند در مسابقه برگشت به تساوی ۲ – ۲ رسیدند و از صعود به مرحله بعدی این مسابقات بازماندند. شکست در دیدار رفت آن سال بدترین باخت پرسپولیس در تاریخ دیدارهایش برابر این حریف قدرتمند عربستانی محسوب می‌شود و البته بهترین برد این تیم به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد که در ورزشگاه آزادی تهران موفق شدند میهمان خود را با نتیجه ۳ بر یک بدرقه کنند. تیم پیروز دیدار پیش‌روی دو تیم می‌تواند با کسب پنجمین برد رودررو هم یک گام دیگر به قهرمانی در آسیا نزدیک‌تر شود و هم در مصاف‌های رودرروی دو تیم به‌عنوان تیم موفق‌تر معرفی شود.

برنامه فشرده تیم‌های عربستانی
الهلال تا پیش از رویارویی با پرسپولیس ۴ مسابقه در لیگ داخلی عربستان برگزار خواهد کرد که می‌تواند در شرایط مناسبی برای این مسابقه آماده شود. آنها امروز و در هفته پنجم لیگ به مصاف الاتفاق خواهند رفت. روز پنجشنبه نیز در دیدار بعدی خود در لیگ رودرروی الشباب قرار می‌گیرند و در دو بازی بعدی نیز به ترتیب با الفیحا و الحزم دیدار می‌کنند. «سعودی‌اسپورت» درباره شرایط این تیم پیش از دیدار حساس آسیایی خود نوشته است: «بازیکنان الهلال و النصر پیش از دیدارهای خود در لیگ قهرمانان آسیا با دیدارهایی فشرده و دشوار مواجه هستند و شرایط چندان ایده‌آلی برای حضور در این مسابقه ندارند. آنها پس از اینکه دیدارهای هفته هفتم خود در لیگ را برگزار می‌کنند باید راهی اردوی تیم ملی شوند تا برای شرکت در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده شوند. عربستان در روزهای ۷ و ۱۲ اکتبر دو مسابقه حساس برابر ژاپن و چین پیش‌رو دارد و پس از این دو مسابقه بازیکنان ملی‌پوش این دو تیم باید به سرعت به کشور برگردند تا برای دیدارهای آسیایی تیم‌های باشگاهی خود آماده شوند. در چنین شرایطی، فشردگی این برنامه‌ریزی و فرصت کم برای استراحت می‌تواند به ضرر آنها باشد.»
البته نباید فراموش کرد که ملی‌پوشان پرسپولیس نیز شرایطی مشابه را تجربه می‌کنند با این تفاوت که پس از دیدار سرنوشت‌ساز ایران برابر کره‌جنوبی باید راهی ایران شده و سپس به همراه کاروان پرسپولیس به ریاض بروند که در چنین شرایطی فرصت بسیار کمتری برای ریکاوری و تمرین درکنار هم‌تیمی‌های خود در اختیار خواهند داشت که می‌تواند بیشتر به ضرر آنها باشد.
در دیدارهای مرحله قبل در غرب آسیا تنها استقلال تاجیکستان بود که توانست از حضور تماشاگران خود بهره‌مند شود و از قضا دیدار این تیم نیز برابر پرسپولیس برگزار می‌شد. حالا در این مرحله کنفدراسیون فوتبال آسیا به عربستان این مجوز را داده که بخشی از ورزشگاه را با هواداران تیم‌های خود پر کنند و این اتفاق به ضرر دو تیم دیگر و به‌خصوص پرسپولیس خواهد بود. تیم اماراتی این فرصت را دارد که تعدادی از هواداران خود را به ریاض ببرد اما پرسپولیس از این امتیاز محروم است و باید برابر دیدگان تماشاگران حریف و تشویق‌های آنها برای موفقیت در این مسابقه و رسیدن به نیمه‌نهایی تلاش کند. البته شرایط قرمزها در صورت رسیدن به جمع ۴ تیم برتر نیز همین‌گونه خواهد بود و با توجه به اینکه حتی مسابقه فینال نیز در این کشور برگزار می‌شود عملا از در اختیار داشتن هواداران خود برای این دیدارها محروم هستند، مگر اینکه تا آن زمان تغییراتی در شرایط به وجود بیاید که چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.
رسانه‌های عربستانی پس از این قرعه‌کشی به رصد واکنش‌ پرسپولیسی‌ها نیز پرداخته‌اند و با بازتاب صحبت‌های حمید مطهری، مربی این تیم پس از قرعه‌کشی به این بخش از صحبت‌های او اشاره داشتند که گفته بود ما پرسپولیس هستیم و همه تیم‌های آسیایی از رویارویی با ما هراس دارند. از طرف دیگر حرف‌های مطهری مبنی بر اینکه پرسپولیس پیش از دیدار برابر الهلال تنها چند بازی دوستانه خواهد داشت نیز مورد توجه عربستانی‌ها قرار گرفته است.

امیدواری‌های پرسپولیس
با وجود تمام این شرایط نباید فراموش کرد که پرسپولیس در سال‌های اخیر توانسته موفقیت‌های زیادی در فوتبال آسیا کسب کند و در سه سال گذشته ۲ بار تا فینال این مسابقات پیش رفته است. اگرچه الهلال پیش از این سه قهرمانی در این مسابقات را تجربه کرده است و در تابستان هم هزینه‌های هنگفتی برای تقویت تیم خود انجام داده اما در دیدار برابر استقلال نشان داد در برخی نقاط و به‌خصوص در فاز دفاعی آسیب‌پذیر است. آنها اگرچه مثلث تهاجمی قدرتمندی را در اختیار دارند اما اگر درخشش دروازه‌بان این تیم در مسابقه با استقلال نبود شاید نتیجه دیگری در این مسابقه رقم می‌خورد و حتی ممکن بود شاهد دربی تهران در ریاض باشیم. با این حال اگرچه پرسپولیس از شرایط ایده‌آل خود کمی فاصله دارد اما مسلما شانس خوبی برای برتری در این مسابقه دارد و هواداران این تیم نیز امیدوارانه به این دیدار نگاه می‌کنند

واکنش سعودی‌ها
هواداران الهلال نیز در فضای مجازی معتقدند با وجود نمایشی که تیم‌شان در بازی قبل داشته آنها می‌توانند به حضور در نیمه‌نهایی آسیا امیدوار باشند. یکی از هواداران این تیم در صفحه خود نوشت: «امیدوارم ما تیم پیروز این مسابقه باشیم و بتوانیم انتقام شکست سال پیش النصر را از پرسپولیس بگیریم. فکر می‌کنم بتوانیم ۴ بر صفر پیروز شویم.»
یکی‌دیگر از کاربران نیز با انتشار یکی از گل‌های الهلال در جریان برتری ۴ بر صفر برابر پرسپولیس نوشت: «منتظر تکرار این اتفاق در ریاض هستیم. ما بهترین تیم آسیا هستیم و امسال برای رسیدن به چهارمین جام خود تلاش خواهیم کرد.»
طارق التایب، ستاره سابق تیم الهلال نیز در واکنش به این قرعه و رویارویی تیم سابق با پرسپولیس گفت: «الهلال کار سختی در این دیدار دارد، البته پیش از این هم گفته بودم که هر ۴ تیم این مرحله شانس یکسانی برای صعود دارند اما در این بازی شاید به‌دلیل شرایط میزبانی موقعیت الهلال کمی بهتر باشد. با این حال با توجه به اینکه دیدارها به صورت تک‌بازی انجام می‌شود نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام تیم‌ها به نیمه‌نهایی راه پیدا می‌کنند.»