مسیر دشوار کامران شدن در مسابقات جهانی کشتی
مسیر دشوار کامران شدن در مسابقات جهانی کشتی
چیزی به شروع رقابت‌های جهانی کشتی 2024 آلبانی باقی نمانده است. این دوره از رقابت‌های جهانی کشتی، با حضور ستارگان این ورزش، قطعا آن را بسیار جذاب‌تر و تماشایی‌تر از رقابت‌های المپیک کشتی خواهد کرد.

شاید تنها ستاره غایب این رقابت‌ها، «حسن یزدانی» باشد که به دلیل مشکلی که در ناحیه کتف خود احساس می‌کند، فعلا توانایی حضور در میادین را ندارد. همه به خاطر داریم که چطور این کتف آسیب‌دیده، حسن یزدانی را در رقابت فینال المپیک در برابر نماکومد رمضان اف» آزار داد و در نهایت او را صاحب مدال نقره کرد. این کشتی‌گیر پرافتخار ایرانی البته کتف خود را جراحی کرده و در حال گذراندن دوره نقاهت خود است. وی در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون کشتی با بیان این مطلب گفت: «با هماهنگی که از سوی دکتر کیهانی یکی از بهترین متخصصان جراحی زانو و پزشک تیم های ملی صورت گرفت، وقت عمل از پروفسور پاسکال بویلو از بهترین جراحان کتف دنیا در موسسه جراحی ترمیمی نیس فرانسه گرفته شد و در ادامه نیز توسط فدراسیون کشتی تمامی کارهای مربوطه انجام پذیرفت تا در بهترین شرایط کتف آسیب دیده خود را مورد عمل جراحی قرار دهم.
یزدانی در مورد نتیجه عمل خود گفت: طبق گفته پزشک معالج، عمل خوبی را انجام دادم و از یک ماه دیگر برنامه فیزیوتراپی که به من داده اند را آغاز خواهم کرد.»
وی ادامه داد: «قرار است بعد از گذشت ۶ ماه مجددا برای ویزیت و بررسی پیشرفت روند درمانی به فرانسه سفر کنم.»
این رقابت‌ها یک غایب بزرگ دیگر هم دارد و او «زائوربک سیداکوف» روسی است. وی پیشتر اعلام کرده بود در رقابت‌های جهانی آلبانی حضور نخواهد داشت و تصمیم به حضور در UFC دارد.
حال در رقابت‌های جهانی کشتی آلبانی، دو نفر از ستارگان کشتی جهان که در المپیک غایب بودند حضور دارند. «دیوید تیلور» آمریکایی و «عبدالرشید سعدالله یف» روسی، این دو ورزشکار هستند. دلیل غیبت تیلور در قابت‌های المپیک این بود که در مسابقات انتخابی، به «آرون بروکس» باخت و فرصت حضور در المپیک را از دست داد. سعدالله یف نیز به دلیل محرومیت روسیه از حضور در مسابقات بین‌المللی نتوانست در المپیک حضور پیدا کند. اما هفته گذشته اتحادیه جهانی کشتی ضوابط پذیرش کشتی‌گیران روسیه و بلاروس در مسابقات بین المللی را به روز کرد که بر اساس آن وابستگی ورزشکاران به زسکا و دینامو مانعی برای درخواست حضور در مسابقات بزرگ نخواهد بود. این موضوع شامل این ورزشکار روس هم می‌شود و بنابراین در مسابقات جهانی آلبانی حضور خواهد داشت. بنابراین باید منتظر جذاب‌ترین رقابت‌ها در وزن ۹۲ کیلوگرم باشیم.
این سه کشتی‌گیر روی هم ۳ طلای المپیک (۲ طلا سعدالله‌یف، ۱ طلا دیوید تیلور) و ۱۰ طلای جهانی (۵ طلا سعدالله‌یف، ۳ طلا دیوید تیلور و ۲ طلا قاسم‌پور) دارند. قاسمپور کار بسیار سختی پیش رو دارد اما در صورت کسب مدال خوش‌رنگ طلا، کار بسیار درخشان و بی‌بدیلی انجام داده است. روی کاغذ مشخص است که مدال اول تا سوم نهایی باید بین قاسمپور، تیلور و سعدالله یف تقسیم شود؛ مگر اینکه شاهد پدیده‌ای باشیم و یا به هر دلیلی شرایط طور دیگری رقم بخورد.
برای قرار گرفتن قاسمپور در این جایگاه باید دغدغه موفقیت او در تمام ارکان اجرایی و غیر اجرایی این مسابقات احساس شود. در توانمندی این کشتی‌گیر هیچ شکی نیست و اینکه او قطعا از انرژی مثبت و دعای خیر مردم کشور نیز بهره‌مند خواهد بود نیز امری غیر قابل انکار است. با این حال به غیر مسائل معنوی که البته محرکه اصلی هر حرکتی نیز هست، مسائل مادی نیز پیشران بسیار موثری است. انگیزه‌ای که به پشتوانه آن یک ورزشکار به میادین می‌رود، اگر کم باشد، قطعا حرکت او را سست خواهد کرد. بارها دیده‌ایم که برای ورزشکاران کشورهای دیگر زمانی که قرار است در برابر ایرانیان مسابقه بدهند، چه تسهیلات و جوایزی وعده داده می‌شود. قاسمپور نیز باید از این منظر تامین مطلق باشد. نکته دیگر امکانات فنی در اختیار ورزشکاران است که قابل تعمیم برای همه است و قاسمپور، بهانه‌ای برای یادآوری این نکات ضروری است. چه بسا این ورزشکار شرایط مناسبی هم داشته باشد اما اینکه در چنین آوردگاهی و در مصاف با این ستارگان، برای نیل به موفقیت علاوه بر روحیه خودباوری و دعای خیر مردم، جایزه ارزنده و امکانات رفاهی، فنی و روانشناسی نیز لازم است، یک قانون نانوشته گریزناپذیر در این حوزه است.