برنامه‌ریزی برای دو برابر شدن  ظرفیت بنادر تجاری ایران تا افق ۱۴۲۴
برنامه‌ریزی برای دو برابر شدن  ظرفیت بنادر تجاری ایران تا افق ۱۴۲۴

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر نیاز کشور به دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری تا افق ۱۴۲۴، گفت: ضرورت دارد، ظرفیت بنادر کشور از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون تن ارتقا پیدا کند. محمد راستاد با اشاره به اینکه براساس بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان بنادر، کشور تا افق […]

 

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر نیاز کشور به دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری تا افق ۱۴۲۴، گفت: ضرورت دارد، ظرفیت بنادر کشور از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون تن ارتقا پیدا کند.
محمد راستاد با اشاره به اینکه براساس بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان بنادر، کشور تا افق ۱۴۲۴ حداقل به دو برابر ظرفیت فعلی برای بنادر تجاری خود نیازمند است، بیان کرد: بنابراین، باید از حدود ۳۰۰ میلیون تن به بیش از ۶۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر تجاری خود دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه بنادر تجاری؛ به عنوان زیرساخت مهم توسعه و مراکز ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و درآمد فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید بتواند با ایجاد و توسعه بنادر تجاری در سواحل مکران یک گام اساسی و راهبردی برای رسیدن به اهداف تببین شده بردارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به تجارب گذشته در توسعه بندر چابهار، یکی از حوزه های کلیدی که می تواند کشور را به رونق اقتصادی در طول سواحل مکران برساند، ایجاد و افزایش ظرفیت بنادر تجاری در طول این سواحل است.
راستاد با اشاره به اینکه تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه سواحل مکران، بر بنادر تجاری است، گفت: هم اکنون بنادر کوچک متعددی در طول سواحل مکران از استان هرمزگان تا سیستان و بلوچستان وجود دارد که کاربری تجاری دارند و باید این بنادر از نظر زیربنایی، روبنایی و تجهیزاتی به گونه ای مدنظر قرار گیرند که بتوانند ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را در طول این نوار ساحلی مهم، تضمین کنند.
گفتنی است در راستای افزایش ظرفیت بنادر تجاری کشور، به ویژه در سواحل مکران، یکی از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد یک بندر بزرگ تجاری در محدوده کوه مبارک شهرستان جاسک است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته فرار است این بندر در سه فاز و با ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تنی ایجاد و به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل شود؛ بندری که قابلیت پهلودهی کشتی های اقیانوس پیما در طول سواحل مکران را دارد و بعد از سال ۱۴۱۱ بهره برداری از آن آغاز می شود.
در همین زمینه و درباره مهمترین بندر اقیانوسی سواحل مکران، عباس آذرپیکان، معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرده است: پروژه های زیرساختی بندر چابهار با شتاب بی نظیری در مسیر توسعه حرکت می کند، در همین راستا طرح پوشش رادیویی سواحل استان جلوتر از برنامه زمانی در دست اجراست.
وی ادامه داد: این پروژه در منطقه A۱ دریایی در راستای ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی برای انواع شناورهای صیادی و تجاری و مدیریت عملیات جستجو و نجات دریایی از اسفند ماه سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سرمایه ای سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته این مقام مسئول، احداث و تجهیز چهار سایت Unmanned در شرق و غرب سواحل استان و خرید و نصب تجهیزات جدید برای ایستگاه مرکزی (MRCC) بندر شهید بهشتی از جمله اقدام هایی است که در راستای اجرای این پروژه صورت می گیرد.
وی افزود: دکل ۴۸ متری سایت مخابراتی بریس که یکی از چهار سایت unmanned در طول سواحل مکران خواهد بود، نصب شده و عملیات برق رسانی و عمرانی این سایت رو به پایان است.
گفتنی است که علاوه بر ظرفیت ها و برنامه های فوق، ۳۰۰ کیلومتر ساحل بی‌نظیر و مساعدمکران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رونق تولید در حوزه شیلات با دارا بودن ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو، صید و صیادی و پرورش ماهی در قفس است. هم‌اینک براساس آخرین آمارها یکهزار و ۲۶۵ فروند قایق فایبرگلاس، ۱۶۳ فروند قایق چوبی، ۴۳۶ فروند لنج یخی و ۵۲۴ فروند لنج سردخانه دار با ۲۱ هزار و ۷۸۱ نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
در همین زمینه نیز اخیرا عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت:توسعه سواحل مکران در کنار طرح های توسعه ایی آبزی پروری می توانند به صورت مکمل هم باعث توسعه اقتصادی در منطقه شوند.