به گزارش جمله و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوبآهن منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوبآهن اصفهان در هفتمین اجلاس بینالمللی حملونقل ریلی در مهندسی راهآهن گفت: تولید ریل، آرزوی دیرینه مردم ایران بود که تلاشگران ذوبآهن اصفهان با کوشش شبانهروزی خود بر این خواسته جامه عمل پوشاندند و ایران را با تولید ریل […]
به گزارش جمله و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوبآهن منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوبآهن اصفهان در هفتمین اجلاس بینالمللی حملونقل ریلی در مهندسی راهآهن گفت: تولید ریل، آرزوی دیرینه مردم ایران بود که تلاشگران ذوبآهن اصفهان با کوشش شبانهروزی خود بر این خواسته جامه عمل پوشاندند و ایران را با تولید ریل استاندارد EN13674 در بین تولیدکنندگان ریل دنیا قراردادند.
وی خاطرنشان ساخت: فرآیند تولید ریل از فولاد آن تا مرحله نورد با چالشهای فراوانی همراه بود اما ذوبآهن اصفهان باوجود بهرهمند نبودن از یارانه انرژی و سهمیه مواد اولیه از این آزمون نیز سربلند خارج شد تا بتواند باافتخار در زمینه دستیابی به این محصول ایرانی نقش کلیدی داشته باشد.
مدیرعامل ذوبآهن اصفهان خاطرنشان کرد: ریل زبانه سوزن، جدیدترین ریل تولیدی ذوبآهن اصفهان است و به دلیل نقش مهمی که در خطوط ریلی دارد از آن بهعنوان کلید توسعه حملونقل ریلی یاد میشود.
این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه ساخت و توسعه تجهیزات ریلی مانند چرخ و محور، نیز ذوبآهن اصفهان مطالعات مربوطه را انجام داده و با راهآهن جمهوری اسلامی مذاکرات خوبی داشته تا از مسیر این مشارکت، چنین تجهیزاتی نیز تولید شود.
یزدی زاده گفت: در کنار تحویل محموله ۶۰ هزار تنی ریل به مترو تهران، ریل UIC۵۴ را نیز در خردادماه تحویل میدهیم.
وی افزود: ذوبآهن اصفهان توانایی تولید ریل ۱۲۰ متری را دارد و برای تولید مقاطع ریل طویلتر نیاز است از برنامههای توسعه راهآهن مطلع باشد و بر این اساس برنامههای تولید خود را تنظیم کند.
مدیرعامل شرکت خاطرنشان کرد: ذوبآهن اصفهان با تولید ریل، جریان تحریم را در هم شکست و به همگان اثبات کرد ایران و ایرانی همواره برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند.
وی در پایان تصریح کرد: امروز همه ما باید متعهد باشیم از صنعت حملونقل ریلی بهعنوان یک صنعت پاک و ایمن حمایت کنیم و برای توسعه آن با همدلی و همافزایی تلاش کنیم.
همچنین وزیر راه و شهرسازی در همین رویداد با قرار ذوبآهن اصفهان در زمره تولیدکنندگان جهانی ریل افزود:: ذوبآهن اصفهان در شرایط سخت تحریم دشمن، ایران را در جمع تولیدکنندگان ریل دنیا قرارداد که دستاورد بسیار ارزشمندی است و هماکنون ریل استاندارد این کارخانه در محورهای مختلف کشور مورداستفاده قرار میگیرد.
او که در اولین روز از هفتمین اجلاس بینالمللی حملونقل ریلی در مهندسی راهآهن سخن میگفت ادامه داد: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن موردنیاز کشور از خارج وارد شود. لذا شرکتها و کارخانههای سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگرچه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هماکنون نتیجهاش این است که ریل در داخل کشور تولید میشود و برای پروژههای زیرساختی نصب و به بهرهبرداری میرسد.
محمد اسلامی ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخل خاطرنشان کرد: باید همه ما متعهد باشیم که صنعت حملونقل را در کشور توسعه دهیم و این توسعه باید در شان مردم ایران باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: حمایت از تولید داخل نقش بسزایی در توسعه راهآهن دارد، زیرا تفاوت در دانش و فناوری شکل میگیرد و برای توسعه پایدار راهآهن نیاز به حمایت از تولید داخل داریم. اسلامی تصریح کرد: نیازمند تحول فکری و عملی در توسعه زیرساخت، منابع انسانی و سازوکار فرایندها بودیم که در این راه اقدامات زیادی انجام دادیم که بخشی از نتایج این تحول در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابلمشاهده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با ریلگذاری که در خطوط راهآهن کشور انجامشده است ما از سال گذشته تابهحال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریلگذاری میکنیم که شش و نیم برابر معدل سالهای گذشته هست و این ثمره هم عزیزان فعال در این حوزه بوده است.
در ادامه سعید رسولی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی نیز گفت: با حمایتهای مقام معظم رهبری، در توسعه صنعت ریلی کشور شاهد پیشرفتهای خوبی هستیم و برنامههای علمی و فنّاورانه ریلی طبق سند چشمانداز به نقطه مطلوبی رسیده است. مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: با تکیهبر توان متخصصان و تولیدکنندگان داخلی میتوانیم در توسعه کمی و کیفی صنعت ریلی کشور گامهای مهمی برداریم.
رسولی ادامه داد: ارتباط صنعت با دانشگاه میتواند گرهها و مسایل را بگشاید، استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود و در کنار آن فعالیتهای مرکز جهادی پیشرفت و کارگروههای آنکه اساتید دانشکده راهآهن هستند، محلی برای تلاقی نخبگی، صنعت و کارشناسان برای حل مسائل اولویتدار هست.
گفتنی است هفتمین اجلاس بینالمللی حملونقل ریلی در مهندسی راهآهن بیست و هشتم اردیبهشتماه با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی، پیروز حناچی شهردار تهران، جبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوبآهن و جمعی دیگر از کارشناسان و فعالان این حوزه در محل دانشگاه علم و صنعت آغاز به کار کرده است.