وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، سوابقی همچون وزارت نفت، فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و مشاور معاون اول رئیس جمهور را در کارنامه خود دارد. رستم قاسمی روز گذشته از سوی دولت سیزدهم به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی شده است. رستم قاسمی متولد ۱۳۴۳ در استان فارس، […]
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، سوابقی همچون وزارت نفت، فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و مشاور معاون اول رئیس جمهور را در کارنامه خود دارد. رستم قاسمی روز گذشته از سوی دولت سیزدهم به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی شده است. رستم قاسمی متولد ۱۳۴۳ در استان فارس، فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران بوده و به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرای پروژههای ملی و بزرگ کشور در بخشهای مختلف شامل نفت، گاز، پتروشیمی، راه و راهآهن، بندرسازی و فولاد را مدیریت کرده است. برخی پروژههای مرتبط با حوزه راه شهرسازی که قاسمی در دوران فرماندهی قرارگاه خاتم آنها را مدیریت کرده پروژههای راهسازی، سدسازی، احداث خطوط راه آهن، بندر و اسکله سازی و … است. از دیگر سوابق اجرایی و تخصصی مهندس رستم قاسمی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی نیروی نفت سپانیر: مجری پروژههای متعدد در حوزههای نفت، گاز و پتروشیمی
رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)
رئیس هیئت مدیره کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو) : مجری ساخت کشتیهای تجاری و نفتکش
فرمانده قرارگاه سازندگی نوح(ع) : مجری پروژههای بزرگ دریایی
فرمانده مهندسی قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم الانبیا (ص)
فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه
دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور
قاسمی همچنین در دولت یازدهم به وزارت نفت رسید و در دولت یازدهم نیز عنوان مشاور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در امور تجارت با عراق را بر عهده داشت.
آخرین پست رستم قاسمی، مشاور عالی و اقتصادی فرمانده کل سپاه پاسداران بود.
مجلس با مسکوت ماندن طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی وآمایش سرزمین» مخالفت کردند. در جلسه علنی دیروز چهارشنبه ۲۰ مرداد، تقاضای عدهای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان ، شهرسازی وآمایش سرزمین» در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۵۵ نماینده حاضر با مسکوت ماندن طرح مخالفت کردند. پیش از رای گیری «سیدجلیل میرمحمدی» نماینده تفت و میبد به عنوان نماینده طراحان این طرح در سخنانی گفت: باتوجه به اینکه دولت مستقر شده و وزیر وزارت راه و شهرسازی نیز مستقر خواهد شد، بهتر است دولت در یک ماه آینده نظرات کارشناسی خود را مطرح کند و صلاح در این است که فرصتی به دولت داده شود تا لایحهای جامع به دراین باره ارائه دهد و با همکاری دولت و مجلس این موضوع به سرانجام برسد. «مجتبی یوسفی» در مخالفت با این طرح گفت: حدود ۷ میلیون مستاجر در کشور داریم که هیچ برنامهای برای آنها وجود ندارد. اگر قرار است سالی یک میلیون مسکن بسازیم با این شیوه به سرانجام نمیرسیم. از طرفی در راههای روستایی نیز مشکلات جدی وجود دارد و طرحهای هادی و طرح های جامع به درستی اجرا نشده است. وی افزود: برخی از روستاها به دلیل اینکه طرح هادی را گسترش ندادیم، قیمت زمین در آن روستا به قیمت زمینهای شهرهای همجوار رسیده است. همچنین حاشیه نشینی ۲۰ میلیون نفر را در کشور داریم و ابر چالش امروز کشور، حوزه مسکن است. عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی با ۲۰ سازمان و معاون در ارتباط است که برای دیدن هر کدام باید یک ماه وقت بگذارد. از طرفی اگر دولت مستقر شود دیگر وزیر اجازه جداسازی وزارتخانه را نمیدهد.اگر در ابتدای دولت تفکیک انجام نشود، دیگر این موضوع محقق نخواهد شد و رییس جمهوری و وزیر مربوطه وقت لازم برای اجرای تفکیک را نخواهند گذاشت. پیش از این «محمدرضا رضایی کوچی» رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نامه آیت الله «ابراهیم رییسی» به کمیسیون عمران گفته بود که با توجه به اینکه یکی از شعارهای رییس جمهوری ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است، ایشان در این نامه عنوان کردند که این طرح فعلا مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود. زیرا اگر وزارت مسکن ایجاد نشود این کار به سادگی انجام نخواهد شد.
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای:
امسال ۸ میلیون تن کالای اساسی از بنادر
حمل شده است
مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حملونقل جادهای از حمل ۸ میلیون تن کالای اساسی طی امسال از بنادر خبر داد. غلامحسین دغاغله اظهار کرد: از ابتدای فروردین ماه تا ۱۸ مرداد ماه سال جاری ، بالغ بر ۸ میلیون و ۸۷۹ هزار تن کالاهای اساسی از مبدأ هشت بندر بارگیری و به مقاصد مورد نظر در کشور حمل شد. وی افزود : براساس آمار بارگیری کالاهای اساسی از بنادر کشور، بندر امام خمینی (ره ) با صدور ۲۳۱ هزار بارنامه و بارگیری ۵ میلیون و ۵۰۴ هزارتن و سهم ۶۲ درصدی از کل بنادر در جایگاه نخست قرار دارد.
وی تصریح کرد: بندر شهید رجایی با یک میلیون و ۱۸۵هزار تن ، امیرآباد با ۷۹۱ هزار تن ، چابهار با ۵۰۲ هزارتن ، بندر انزلی با ۴۶۹ هزارتن ، نوشهر با ۳۲۴ هزارتن ، فریدون کنار با ۸۶ هزار تن و بوشهر با ۱۸ هزارتن به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند. وی بیان کرد: در راستای تسریع در روند جابجایی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) ، اقدامات تشویقی از جمله تخصیص یک جفت لاستیک با نرخ دولتی به ازای ۴ هزار کیلومتر پیمایش و ۵ سفر از مبداء آن بندر برای کالاهای اساسی توزیع روغن موتور با نرخ کارخانههای تولیدی در محل پایانه بار این بندر در حال انجام است. به گفته مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در حال حاضر با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از جمله تخصیص سهمیه ویژه کالاهای اساسی در سالن اعلام بار پایانه بار بندر امام خمینی(ره) و همچنین امکان صدور بارنامه توسط شرکتهای حمل نقل استانها از مبدأ این بندر که برای اولین بار در کشور عملیاتی گردید، روزانه بالغ بر ۵۰ هزار تن کالاهای اساسی توسط بیش از ۲ هزار دستگاه کامیون از این بندر جابهجا میشود که این رقم در روز دوشنبه مورخ ۱۸ مردادماه به رقم بی سابقه ۲۶۰۰ دستگاه و ۶۱هزار تن رسیده است. وی تصریح کرد : با انجام اقداماتی همچون تسریع در توزین و خروج کالا ازبنادر و انبارها، افزایش تجهیزات بارگیری و کاهش وقفهها در زمان تغییر شیفت کارکنان در انبارها و همچنین پرداخت به موقع کرایه قطعاً در استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان حمل و نقل جادهای و تسریع در حمل کالاهای اساسی راهگشا خواهد بود. به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی طی تیرماه امسال حدود ۶.۵ درصد کالای اساسی تخلیه شده از بنادر بارگیری شده است.