دانشآموزان در شرایطی وارد ماه بهمن شدند که تمام ماه گذشته (دی) و چند هفتهای از ماههای قبلتر را هم به مدرسه نرفتند! کارشناسان بسیاری ادامه تعطیلی مدارس را در نهایت به ضرر دانشآموزان میدانند و اُفت تحصیلی تا سالها همراه آنها خواهد بود به ویژه اگر آموزش و پرورش برنامه دقیقی برای جبران این […]
دانشآموزان در شرایطی وارد ماه بهمن شدند که تمام ماه گذشته (دی) و چند هفتهای از ماههای قبلتر را هم به
مدرسه نرفتند!
کارشناسان بسیاری ادامه تعطیلی مدارس را در نهایت به ضرر دانشآموزان میدانند و اُفت تحصیلی تا سالها همراه آنها خواهد بود به ویژه اگر آموزش و پرورش برنامه دقیقی برای جبران این تعطیلات نداشته باشد.
نامه نگاری های محرمانه درباره خطرات تعطیلات فراوان
محمد محمدی؛ مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با تسنیم درباره تبعات ادامهدار شدن تعطیلی مدارس برای دانشآموزان اظهار کرد: عمیقاً نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم! در شهر تهران با کوچکترین سرما یا آلودگی مدارس را تعطیل میکنند که این وضعیت برای دانشآموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد میکند.
وی افزود: دانشآموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی که به مدرسه مراجعه میکند، معلم دوباره باید دانشآموزان را آماده کند و ادامهدار شدن تعطیلات، خانوادهها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
محمدی متذکر شد: به شدت برای وضعیت مدارس شهر تهران نگران هستیم چرا که دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند و از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانهای داشته و با مراجع ذیصلاح گفتوگو کردیم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانشآموزان هستیم.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تعطیلی مدارس، دانشآموزان به لحاظ آموزشی، تربیتی و جسمی به شدت در حال آسیب دیدن هستند و باید برای بهبود این وضعیت تدبیری اندیشیده شود.
وی درباره جبران تعطیلی مدارس متذکر شد: آماده برگزاری کلاسهای جبرانی تحت هر شرایطی هستیم اما اکثر مواقع، روزهای پنجشنبه را نیز تعطیل اعلام میکنند و کل هفته تعطیل است!
محمدی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل میکنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلیها برای حفظ سلامت دانشآموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بسیار بیشتر است.
آسیبهای اجتماعی و اخلاقی
“تعطیلی مدارس”
همچنین معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: هیچ تحقیق منسجمی درخصوص میزان مصونیت دانشآموزان غیرحضوری شده از عواقب عدم حضور در فضای مدرسه و کلاس درس به انجام نرسیده است بنابراین باید به فکر آسیبهای جدی تر به کودکان در تعطیلیها باشیم.
اصغر باقرزاده اظهار کرد: هزینههای دور شدن دانشآموزان از فضای تعاملی مدرسه به بهانههای مختلف، به مراتب عواقبی سنگینتر از هزینه جرم مندرج در قانون حمایت از کودکان دارد.
وی افزود: مدرسه «کانون فرهنگی محله» به دلیل کنترل آلودگی هوا یا در امان ماندن دانشآموزان از آسیبهای هوای آلوده، همچنان تعطیل میشود در حالی که آسیبهای اجتماعی، عاطفی، روحی و احتمالاً اخلاقی عدم حضور آنها در مدرسه، بسیار بیشتر و غیرقابل جبرانتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس قانون حمایت از حقوق کودکان، پدر و مادر، معلم، مدیر و هر فردی که با کودکان در ارتباط باشد و شاهد در معرض آسیب قرار گرفتن آنان باشد، بتواند مانع شود و کاری انجام ندهد مجرم شناخته شده و جرائمی برای او درنظر گرفته میشود.
باقرزاده بیان کرد: دور کردن دانشآموزان از فضای تعاملی و جمعی مدرسه و قرار دادن آنها در معرض آسیبهای انکارناپذیر فضای باز مجازی در دادگاه وجدان همه ما جرمی سنگینتر از جرم مندرج در قانون حمایت از کودکان به حساب میآید. مسئولان آموزش و پرورش در تلاش هستند نهادهای تصمیم گیر مربوط را متقاعد کنند تعطیلی مدرسه نباید اولین راه حل برای رفع هر نوع مشکل اجتماعی و محیط زیستی باشد و این تعطیلیها باید به کمترین میزان خود برسد. وی گفت: هیچ تحقیق منسجمی درخصوص میزان مصونیت دانشآموزان غیرحضوری شده از عواقب عدم حضور در فضای مدرسه و کلاس درس به انجام نرسیده است بنابراین باید به فکر آسیبهای جدیتر به کودکان در تعطیلیها باشیم.
اضطراری که عادی شده است
درواقع باید دانست که تعطیلی یک شیوه کاملا خاص برای شرایط ویژه و اضطراری است و امتداد آن به یک رویه که در جامعه نیز انتظار غلط ایجاد می کند نه تنها صحیح نیست بلکه باعث ایجاد فرهنگ غلط ساده انگاری در کار و فعالیت می شود؛ موضوعی که حداقل بدین شکل در هیچ کشوری معمول نیست و به سختی کشورها برای تعطیلی خصوصا مراکز آموزشی اقدام می کنند.
نکته اساسی دیگر اینکه در بسیاری از موارد تعطیلی ها برای پاک کردن صورت مساله بکار می روند. از جمله اینکه باید با مواردی مانند بیماری کرونا، آلودگی هوا و مصرف بیش از حد انرژی مانند برق و گاز با برنامه های مختلف مقابله کرد نه اینکه به جای فرهنگ سازی و برنامه های اصولی رای به تعطیلی کاری و آموزشی داد! این حجم از تعطیلی ضررهای آموزشی و فرهنگی زیادی دارد و نمی توان کشور را به خاطر مسائلی که در دنیا برای برطرف کردن آن برنامه جدی دارند، تعطیل کرد.
این در حالی است که آیت الله رئیسی هم به این تعطیلی ها انتقاد دارد. رئیس جمهور درباره تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بیان می کند: “تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد میکند و ضروری است شیوههایی در کاهش مؤثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود.” همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: “درخواست میکنم برای آلودگی هوا فکری کنند، دانش آموزان ما نباید تعطیل باشند، چراکه از تحصیل و تربیت موثر محروم میشوند.”