هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در موسسات مالی ممنوع است
هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در موسسات مالی ممنوع است

دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌های کشور ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات مالی، از تعقیب عاملان عملیات ربا در بانک‌ها خبر داد. حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌های کشور ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات […]

دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌های کشور ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات مالی، از تعقیب عاملان عملیات ربا در بانک‌ها خبر داد.
حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌های کشور ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات مالی، از تعقیب عاملان عملیات ربا در بانک‌ها خبر داد.
متن نامه که خطاب به مدیران عامل بانک‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی آمده به این شرح است:
«حرمت ربا دادن یا گرفتن در شرع مقدس اسلام پس از شرک به خداوند متعال بزرگ‌ترین معصیت و در حد جنگ با ذات مقدس احدیت شمرده شده است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی کوچک‌ترین مصداق آن نیز غیرقابل قبول و مستوجب تعقیب و برخورد با آن می‌باشد.
اعمال نظارت‌های دقیق مدیران و مسئولان محترم نظام پولی کشور و پیشگیری و برخورد جدی با این پدیده شوم و مذموم امری ضروری و غیرقابل اجتناب است و لذا ترتیبی اتخاذ فرمائید که بر اقدامات اعمالی بازدارنده تحقق این موضوع در عملیات آن مجموعه و نیز بخش‌های وابسته از قبیل شرکت‌های سرمایه‌گذار، شرکت‌های واسپاری و صرافی‌ها نظارت‌های لازم اعمال و ضمن استقرار نظامات لازم پیشگیرانه در صورت مواجهه با هرگونه عملیات منجر به بروز ربا نسبت به معرفی متخلفان به مراجع ذیصلاح قضائی اقدام نمائید.
بدیهی است مسئولیت نهایی با مدیران محترم بوده و انتظار می‌رود نهایت تلاش خویش را در راستای بازگشایی از کارکردهای زیرمجموعه تحت مدیریت خود اعمال فرمائید؛ هرگونه قصور در این ارتباط موجب اعمال پیگردهای قانونی خواهد بود.»

حمایت از صنایع کوچک توسط بانک توسعه تعاون
مدیرعامل بانک توسعه تعاون ضمن تبریک به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک اعلام داشت: صنایع کوچک نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور بر عهده دارند و پیشرفت‌های فناوری و موفقیت‌های اقتصادی در این صنایع می‌تواند منجر به راه‌اندازی صنایع راهبردی و بزرگ شود.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون حمایت از صنایع کوچک را از مهمترین راهبردهای اعتباری این بانک توسعه‌ای عنوان کرد.
حجت اله مهدیان ضمن تبریک به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک اعلام داشت: صنایع کوچک نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور بر عهده دارند و پیشرفت‌های فناوری و موفقیت‌های اقتصادی در این صنایع می‌تواند منجر به راه‌اندازی صنایع راهبردی و بزرگ شود.
وی افزود: در حال حاضر جمعیت بزرگی از تعاونی‌های کشور در رسته‌های مربوط به صنایع کوچک مشغول به فعالیت هستند و بسیاری از واحدهای تعاونی زیر مجموعه اتحادیه شرکت‌های تعاونی آهن‌کاران و پروفیل‌سازی ایران، صنایع آلومینوم کاران در ساختمان ایران، درودگران و مبلسازان، تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، چاپخانه داران، تعاونی‌های تولیدی، صنایع دامپروری، تعاونی‌های تخصصی فولاد و معدن از زمره صنایع کوچک حاضر در بخش تعاون به شمار می‌روند.
مهدیان سهم بخش صنعت و معدن را در پرتفوی تسهیلاتی بانک توسعه تعاون را بسیار بالا برشمرد و گفت: ۴۶ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال گذشته در بخش صنعت و معدن پرداخت شده است و پرداخت ۱۱۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش زمینه ساز رشد ۲٫۲ برابری حجم تسهیلات اعطایی در این بانک گردیده است.
وی در ادامه به عاملیت بانک توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ و ماده ۵۲ قانون بودجه سال ۹۸ اشاره نمود و گفت: آمارها بیانگر این است که ۴۵ درصد پرتفوی تسهیلاتی بانک در اجرای این دو ماده قانونی مهم نیز به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در ادامه به نقش مهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و ارتقای سطح تولید در مناطق جغرافیایی کشور اشاره نمود و گفت: طی سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک توسعه تعاون به ۲۶۷ بنگاه کوچک و متوسط معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت شده است، که در سال جاری نیز استان‌های دارای نسبت مصارف به منابع پایین‌تر در اولویت پرداخت این تسهیلات می‌باشند.

ارائه وام ۱۰۰میلیونی مسکن روستایی توسط ۸۰درصد بانک‌های عامل
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از برطرف شدن مشکلات ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن روستایی خبر داد و گفت: تسهیلات ۱۲۵ هزار واحد مسکونی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.
حمیدرضا سهرابی از رفع مشکلات بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خبر داد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است این اقدام را گامی برای تشویق روستاییان به اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی برشمرد. سهرابی گفت: از ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی که سالانه در تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد، برای ۱۲۵ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی ابلاغ شده است که بانک‌های عامل در حال پرداخت تسهیلات هستند. وی از رفع مشکل بانک کشاورزی به عنوان یکی از بانک‌های عامل که تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی را ارایه می‌دهد تا پایان هفته جاری خبر داد. سهرابی اعلام کرد: ۴۰ هزار متقاضی تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده و قرارداد پرداخت تسهیلات به امضا رسیده است.
وی افزایش تسهیلات را گام موثری برای اشتغال روستاییان و همچنین ترغیب آنها در اجرای طرح دانست.