واکنش نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران به بازداشت دو راننده در آذربایجان
واکنش نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران به بازداشت دو راننده در آذربایجان

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری آزادی دو راننده ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان شد. آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «‏ ‏وزارت امور خارجه باید ضمن پیگیری بازداشت دو راننده ایرانی توسط جمهوری آذربایجان و اقدامات […]

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری آزادی دو راننده ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان شد.
آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:
«‏ ‏وزارت امور خارجه باید ضمن پیگیری بازداشت دو راننده ایرانی توسط جمهوری آذربایجان و اقدامات منجر به کاهش امنیت ترانزیت منطقه، جلوی سوء استفاده از خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران را بگیرد و به تبعات بازی کردن با دم شیر تذکرات لازم را بدهد.»
به گزارش ایسنا، دولت جمهوری آذربایجان دو راننده ایرانی را متهم به عبور غیرقانونی از مرز و ورود از ارمنستان به آذربایجان کرده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه ۲۸ شهریور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده در خصوص آزادی این دو راننده تاکید کرد که سفارت ایران در باکو از ابتدا در حال پیگیری این مساله بوده و انتظار از جمهوری آذربایجان است که فوراً این دو نفر را آزاد کند و اجازه دهد به مسیر خود ادامه دهند.
وی همچنین از دیداری بین مسئولان راهداری دو کشور به منظور دست یابی به راه حل پایداری در این زمینه خبر داد.
موضع گیری عربستان علیه برنامه هسته ای ایران
در نشست آژانس
وزیر انرژی سعودی با طرح ادعاهایی گفت که کشورش نسبت به آنچه که او “عدم پایبندی ایران به توافقات بین المللی” خواند، نگران است.
به گزارش العربیه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در شصت و پنجمین نشست سالیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی بر ضرورت خالی شدن منطقه از سلاح کشتار جمعی ‌و “ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای” تاکید کرد.
وی گفت: عربستان نسبت به عدم پایبندی ایران به توافقات بین المللی نگران است.
بن سلمان مدعی شد: عدم شفافیت تهران در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تهدیدی برای ممانعت از اشاعه سلاح کشتار جمعی است.
وزیر انرژی سعودی تاکید کرد که کشورش از تمام تلاش ها بین المللی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در آغاز این نشست تاکید کرد: ما درصدد تلاش های دیپلماتیک بیشتر و ضروری در راستای ایجاد وضعیت رضایت بخش درخصوص برنامه هسته ای ایران هستیم.
غریب آبادی به نقل از اسلامی: آمریکا سیاست‌های اشتباهش را اصلاح کند
نماینده کشورمان در وین با بازنشر اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مصمم بودن ایران در ادامه دادن برنامه هسته ای صلح آمیزش تاکید کرد.
کاظم غریب آبادی نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش درباره نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز در وین آغاز شده است، نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس گفت، «زمان آن رسیده است که آمریکا سیاست های اشتباه را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم ها را به شیوه ای عملی، موثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.
غریب آبادی به نقل از محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است که هدف لغو تحریم های غیر عادلانه اعمال شده علیه ملت ایران را دنبال کند.
نماینده کشورمان در وین همچین مطرح کرد: ایران مهد تمدن و کشوری دوستدار صلح است که در طی تاریخ به دانش و فناوری جهانی کمک کرده است. ما مصمم هستیم که برنامه هسته ای و فعالیت های هسته ای صلح آمیزمان را دنبال کنیم و «هیچ چیز نمی تواند فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را متوقف کند».
“لغو تحریم ها درازای بازگشت به تعهدات هسته ای”؛ پیشنهاد وزیرخارجه انگلیس به امیرعبداللهیان
وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای به موضوعاتی اشاره کرد که قرار است وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای ایرانی خود در نیویورک به آن ها بپردازد.
پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه ای نوشت: لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس امروز برای اولین بار با برخی از همکاران بین المللی خود از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: تراس در این دیدار که در هفته اول انتصابش به این مقام انجام می شود، مطرح خواهد کرد که باید تمایلی دو جانبه نسبت به شروعی دوباره در روابط دوجانبه کشورهایمان وجود داشته باشد، اما عدم پایبندی هسته ای مستمر ایران و توسعه برنامه هسته ای آن مانع ایجاد پیش رفت در این زمینه است.
وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: «وزیر امور خارجه انگلیس خواستار آزادی سریع نازنین زاغری، انوشه آشوری، مراد طاهباز و تمامی تبعه های انگلیسی دیگری خواهد شد که در ایران زندانی شده اند».
بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس می افزاید: تراس همچنین پیشنهاد آمریکا برای لغو تحریم ها در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش را تکرار خواهد کرد. او از ایران خواهد خواست به مذاکرات وین درباره [احیای] توافق هسته ای و پایبندی به تعهدات هسته ای اش بازگردد که به نفع همه است.
یک مقام حزب‌الله: واردات سوخت ایران به منظور حفظ کرامت مردم است
رئیس شورای سیاسی حزب الله با انتقاد از دولت لبنان گفت که تصمیم این حزب برای واردات سوخت ایران در راستای حفظ کرامت مردم است.
به گزارش پایگاه خبری العهد، ابراهیم امین السید، رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان تاکید کرد: تصمیم واردات سوخت ایران از طریق دریا و رسیدن به سوریه و سپس لبنان ، تصمیم بزرگی بود که حزب الله به منظور حفظ کرامت مردم و پایان دادن به ذلت و حل مشکلات آن ها اتخاذ کرد.
وی با انتقاد از مقامات لبنانی گفت: آیا اقدام مقاومت باعث خواهد شد که دولت مشکلات مردم را حل کند و گاز ومازوت و نفت را از هر جایی که بخواهد بیاورد؟
این مقام حزب الله تاکید کرد: ما در مساله حل مشکلات مردم نمی توانیم به بزدل های شکست خورده اعتماد کنیم و در مساله مازوت و هر چیزی که به زندگی مردم مرتبط است اقدام خواهیم کرد.
وی درخصوص سوریه گفت: ما سال هاست که می گفتیم سوریه راه تنفس لبنان است، بروید و ببینید که چگونه روابط با این کشور را ایجاد کنید تا مردم راحت شوند اما هیچ کس جرأت رفتن نداشت. مساله شرم آور این است که آن ها پس از موافقت سفیر آمریکا هیات فرستادند، زمانی که مطمئن شد نفتکش ایران حرکت کرد و مساله جدی است به این فکر افتاد که نفت را از مصر سپس اردن و سوریه و بعد از آن به لبنان برساند.