یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ورود خودرو به بورس کالا، گامی در جهت آزادسازی و واقعیشدن قیمتها است. شورایعالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند: با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت […]
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ورود خودرو به بورس کالا، گامی در جهت آزادسازی و واقعیشدن قیمتها است.
شورایعالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند: با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانهای خودروها اصلاح میشود. همچنین این شیوه در میانمدت نیز با شکلدهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوعتر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.
در این زمینه «سعید مدنی» کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آزادسازی قیمت خودروها در سال ۹۱ نیز انجام شده بود که در ادامه متوقف شد، اما وزارت صمت با این تصمیم نشان داد که با احتیاط در حال حرکت به سمت آزادسازی قیمتهاست. مدیرعامل اسبق سایپا خاطرنشانکرد: ورود خودروها به بورس با رقابتی که ایجاد میکند، منجر به کاهش قیمتها در بازار آزاد نیز خواهد شد؛ موضوعی که در عرضههای اخیر خودروها در بورس شاهد آن بودیم و با کاهش تدریجی حباب موجود بین قیمت کارخانهای و بازاری، نرخها به سمت واقعی شدن پیش میرود. وی تصریحکرد: عرضه خودرو در بورس حرکت بسیار خوبی است، به شرطی که عرضهها به صورت هفتگی و حتی روزانه ادامهدار باشد تا در نهایت به آزادسازی قیمتها منجر شود. مدنی در عین حال بیانداشت: عرضه حجم بالایی از خودروها در بورس بهویژه خودروهای پُرتیراژ دردسرهای خاص خود را خواهد داشت و حتی ممکن است به دخالت دولت نیز منجر شود.