پرتقاضاترين خطوط هوايی ايران برای پروازهای عبوری
پرتقاضاترين خطوط هوايی ايران برای پروازهای عبوری

    مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران گفت: فرودگاه‌های هاب مهم در اطراف ايران، فرودگاه‌های دبی، قطر، ترکيه و هند بوده که کشور جمهوری اسلامی ايران در مسير برخی از اين فرودگاه‌ها قرار داشته و جذابيت ويژه‌ای برای آنها دارد. سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ […]

 

 

مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران گفت: فرودگاه‌های هاب مهم در اطراف ايران، فرودگاه‌های دبی، قطر، ترکيه و هند بوده که کشور جمهوری اسلامی ايران در مسير برخی از اين فرودگاه‌ها قرار داشته و جذابيت ويژه‌ای برای آنها دارد.
سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران به دلیل باز شدن فضای عربستان برای هواپیماهای قطری را داریم و با توجه به اذعان اغلب شرکت‌های هواپیمایی دنیا مبنی بر امن بودن فضای کشور ما و همچنین‌ با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که ‌چهار راه ترانزیتی دنیا است، استفاده از آسمان ایران برای چه مسیرهای هوایی مناسب است؟ اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم عامل تعیین کننده در ایجاد فرودگاه ها، جمعیت گردشگری و تقاضا برای مسافرت هوایی است از این رو کشورهای منطقه نسبت به ایجاد فرودگاه های هاب اقدام کرده اند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ‌سیاوش امیرمکری ادامه داد: فرودگاه‌های هاب مهم در اطراف ایران، فرودگاه های دبی، قطر، ترکیه و هند است، کشور جمهوری اسلامی ایران در مسیر برخی از این فرودگاه ها قرار دارد و جذابیت ویژه‌ای برای آنها دارد.
وی افزود: از این مسیرها می توان به موارد چندانی اشاره کرد از آن جمله، مسیر پروازهای فرودگاه‌های کشور امارات و قطر به چین، اتحادیه کشورهای مستقل CIS مانند روسیه و همچنین آمریکا، از جمله مسیرهای کوتاه اقتصادی و مناسب برای پروازهای این فرودگاه‌ها است و همواره مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد.
امیرمکری افزود: همچنین مسیر بهینه پروازها از اروپای شمالی به سمت آسیای جنوب شرقی نیز از فراز ایران می گذرد که در حال حاضر با توجه به شرایط هوانوردی دنیا مورد توجه شرکت های مسافربری اروپایی نیست و فقط توسط شرکت های هواپیمایی، نظیر«ایرایندیا» مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: برای پروازهای اروپایی به سمت فرودگاه های کشور امارات، در صورت بودن مسیرهای مناسب، ایران بهترین گزینه است اما باتوجه به عدم مسیر خروجی مناسب از سمت کشور امارات به ایران مورد استقبال واقع نشده است.
وی افزود: در مسیر برگشت مسیرهای مناسب و بهینه توسط کشور ایران تاسیس شده است و به دلیل هزینه شارژ سرویس ناوبری هوایی مورد استقبال قرار نگرفته بود که با تغییر شرایط و تعدیل مناسب نرخ ها، در حال حاضر مورد استقبال این پروازها قرار گرفته و استفاده می شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران امیرمکری اضافه کرد: کشور عمان در سال‌های اخیر نسبت به ارتقای صنعت هوانوردی و توسعه فرودگاه مسقط اقدام کرده است. متاسفانه با توجه به اقدامات سختگیرانه کشور عمان از زمان شیوع بیماری کرونا پروازهای این کشور به حداقل رسیده است و تقاضای مسافرت هوایی بسیار کاهش‌ یافته است، لذا پروازهای این کشور به سمت اروپا و کشورهای CIS بسیار کم است.

آسمان ایران صرفه اقتصادی برای ایرلاین ها دارد
در اینزمینه مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز پیش از این، با بیان اینکه عبور از آسمان امن ایران صرفه اقتصادی و زمانی بسیاری برای شرکت‌های هواپیمایی دارد، گفت: این مسیر که از ایمنی بالایی در منطقه برخوردار است، محبوبیت بالایی بین ایرلاین‌های خارجی دارد.
عباس مسیبی در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان تهران که در راستای همکاری و هم افزایی و استفاده از ظرفیت های دستگاه های اجرایی برگزار شد، به معرفی اجزای صنعت هوانودری پرداخت و از این صنعت به عنوان مثلثی یاد کرد که اضلاع آن را سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین ها و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری حاکمیت صنعت هوانوردی در کشور را برعهده دارد و وظیفه آن وضع قانون در این صنعت و نظارت بر اجرای آن است.
مسیبی در معرفی شرکت فرودگاه ها نیز گفت: ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت این شرکت هستند که حدود ۸۰ درصد فرودگاه های کشور را شامل می شود. ۱۱۴ مسیر هوایی به طول حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر، ۱۶ میلیون مترمربع فضای ترمینالی، باند و سطوح پروازی، ساختمان های فرودگاهی و حدود ۹ میلیون مترمربع معابر، فضای سبز، پارکینگ و سایر نشان می دهد که این شرکت علاوه بر مدیریت زمینی فرودگاه ها مدیریت فضای کشور را هم انجام می دهد و این بدان معنی است که هواپیما از لحظه روشن تا خاموش شدن و استقرار در محل پارک تحت نظارت برج مراقبت، اپروچ و مرکز کنترل فضای کشور است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۴۰۰ پرواز عبوری، داخلی و بین المللی از فضای کشور استفاده می کنند، گفت: تمامی ایرلاین ها و کشورها جز رژیم اشغالگر قدس حق عبور از آسمان کشور را دارند و به آنان توسط مرکز کنترل فضای کشور خدمات کمک ناوبری ارائه می شود.
مسیبی با بیان اینکه بسیاری از ایرلاین ها تمایل به عبور از آسمان و استفاده از فضای سرزمینی ما را دارند، گفت: عبور از آسمان ایران هم از بعد ایمنی و مسافت و هم از بعد هزینه برای ایرلاین های دنیا با صرفه جویی همراه است و به این دلیل بسیاری از شرکت های هواپیمایی ایران را برای مسیر عبور خود انتخاب می کنند.
گفتنی است؛ پس از این نشست، مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان تهران برای آشنایی بیشتر با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از مرکز کنترل فضای کشور بازدید کردند.
یادآور می شود؛ شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان تهران امروز چهارشنبه اول آبان ماه به میزبانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در مرکز کنترل فضای کشور برگزار شد.