مدیرعامل راهآهن: به تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله راهآهن نیاز داریم مدیرعامل راهآهن با تاکید بر نیاز ضروری راهآهن جهت تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله خود، تصریح کرد: ما میتوانیم مدل گذشته را تکرار کنیم و امور راه آهن را با روزمرگی بگذرانیم یا اینکه تلاش کنیم تا با استفاده از تمامی […]
مدیرعامل راهآهن: به تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله راهآهن نیاز داریم
مدیرعامل راهآهن با تاکید بر نیاز ضروری راهآهن جهت تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله خود، تصریح کرد: ما میتوانیم مدل گذشته را تکرار کنیم و امور راه آهن را با روزمرگی بگذرانیم یا اینکه تلاش کنیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت، شرایط راه آهن را به یک شرایط مطلوب تغییر دهیم.
درحالی اواخر ماه گذشته مدیرعامل راهآهن از عدم پرداخت مطالبات از شرکتهای حملونقل ریلی خبر داده بود که شرکتهای مذکور حاضر به اظهارنظر در رابطه با بدهی خود
به دولت نیستند.
اواسط مردادماه امسال روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته نامه این انجمن به وزیر راه و شهرسازی را در فضای مجاز منتشر کرد. نامهای که در آن بابک احمدی رئیس هیئت مدیره این انجمن از رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی خواسته بود در تعرفهگذاری حق دسترسی بازنگری
صورت گیرد.
در یکی از بندهای این نامه به موضوع بدهکاری شرکتهای ریلی اشاره شده و آمده بود: در بند ۴ ابلاغیه راه آهن برای شرکتهای مالک واگن باری در خصوص تاخیر در پرداخت حق دسترسی جریمه ۳۶ درصدی سالانه در ماه اول و ۵۴ درصدی سالانه از ماه دوم به بعد در نظر گرفته شده است. علاوه بر این تصویب و اخذ این جرائم به لحاظ قانونی و شرعی محل اشکال جدی است، باعث تعجب است که شرکت راهآهن نسبت به تاخیر خود در پرداخت بدهی به شرکتهای خصوصی لکوموتیوی بیتفاوت است و حاضر به پذیرش هیچ تعهدی نیست اما برای شرکتهای حملونقل ریلی مالک واگن باری چنین جریمه سنگینی را بدون اعلام مبانی محاسباتی و قانونی آن در نظر
گرفته است.به فاصله چند روز بعد از مکاتبه که بنابر ادعای رئیس هئیت مدیره انجمن شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته قرار نبود رسانهای شود، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نیاز ضروری ایجاد تحول در ساختار سنتی راه آهن، گفت: شرکتهای حملونقل ریلی مطالبات راهآهن را بهموقع پرداخت نمیکنند.سیدمیعاد صالحی با اشاره به تاخیر چند ماهه برخی از شرکتهای حمل و نقل ریلی در پرداخت مطالبات راهآهن در وقت مقرر، اظهار کرد: از همین مطالبات است که حقوق و هزینههای مختلف فنی، زیربنایی، ناوگان و حقوق و دستمزد پرسنل و … راه آهن تامین میشود و چنانچه مبلغی هم باقی بماند، جزو بیتالمال خواهد بود.
وی تصریح کرد: وصول مطالبات راهآهن از شرکتهای حمل و نقل ریلی باید یکپارچه سازی شده و بهگونهای اقدام شود که تمامی شرکتها در زمان مهلت تعیین شده، مطالبات خود را پرداخت کنند.
وی با تاکید بر نیاز ضروری راهآهن جهت تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله خود، تصریح کرد: ما میتوانیم مدل گذشته را تکرار کنیم و امور راه آهن را با روزمرگی بگذرانیم یا اینکه تلاش کنیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت، شرایط راهآهن را به یک شرایط
مطلوب تغییر دهیم.
وی اضافه کرد: شرکت راهآهن، محلی کاملا تخصصی است و برای جبران عقب ماندگیها در راه آهن که سالها، عمدا یا سهوا، به استضعاف کشیده شده است، همگی باید در خدمت راهآهن بوده و برای پیشرفت و سربلندی آن تلاش کنیم.
طلب ۷۱۶ میلیارد تومانی راهآهن از رجاء
به گزارش تسنیم اواخر فروردین ماه امسال مطابق گزارش سازمان حسابرسی کشور که روی سایت کدال بارگذاری شده بود شرکت راهآهن ۷۱۶ میلیارد تومان از شرکت رجا طلب دارد، ضمن اینکه راهآهن وصول ۳۵ میلیارد تومان بابت فروش زمین به سایپا و سازمان بنادر را پیگیری نکرده است.
در بخشی از گزارش سازمان حسابرسی کشور آمده است؛ مانده طلب راهآهن جمهوری اسلامی ایران از شرکت حملونقل ریلی رجاء ۷۱۶ میلیارد تومان در رابطه با استفاده از خطوط ریلی، امکانات مربوط به ایستگاهها، اماکن و کارگاههای عملیاتی است که علاوه بر عدم تهیه صورت تطبیق تایید شده طرفین، ماندههای مذکور عمدتا مربوط به سالهای گذشته بوده که وصول نشده است.
ضمن اینکه در خصوص شناسایی درآمد بهرهبرداری از ۲۰ ست ترنست که در سال ۸۸ در اختیار رجاء قرار گرفته ثبتی در حسابها بهعمل نیامده است. همچنین بالغ بر ۲۹۸ میلیارد تومان از سرفصل دریافتیهای تجار، غیرتجاری و پیشپرداختها اقلام راکد وسنواتی بوده که پیگیریها جهت وپول مبالغ مزبور
به نتیجه نرسیده است.
پیگیریها از مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص طلب از شرکتهای ریلی و پاسخ به برخی مسائل مطرح شده در گزارش سازمان حسابرسی کشور نتیجهای نداشت. همچنین خبرنگار تسنیم با دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته در رابطه با این موضوع تماس گرفت که وی اعلام کرد وقت پاسخ دادن به موضوع طلب
راهآهن را ندارد!