کابینه سیزدهم؛ ترکیبی از نیروهای جوان و باتجربه
کابینه سیزدهم؛ ترکیبی از نیروهای جوان و باتجربه

در ترکیب وزاری معرفی شده از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی، جوانترین وزیر ۴۰ سال و مسن‌ترین آنها ۶۳ سال و میانگین سن کابینه سیزدهم۵۲ سال است که نشان از جوانتر شدن کابینه نسبت به دولت‌ قبلی است. آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز چهارشنبه فهرست وزیران پیشنهادی را برای اخذ رای اعتماد به […]

در ترکیب وزاری معرفی شده از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی، جوانترین وزیر ۴۰ سال و مسن‌ترین آنها ۶۳ سال و میانگین سن کابینه سیزدهم۵۲ سال است که نشان از جوانتر شدن کابینه نسبت به دولت‌ قبلی است.
آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز چهارشنبه فهرست وزیران پیشنهادی را برای اخذ رای اعتماد به طور رسمی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
در فهرستی پیشنهادی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی نام افرادی چون جواد اوجی برای وزارت نفت، احمد وحیدی برای وزارت کشور، سید احسان خاندوزی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، حجت الاسلام خطیب برای وزارت اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد ساداتی‌نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی، سید عزت الله ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمید سجادی برای وزارت ورزش و جوانان، رضا فاطمی امین برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو، حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه، حسین باغ‌گلی برای وزارت آموزش و پرورش، حجت عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهرام عین‌اللهی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی، سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمد علی زلفی گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عیسی زارع‌پور برای ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم می‌خورد.
به گفته سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، فهرست وزرای پیشنهادی روز شنبه ۲۳ مردادماه اعلام وصول می‌شود و پس از آن برنامه وزرای پیشنهادی به مدت یک هفته در کمیسیون‌های مجلس بررسی خواهد شد.
جوان‌ترین عضو کابینه پیشنهادی رییسی، حجت‌الله عبدالملکی گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۴۰ سال سن و مسن‌ترین وزیر پیشنهادی هم احمد وحیدی با ۶۳ سن برای تصدی وزارت کشور است.
میانگین سنی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم بیش از ۵۲ سال است و اختلاف میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نسبت به دولت یازدهم ۵ سال و نسبت به دولت دوازدهم ۷ سال کمتر است. (میانگین سنی دولت یازدهم ۵۷ و دولت دوازدهم ۵۹ سال بود.)
همچنین میانگین سنی کابینه اول دولت هاشمی رفسنجانی ۴۱ سال، کابینه دوم دولت هاشمی رفسنجانی ۴۴ سال، کابینه اول دولت اصلاحات ۴۵ سال، کابینه دوم دولت اصلاحات ۴۷ سال، کابینه اول دولت محمود احمدی‌نژاد ۴۹ سال، کابینه دوم دولت محمود احمدی‌نژاد۵۰ سال، دولت یازدهم ۵۷ و میانگین سنی دولت دوازدهم ۵۹ سال بوده است.
از این میان، ۴ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم یعنی عیسی زارع‌پور گزینه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، حسین باغ‌گلی گزینه وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولدین پس از انقلاب هستند.
همچنین از میان وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم ۱۴ نفر دارای مدرک دکتری، ۴ نفر دارای مدرک تحصیلی مهندسی و یک نفر دارای مدرک اجتهاد هستند.

تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛
تاکید آیت الله رئیسی بر تامین به موقع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم
جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی عصر دیروز با حضور سران سه قوه و به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد.
رئیس‌جمهور دراین جلسه تامین به موقع و به اندازه کافی کالاهای اساسی و ذخایر راهبردی کشور را مورد تاکید قرارداد و گفت: لازم است کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به اندازه لازم و در اسرع وقت تهیه و ذخایر راهبردی کشور در این خصوص تکمیل شود.
آیت الله رئیسی همچنین دقت در برآورد و راهکارهای تامین منابع ارزی و ریالی تامین کالاهای اساسی را مورد تاکید قرار داد.
در این جلسه موضوع تامین کالاهای اساسی و میزان مورد نیاز کشور و راهکارهای تامین اعتبارات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
درجلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین بانک مرکزی گزارشی از نیاز ارزی و میزان کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ارائه کرد.

نامه یک نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره اینترنت خبرنگاران
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره اینترنت خبرنگاران به رییس جمهور نامه نوشت.
متن کامل نامه حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان به حجت الاسلام رئیسی به شرح زیر است:
«جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید دولت‌ها در ادوار مختلف در روز خبرنگار هدیه‌ای را برای اینترنت این قشر خدوم در نظر می‌گرفتند امسال به واسطه همزمانی با تغییر دولت این اقدام مبارک مغفول ماند و اپراتورها راسا اقدام به تخصیص هدیه کردند.
با عنایت به این‌که اپراتورها به لیست به روز و جامعی از خبرنگاران دسترسی ندارند این امر باعث گلایه اهالی رسانه شده و به افراد زیادی این هدیه تعلق نگرفته است.
با توجه به نگاه ویژه و مثبت جنابعالی به خبرنگاران خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص موضوع مذکور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ورود کرده و هدیه جنابعالی و دولت را با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی خبرنگاران کشور اعطا نماید تا خبرنگاری از لیست اپراتورها جا نمانده باشد. از حسن توجه جنابعالی قدردانی می‌نمایم.
حسین میرزایی»

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: به دفاع از خودمان در برابر ایران ادامه می‌دهیم
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی با مطرح کردن ادعاهای قبلی اش علیه نقش ایران در منطقه، گفت که رژیمش به دفاع از خود در برابر آن چه تلاش ایران برای تبدیل شدن به تهدیدی برای موجودیت اسرائیل می‌خواند، ادامه می دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک بازدید از قرارگاه شمالی ارتش اسرائیل درباره لبنان گفت: اسرائیل حاضر است به همسایه شمالی اش کمک کند اما امکان این را فراهم نخواهد کرد که رخ داد غم انگیز لبنان از مرزها رد شده و به اسرائیل برسد.
وی ادعا کرد: ما از تلاش های حزب الله، تحت نفوذ ایران و به بهای امنیت و معیشت شهروندان لبنانی برای بهره بردن از وضعیت به خوبی آگاهیم. گانتس با تکرار ادعاها علیه ایران و با اشاره به حمله دریایی اخیر، ایران را بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی و منطقه ای خواند و افزود: اسرائیل در حالی که ایران برنامه هسته ای اش را توسعه می‌دهد، کنار نخواهد کشید. ما از جامعه جهانی می خواهیم وارد عمل شده و خصومت ایران را متوقف کند. الان زمان اقدام مشترک است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه مطرح کرد که در حال حاضر، ما به دفاع از خودمان علیه آن چه تلاش های ایران برای تبدیل شدن به تهدیدی برای موجودیت اسرائیل و انتقال مهمات به حلقه نیروهای نیابتی اش در مرزهای اسرائیل می‌خواند، ادامه می دهیم و گفت: ما در زمان و مکان و به وسیله ای که تصمیم بگیریم، عمل می کنیم.