کاهش ۹۰ درصدی اعزام و پذيرش مسافر پروازهای بين‌المللی در سال ۹۹
کاهش ۹۰ درصدی اعزام و پذيرش مسافر پروازهای بين‌المللی در سال ۹۹

  زهرا ایران‌شاهی در شرایط کنونی و با شیوع کرونا و تحریم، بطور همزمان، حمل و نقل هوایی کشور آسیب اساسی و جدی متحمل شده است؛ از این رو دولت باید برای کاهش اثرات ناشی از شیوع بیماری کرونا برنامه ریزی جدی کند. در دو سال اخیر ایرلاین ها با مشکلات بسیاری روبه رو بودند […]

 

زهرا ایران‌شاهی
در شرایط کنونی و با شیوع کرونا و تحریم، بطور همزمان، حمل و نقل هوایی کشور آسیب اساسی و جدی متحمل شده است؛ از این رو دولت باید برای کاهش اثرات ناشی از شیوع بیماری کرونا برنامه ریزی جدی کند. در دو سال اخیر ایرلاین ها با مشکلات بسیاری روبه رو بودند که با شیوع بیماری کرونا، این مشکلات چندین برابر شد.
در این ارتباط، مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران از کاهش ۷۹ درصدی نشست و برخاست و نيز کاهش ۹۰ درصدی اعزام و پذيرش مسافران فرودگاه‌های کشور در پروازهای بين‌المللی در سال ۹۹ خبر داده است.
سیاوش امیرمکری با اعلام این خبر عنوان کرد: سال ۹۹ در مجموع ۴۱۷۰ پرواز بین المللی با جابه جایی حدود ۲۴۵ هزار و ۶۰۰ مسافر و بیش از ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلوگرم بار در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت انجام شد که نسبت به سال ۹۸ در نشست و برخاست ۷۹درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۹۰ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۷۳ درصد کاهش داشته است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین تعداد پروازهای داخلی فرودگاه های تحت مالکیت شرکت در سال ۹۹ را ۲۴۸ هزار و ۷۷ مورد با جابه جایی بیش از ۲۱ میلیون و ۶۱۵ هزار مسافر اعلام کرد و افزود: در پروازهای داخلی فرودگاه های تحت مالکیت شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در نشست و برخاست ۱۹ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۳۹ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۳۷ درصد کاهش داشته است. همچنین کل پروازهای فرودگاه های تحت مالکیت شرکت در سال گذشته در نشست و برخاست ۲۳ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۴۳ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۴۳ درصد کاهش نشان داد.
وی تعداد پروازهای فرودگاه های تحت مالکیت شرکت در اسفند ۹۹ را ۲۴ هزار و ۷۶۳ سورتی با جابه جایی حدود یک میلیون و ۹۵۲ هزار مسافر عنوان کرد و گفت: کل پروازهای فرودگاه های تحت مالکیت شرکت در اسفند ماه ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ در نشست و برخاست ۴۸ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۲۶ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۳۴ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد نشست و برخاست پروازهای داخلی ۴۸ درصد و پروازهای بین المللی نیز ۶۲ درصد بیشتر شده است.
امیرمکری عنوان کرد: مقایسه پروازهای انجام شده در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت طی اسفند ۹۹ نسبت به بهمن نشان می دهد که نشست و برخاست یک درصد افزایش، اعزام و پذیرش مسافر یک درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست چهار درصد افزایش یافته است.
در این ارتباط، اخیرا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز از کاهش شدید پروازهای مسافری در موج چهار کرونا خبر داده و گفت: در شرایطی که ایرلاین‌ها در ضرر و زیان سنگینی ناشی از کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های خود به سر می‌برند، انتظار می‌رود دولت از شرکت‌های هواپیمایی به صورت ویژه‌ای حمایت کند.
مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی در دوران شیوع ویروس کرونا و طی ۱۴ ماه گذشته همچنان در شرایط اضطرار هستند و نیاز به حمایت‌های بیشتر و ویژه‌ای از سوی دولت دارند. چرا که تنها پروازهای مسافری و خارجی و داخلی در موج چهارم کرونا و در این ایام کاهش شدیدی پیدا کرده است بلکه هزینه‌های ایرلاین‌ها نیز بیشتر شده و آن‌ها را در وضعیت بدی قرار داده است.
وی افزود: پرواز به عراق و ترکیه همواره جزو بیشترین پروازهای خارجی بود که یکی ممنوع و دیگری به شدت محدود شده است و هم اکنون به دلیل رعایت محدودیت ظرفیت ۶۰ درصدی مسافر نیز درآمدهای ایرلاین‌ها به شدت کاهش یافته و این مساله خود سبب بروز مشکلات بسیاری شده است که نیاز به حمایت ویژه از سوی دولت داریم.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: همه کشورهای دنیا از کسب‌وکارهای آسیب دیده و ایرلاین‌های خود حمایت ویژه ای می کنند و البته که دولت در سال گذشته به ما تسهیلات ۱۲ درصدی داد و در آن شرایط حمایت خوبی بود اما شرکت‌های هواپیمایی بدهی شان انباشته شده است و نیاز داریم که دولت در سال جاری و با توجه به ادامه شرایط کرونایی اقدام به ارائه تسهیلات کرونایی به صنعت حمل و نقل هوایی کند.
گفتنی است که قیمت بلیت هواپیما به دلیل کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت. آبان‌ماه پارسال نیز سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی با مجوز شورای‌عالی هواپیمایی خبر داد اما همه این اقدامات و اعطای کمک اقتصادی لازم لست که بیش از این میسر شود تا شرکت ها بتوانند دستکم روی پای خود بمانند.