کرونا را نادیده نگیرید، حتی با نیت‌های خالصانه مذهبی
کرونا را نادیده نگیرید، حتی با نیت‌های خالصانه مذهبی

مائده مطهری زاده محرم که از راه می‌‌رسد، دل‌ها آب می‌شود برای حسین (ع)! حسین نوه پیغمبر (ص)، فرزند علی (ع) و زهرا (س)، برادر حسن (ع) و زینب و کلثوم (سلام‌الله علیها) و عباس (ع) که در ظهر داغ دهم محرم‌الحرام سال ۶۱ هجری در حالی که فقط ۶ دهه از هجرت پیامبر عظیم‌الشان […]

مائده مطهری زاده
محرم که از راه می‌‌رسد، دل‌ها آب می‌شود برای حسین (ع)! حسین نوه پیغمبر (ص)، فرزند علی (ع) و زهرا (س)، برادر حسن (ع) و زینب و کلثوم (سلام‌الله علیها) و عباس (ع) که در ظهر داغ دهم محرم‌الحرام سال ۶۱ هجری در حالی که فقط ۶ دهه از هجرت پیامبر عظیم‌الشان اسلام به مدینه می‌گذشت، مقابل فوج فوج مسلمان‌نمایِ نان به نرخ‌روز خورِ جاهلِ بی‌‌معرفت در بیابان نینوا با لبی تشنه به شهادت رسید! تمامی مردان قبیله بنی‌هاشم به جز امام سجاد (ع) و همه اصحاب و یاران حضرت به دست آن نابکاران به شهادت رسیدند و همه بانوان و فرزندان نیز به اسارت گرفته شدند و …!
از آن زمان تاکنون، ۱۳۴۰ سال شمسی می‌گذرد که مردم ایران هم‌نوا با عرشیان و سایر شیعیان جهان، دو ماه از سال (محرم و صفر) را در سوگ آن امام شهید و ۷۲ از تن یاران باوفایش سیاه بر تن کرده و عزاداری می‌کنند.
اما با امسال دوسال می‌شود که توفیق یک دل سیر عزاداری کردن از ما سلب شده است.
سعادت حضور باشکوه در مساجد و تکایا و نشستن پای منبر عزای حسین (ع) و بر سر و سینه زدن‌ها و اشک‌های خالصانه در میان جمع کثیری از عاشقان و و دلدادگان کویش!
دو سال است که پای پیاده روی اربعین‌مان لنگ شده و حسرت دیدار مولا و سرورمان حسین در چهلمین روز شهادتش بر دل‌مان مانده است.
در طول یک سال و نیم گذشته روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و تعداد زیادی از هموطنان‌مان را از دست دادیم که در میان‌شان بسیاری از دلدادگان و عاشقان مخلص کوی حسین (ع) نیز بودند.
آنها که سالیان سال بر منابر ذکر حسین (ع) بر زبان داشتند و موی سپید کرده بودند در این دستگاه پر برکت.
در حال حاضر نیز با توجه به اوج‌گیری کرونا در پیک پنجم مهم‌ترین اصل، حفظ جان عزاداران است.

مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت همه پروتکل‌ها برگزار شود
آنچنانکه بسیاری از مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته‌اند، همه مراسم‌های عزاداری باید با رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.
معاون وزیر کشور نیز طی روزهای اخیر و در آستانه ورود به ماه محرم گفته بود: مراسم ایام ماه محرم به شرط استفاده ۱۰۰ درصدی از ماسک، رعایت پروتکل‎‌های بهداشتی و فاصله‎‌گذاری اجتماعی با اولویت مکان‎‌های باز و دارای تهویه مناسب هوا برگزار می‌‎شود.
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر اینکه وضعیت بیماری در کشور، شرایط مناسبی ندارد؛ گفت: در شرایط کنونی افزایش حداکثری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار سرعت در امر واکسیناسیون می‌تواند زمینه را برای کنترل و مهار بیماری فراهم سازد.
بررسی نحوه برگزاری مراسم ایام ماه محرم از دستور کارهای مهم در این باره بود و ضمن تأکید بر نقش مؤثر سازمان تبلیغات اسلامی نیز، مقرر شد: مراسم به شرط رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به طور مشخص استفاده صد در صدی از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با اولویت استفاده از مکان‌های باز و دارای تهویه هوا برگزار شود.
ذوالفقاری با بیان اینکه تجربه خوبی در سال گذشته در برگزاری مراسم ماه محرم داشته‌ایم، تصریح کرد: باید این تجربه موفق امسال هم با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی تکرار شود.
وی در ادامه گفت: امسال هم مثل سال گذشته ایستگاه‌‌های صلواتی دایر نخواهد شد و در عوض موکب‌های سلامت برای پخش ماسک مورد توجه قرار می‌گیرد.
رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مراسم دسته روی در ایام محرم اشاره کرد و گفت: این مراسم نباید به محلی برای تجمع عزاداران تبدیل شود و باید صرفاً به صورت محلی و محدود با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود.
موضوع عدم تشکیل مراسم خانگی در ایام محرم از دیگر تأکیدات اخیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا بود و در این خصوص ذوالفقاری اظهار کرد: به تجربه دیده شده که مراسم خانگی با توجه به فضا و مکان سر بسته عامل شیوع و انتقال بیماری است و برای همین این درخواست را از مردم عزیز کشورمان داریم که تحت هیچ شرایطی مراسم عزاداری در خانه‌هایشان برگزار نکنند.
وزیر کشور نیز طی روز گذشته و پس از نشست با استانداران گفت: به مسوولان اجرایی و بهداشتی توصیه شد با هماهنگی بتوانند براساس پروتکل ابلاغی هم مراسم و هم سلامت مردم را به صورت مناسب داشته باشند.
عبدالرضا رحمانی فضلی درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عنوان کرد: با توجه به اینکه در طلیعه ایام محرم قرار داریم موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است.
وزیر کشور افزود: ما هم دغدغه و نگرانی رعایت این پروتکل‌ها و هم اهمیت و احترام مناسک و اعمال ماه محرم را داریم. مردم همیشه در این ایام که ماه عاشقان اباعبدالله (ع) و یاران ایشان است، این عزاداری‌ها را به شکل اعتقادی برگزار می‌کنند.
رحمانی فضلی ادامه داد: به استانداران توصیه شد به دستگاه‌های اجرایی استانی تاکید و نظارت کنند. علوم پزشکی هم باید به عنوان ناظر اصلی با هیات‌ها، مسوولان هیات‌ها، ریاست سازمان تبلیغات که مسوول اجرای پروتکل‌ها هستند، هماهنگی بسیار جدی داشته باشند که بتوانند براساس پروتکل ابلاغی هم مراسم و هم سلامت مردم را به صورت مناسب داشته باشیم.

تفاوت اساسی برگزاری عزاداری‌های ماه محرم امسال با سال گذشته
البته امسال با سال گذشته یک فرق عمده دارد و آن هم اینکه، کرونا با سویه دلتایش در پیک پنجم، یاغی‌تر شده است و میزان سرایت و قدرت کشندگی‌اش چندین برابر سویه‌های قبلی به ویژه سویه نخستین یعنی ووهان چین است و هر گونه تجمعی با کوچک‌ترین سهل انگاری در رعایت پروتکل‌ها می‌تواند شرایط را به شدت برای کادر درمان سخت‌تر کند.
به همین دلیل نیز انتظار می‌رود دست‌اندرکاران برگزاری مراسم‌های عزاداری، تا جای ممکن از تجمع عزاداران به ویژه در محیط‌های بسته خودداری کنند و بهتر این است که غذاهای نذری نیز در سطح بسیار محدود و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و تحت نظارت ناظران بهداشت در میان مردم عزادار توزیع شود.
اما آنچه که بیش از همه موجبات نگرانی وزارت بهداشت و کادر درمان را همزمان با ورود به ماه عزاداری حسینی فراهم آورده است، مشاهده کارناوال‌ها و همایش‌های بزرگ جشن غدیر در سال جاری و در اوج پیک پنجم در هفته‌های اخیر به ویژه در مراکز و شهرهای مذهبی بود و اینکه مبادا همین سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها در مراسم‌های عزاداری محرم نیز تکرار شود و جان عده زیادی از عزاداران را به خطر بیندازد.
مسلم است که نمی‌شود و نباید در این شرایط، کرونا را نادیده گرفت، ولو با نیت‌های خالصانه مذهبی.
بر همه برگزار‌کنندگان مراسم‌های عزاداری حسینی فرض است که در چنین شرایط خاصی از کشور که هر روز بر میزان ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی افزوده می‌شود، همه توان خود را بگذارند تا مبادا یک نفر فقط یک نفر، به دلیل شرکت در این مراسم‌ها، به کرونا که حالا نوع دلتای آن با قدرت هرچه تمام‌تر در حال گرفتن قربانی است، مبتلا شده و دیگران را نیز آلوده کند یا خدای ناکرده بر اثر ابتلا از دنیا برود که آن وقت به جای ثواب، عذاب دامنگیرمان می‌شود.
آنچه مسلم است خانه قلب‌های همه شیعیان جهان، از جمله ایرانیان حسینیه ابدی اباعبدالله‌الحسین (ع) است که دست هر ویروسی از آن کوتاه است؛ آری نام حسین بر قلب‌های همه ما حک شده است.