کلید پیشتازی بیمه آسیا؛ راز و راه یک معما!
کلید پیشتازی بیمه آسیا؛ راز و راه یک معما!

    راز و راه موفقیت بیمه آسیا در ۲ سال گذشته ناشی از چیست و چشم‌انداز آینده این بزرگترین شرکت بیمه غیر دولتی کشور چگونه است و چه تصویری از افق پیشروی این سرمایه ملی می‌توان داشت؟ آیا تصویری که مسعود بادین، مدیرعامل بیمه آسیا از ۲ سال نخست هدایت این شرکت ارائه داده، […]

 

 

راز و راه موفقیت بیمه آسیا در ۲ سال گذشته ناشی از چیست و چشم‌انداز آینده این بزرگترین شرکت بیمه غیر دولتی کشور چگونه است و چه تصویری از افق پیشروی این سرمایه ملی می‌توان داشت؟ آیا تصویری که مسعود بادین، مدیرعامل بیمه آسیا از ۲ سال نخست هدایت این شرکت ارائه داده، می‌تواند تصویری بزرگتر و شفاف‌تر از مسیر و هدف آینده به بیمه‌گذاران و به ویژه سهامداران و ذی‌نفعان ارائه دهد؟
نکته مهم در گزارشی که به تازگی مدیرعامل بیمه آسیا ارائه داده، «یک گام به جلو» و البته «ستودنی» توصیف شده و حال سوال اینجاست که چرا فقط یک گام به جلو و نه چند گام بیشتر؟ واقع‌بینی و پرهیز از بزرگنمایی یک ویژگی کمتر عیان شده در درون خانواده بیمه آسیاست و شاید از این منظر تحولات ۲ سال اخیر با نگاهی به اعداد و ارقام و شاخص‌های ارائه شده و البته قابل استناد، بهتر نمایان شود که نشان می‌دهد این یک گام به جلو، یک گام بلند به سمت هدف بزرگتر است و آنچه به دست آمده حاصل، یک اراده واحد، کوشش همگان مبتنی بر خرد و مشارکت جمعی و البته تلاش برای حفظ و صیانت از حقوق بیمه‌گذاران و سهامداران بوده و به همین دلیل است که می‌توان به راز و راه معمای بیمه آسیا پی برد.
آنچه می‌تواند برای دیگر شرکت‌های ملاک عمل باشد، پرهیز از حاشیه‌ها و حرکت به سمت ثبات است و این سرمنشاء این ثبات را در رفتار و تصمیم سهامداران بزرگ، همدلی و همراهی اعضای هیات مدیره و مشارکت کل اعضای یک شرکت بیمه‌ای از ستاد تا صف، از مدیران و کارشناسان تا نمایندگان برای پاسداشت و تقویت یک سرمایه بزرگ چون برند بیمه آسیا باید جستجو کرد. به واقع اعدادی که نشان‌دهنده رشد میزان فروش و بهبود نسبت و ضریب خسارت بیمه آسیا و همچنین تحولات مثبت در عرصه بیمه‌گری، فنی و سرمایه‌گذاری است، تنها یک عدد و درصد نیست که حاصل ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت دقیق، مستمر و البته مبتنی بر یک فرآیند شفاف با هدف اصلاح رویه ها و بهبود عملکردهاست.
از سوی دیگر باید توجه کرد که بیمه آسیا علاوه بر اینکه به حاشیه‌ها اهمیت نمی‌دهد، به همان میزان از نقدها و پیشنهادها برای اصلاح خود نهایت بهره را می‌برد چرا که این فرهنگ در بین خانواده بیمه آسیا نهادینه شده که وقتی یک شرکت بیمه‌ای با ۶ دهه فعالیت و سابقه نویدبخش آرامش برای بیمه‌گذاران است، این آرامش باید در درون نهادینه شده باشد و افزون بر اینکه نقدها را در اتاق‌های فکر و جلسات کارشناسی بررسی و در جهت رفع ضعف‌ها و خطاهای احتمالی و تقویت نقاط قوت و مثبت گام برداشت. مصداق بارز این ادعا را می‌توان در کاهش سهم ۲ رشته پرریسک شخص ثالث و تکمیل درمان و رشد معنادار سهم رشته بیمه بدنه خودرو با حاشیه سود مناسب و ریسک کمتر مشاهده کرد.

اعداد خبر از آینده خوب می‌دهند
رشد ۴۱ درصدی میزان فروش بیمه آسیا بر اساس گزارش رسمی مسعود بادین با در نظر گرفتن رشد ۳۸ درصدی خسارت پرداخت شده به بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان بیانگر این واقعیت است که بیمه آسیا۱۳ درصد بیشتر از برنامه تکلیفی و هدف پیش بینی شده در بودجه سال ۹۹ حق بیمه تولید کرده و به همین دلیل تراز مثبت ۳ هزار و ۸۴۰ درصدی را به ثبت رسانده که نسبت به سال قبل رشدی ۴۴ درصدی را نمایان می‌سازد. نکته مهم در ارتباط با بیمه آسیا و رابطه‌اش با بیمه شخص ثالث، اینجاست که به دلیل سابقه طولانی و البته خوشنامی این شرکت در ایفای تعهدات و پرداخت دقیق و به موقع خسارت‌ها، کم کردن از سهم ثالث به آسانی ممکن نیست و راز این معما را باید در وفاداری و اعتماد بیمه‌گذاران و نه تلاش شبکه فروش و اراده مدیریت این شرکت برای فروش بیشتر بیمه شخص ثالث جستجو کرد. هرچند که سیاست ترکیبی فروش بیمه ثالث و بدنه تا اندازه زیادی باعث شده تا بیمه اسیا ریسک فروش ثالث را همانند ریسک ناشی از فروش بیمه درمان از خود دور سازد.
آن‌گونه که مدیرعامل می‌گوید: از کل پرتفوی بیمه آسیا در سال۱۳۹۹، رشته بیمه شخص ثالث و حوادث راننده ۴۲.۶ درصد و رشته بیمه درمان نیز ۱۵.۸ درصد از کل پرتفوی را به خود اختصاص دادند که در هر دو رشته، ۲درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۸ را شاهد هستیم. ثمره اتخاذ الگوی ترکیبی و نظارت بر رفتار شعب و نمایندگان بیمه آسیا در داستان بیمه خودرو را می‌توان در افزایش سهم سهم رشته بیمه بدنه خودرو از ۱۳.۹ درصد در سال ۹۸، به ۱۶.۳ درصد در سال ۹۹ و برابر شدن سهم آن با رشته بیمه درمان به وضوح دید.
از این منظر نه تنها ریسکی متوجه بیمه آسیا نیست و از هم اکنون می‌توان اذعان کرد که نظر نهاد ناظر تامین شده و بیمه‌گذاران هم اطمینان دارند که شرکت در پرداخت خسارت‌ها و ایفای تعهدات توانگر و دارای استحکام مالی بسیار بالایی است.
سهامداران ارزش سهام‌شان را می‌دانند
سهامداران هر شرکت از جمله بیمه آسیا، برای‌شان مهم این است که شرکتی که سهام آن را در اختیار دارند، از ثبات مالی مستحکم و استمرار روند سودسازی برخوردار باشد. اگر اتفاقات یک سال گذشته بازار سهام را در نظر آوریم، بدیهی است که بخشی از سهامداران به ویژه تازه‌وارد و کمتر آگاه به مولفه‌های تعیین کننده ارزندگی سهام، تنها با هدف کسب سود بالا در کوتاه‌مدت و بر اساس داد و ستد سهام وارد این بازار شده‌اند و از قضا ریزش ارزش شاخص کل بورس از اواسط مرداد سال گذشته تا کنون یک دلسردی و ناامیدی برای آنها ایجاد شده است. حرفه‌ای‌ها اما می‌دانند که سهم ارزنده یعنی چه؟ سهام بیمه آسیا به واقع یک سهام ارزنده است و از آن به عنوان سهام بنیادین در صنعت بیمه یاد می‌شود. چرا که بازده سهام این شرکت را باید در جریان نقدی، کیفیت سود پیش بینی شده و روند جذب و کیفیت پرتفوی بیمه اسیا در بازار بیمه، سبد سرمایه‌گذاری شرکت و البته اقدام‌های مهم برای اصلاح ساختار مالی رصد کرد. از این منظر افزایش ۹۴۹ درصدی سرمایه بیمه آسیا در سال گذشته، جایگاه این شرکت را از حیث افزایش سهم نگهداری حق بیمه، در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار بیمه اتکایی و حضور موثرتر در پوشش ریسک‌های عظیم در صنایع استراتژیک نظیر نفت، گاز و پتروشیمی و ارائه پوشش‌های گسترده‌تر به بیمه‌گذاران به ویژه فعالان اقتصادی ارتقا می‌بخشد و افزون بر اینکه صورت‌های مالی بیمه آسیا دارای انحراف و خطا نبوده و اگر هم ابهامی وجود داشته باشد، سیاست مدیریت این شرکت که شفاف‌سازی و رفع ابهام است.
تامل بیمه آسیا در افشای قراردادهای مهم تا پیش از نهایی شدن و پرهیز از انتشار خبرهای اولیه از تفاهم با بیمه‌گذاران بزرگ، یک سیاست از قبل تعیین شده در این شرکت است که باعث شده تا سهام بیمه آسیا در بازار سهام کمتر دستخوش بازی نوسان‌گیران قرار گیرد چرا که استمرار و استحکام سود ناشی از بازده واقعی ملاک عمل مدیران این شرکت است.

قدم در دنیای بیمه دیجیتال
بیمه آسیا نه اهل خبرسازی است و نه اسیر حاشیه‌ها می‌شود و این مزیت نهادینه شده در درون آسیایی‌ها باعث شده تا تحولاتی که در مسیر حرکت شرکت به سمت دنیای بیمه دیجیتال رخ می‌دهد، تا زمان قطعیت نیافتن و اطمینان از کارآمدی و اثربخشی در راستای رضایت بیمه‌گذاران، چندان رسانه‌ای نشود. با این حال گام بیمه آسیا به سمت بیمه‌ دیجیتال را تدریجی، حساب‌شده و مبتنی بر نیازهای حال و آینده باید تلقی کرد. سرمایه‌گذاری سنگین در بخش زیرساخت‌ها، تلاش برای ارائه سطح مطلوبی از خدمات به صورت آنلاین و اهمیت به امنیت و سهولت در این بستر یک راهی است که بیمه آسیا انتخاب کرده و راز آن در آینده عیان خواهد شد. ۲ سال آینده، گام‌های بلندتری از سوی بیمه آسیا برداشته خواهد شد و شاید در پایان اعلام شود که تازه بیمه آسیا ۲ گام به جلو برداشته است!