یکی از شاخص‌های اصلی توسعه کشور «اقتصاد دریامحور» است
یکی از شاخص‌های اصلی توسعه کشور «اقتصاد دریامحور» است

  رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه کشور را «اقتصاد دریامحور» دانست و گفت: باید در این حوزه اقدامات جدی و مهم مدنظر قرار قوای سه گانه قرار گیرد. مجتبی یوسفی با بیان اینکه یکی از شاخص های اصلی رشد اقتصادی کشورها، توجه به اقتصاد دریامحور و استفاده از […]

 

شاخص های اصلی توسعه کشور اقتصاد دریامحور

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه کشور را «اقتصاد دریامحور» دانست و گفت: باید در این حوزه اقدامات جدی و مهم مدنظر قرار قوای سه گانه قرار گیرد. مجتبی یوسفی با بیان اینکه یکی از شاخص های اصلی رشد اقتصادی کشورها، توجه به اقتصاد دریامحور و استفاده از ظرفیت های دریایی است، اظهار داشت: مزیت دریایی ایران بی نظیر است و صرفا با استفاده از سرمایه گذاری دولت نمی توانیم فعالیت های اقتصادی را پیش ببریم و باید بتوانیم با سرمایه گذاری داخلی و نیز ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی، از ظرفیت بخش خصوصی به بهترین شکل در حوزه دریایی و بندری بهره مند شویم.
وی ادامه داد: تسهیل قوانین بالادستی یکی دیگر از مسائل مهمی است که در حوزه سرمایه گذاری باید به آن توجه ویژه داشته باشیم تا شرایط برای فعالان بخش خصوصی به بهترین شکل فراهم شود.
رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران می تواند محور توسعه اقتصادی کشور باشد، عنوان کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، چابهار و سواحل مکران می توانند محور توسعه اقتصادی ایران باشند و در عین حال بنادر شهیدرجایی و امام خمینی (ره) می توانند به هاب منطقه تبدیل شوند.
یوسفی افزود: خوشبختانه کشور ما به آب های آزاد متصل است و همین مساله می تواند با جذب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی همراه باشد.
وی با بیان اینکه کشور ما از نظر موقعیت سوق الجیشی شرایط بسیار ویژه و مهمی دارد، گفت: ایران؛ موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای دارد و همین ویژگی می تواند مزیت رقابتی ایجاد کند، در عین حال ظرفیت های دریایی در شمال و جنوب کشور بر کسی پوشیده نیست و همین امر می تواند مبنای توسعه و پیشرفت اقتصادی برای کشور با استفاده از ظرفیت های دریایی و بندری قرار گیرد.
یوسفی با اشاره به اینکه از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور برخورداریم، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت دریایی و نوار ساحلی خود به بهترین شکل استفاده کنیم، متاسفانه کمتر از ۱۰ درصد جمعیت کشور ما در نوار ساحلی زندگی می کنند در حالی که حدود دو سوم جمعیت مردم در کشورهای توسعه یافته در نوار ساحلی زندگی می کنند اما جمعیت کشور ما در نواحی مرکزی متمرکز شده است.
وی به ظرفیت ویژه نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما از نظر فنی و مهندسی شرایط بسیار خوبی در منطقه دارد و در عین حال از پتانسیل بالای نیروی انسانی برخودار است و باید بتواند با برنامه ریزی صحیح و مدون از ظرفیت دریایی و اقتصاد دریامحور در جهت توسعه اقتصادی ایران استفاده کند.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:
افزایش ضریب ایمنی
با بهره‌گیری از روش‌های نوین بهسازی
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان، از آغاز عملیات اجرایی پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های شماره ۱ و ۵ بندر شهید کلانتری و اسکله ۵ بندر شهید بهشتی با هدف افزایش ضریب ایمنی در عملیات‌های دریایی و بندری خبر داد.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان، از آغاز عملیات اجرایی پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های شماره ۱ و ۵ بندر شهید کلانتری و اسکله ۵ بندر شهید بهشتی با هدف افزایش ضریب ایمنی در عملیات‌های دریایی و بندری خبر داد.
به گفته عباس آذرپیکان اعتبار کل این پروژه بیش از هزار میلیارد ریال و مدت اجرای آن ٢٠ ماه و شروع پروژه از  ۱۴۰۰/۳/۱ بوده است.
وی افزود: ترمیم اسکله‌های شماره ۱ بندر شهید کلانتری، بهسازی اسکله‌های ۵ شهید کلانتری و ۵ شهید بهشتی در برنامه عملیاتی این طرح قرار دارند که با اتمام این پروژه‌ها ضریب ایمنی بندر از نظر پهلودهی شناور، تخلیه و بارگیری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.  معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه در اجرای این پروژه از روش‌های نوین عملیات بهسازی اسکله که در دنیا متداول است بهره‌گیری می‌شود ادامه داد: ۱۶ عدد فندر در اسکله شماره ۵ کلانتری و ۱۲ عدد فندر در اسکله شماره ۵ شهید بهشتی، طراحی و نصب خواهد شد و علاوه بر این در اسکله شماره ۵ شهید بهشتی به تعداد  ۱۸ عدد بولارد به ظرفیت ۱۰۰ تن نصب خواهد شد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، آذرپیکان با اشاره به اهمیت نظارت دقیق بر اجرای پروژه، رنگ‌آمیزی بیش از ۷ هزار متر مربع، تخریب بتن به میزان ۲ هزار متر مکعب، استفاده از ۳۰۰ تن میلگرد و ۴۵ تن آهن آلات سنگین و بتن‌ریزی به میزان ۳۷۰۰ متر مکعب، را از اهم اقدامات فنی پروژه، اعلام کرد.

تاکيد اميرمکري بر افزايش نظارت درخصوص اجراي دستورالعمل‌هاي مقابله با کرونا
سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در بخشنامه اي به مديران عامل شرکت هاي هواپيمايي داخلي و شرکت هاي ارايه دهنده خدمات هندلينگ بر افزايش نظارت هاي اين سازمان بر عملکرد شرکت ها در خصوص رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي مقابله با کرونا تاکيد کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سیاوش امیرمکری با تاکید بر الزام رعایت مقررات فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما با توجه به آغاز موج پنجم کرونا ویروس در کشور و تاکید مسوولان بهداشت و درمان به رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی آورده است: « با توجه به گزارش های واصله و نظرسنجی های به عمل آمده، تعدادی از شرکت های هواپیمایی و ارایه دهندگان خدمات هندلینگ دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در خصوص رعایت فاصله فیزیکی را رعایت نمی نمایند که این موضوع علاوه بر افزایش نگرانی های مسافرین هوایی اعتراض مسئولین بهداشت و درمان را به دنبال داشته است.»
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری افزوده است: « به منظور افزایش نظارت های این سازمان بر عملکرد شرکتها درخصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی موضوع شیوه نامه ۱۹۰۰، بدینوسیله مدیران و روسای فرودگاه های کشور به عنوان نمایندگان تام الاختیار این سازمان تعیین می گردند تا نسبت به بررسی های لازم از روند پذیرش مسافر و انتقال مسافرین به هواپیما اقدام نموده و در صورت عدم رعایت، گزارش لازم را به این سازمان ارسال نمایند.»
وی همچنین بر همکاری کامل مسوولان ایستگاه های شرکت های هواپیمایی داخلی و شرکت های ارایه دهنده خدمات هندلینگ با مدیران و روسای فرودگاه های کشور و بازرسین دارای ابلاغ تاکید کرده است.