۲۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی به فرودگاه امام پرداخت شد
۲۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی به فرودگاه امام پرداخت شد

    سارا نیازی برابر مصوبه ستاد مقابله با کرونا از حدود چند ماه قبل، در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹، از مسافران به مقاصد کشورهای مختلف تقاضا شد که نتیجه تست PCR را بر اساس ضوابط کشورهای مقصد و شرکت‌های هواپیمایی مربوطه به همراه داشته باشند. […]

 

 

سارا نیازی
برابر مصوبه ستاد مقابله با کرونا از حدود چند ماه قبل، در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹، از مسافران به مقاصد کشورهای مختلف تقاضا شد که نتیجه تست PCR را بر اساس ضوابط کشورهای مقصد و شرکت‌های هواپیمایی مربوطه به همراه داشته باشند. فرودگاه امام خمینی(ره) همچنین در این اطلاعیه آورده است: «بدیهی است از پذیرش مسافرانی که برگه حاوی نتیجه منفی تست مذکور را همراه نداشته باشند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.»
همچنین در این اطلاعیه از تمامی استقبال کنندگان و مشایعت کنندگان درخواست شده به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از حضور در ترمینال‌های مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خودداری کنند.
این در حالی است که رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در پروازها از درآمد این شرکت و سایر شرکت ها هواپیمایی کاسته است. در همین زمینه مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از دریافت ٢٠٠ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی از دولت خبر داد و گفت: این وام صرف تکمیل پروژه‌های زیرساختی فرودگاه شد.
محمد مهدی کربلایی ادامه داد: درآمدهای شهر فرودگاهی امام خمینی در پی سانحه هوایی سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع ویروس کرونا تا ٨٥ درصد کاهش یافت به همین دلیل وام کرونایی به فرودگاه امام هم تعلق گرفت که ٢٠٠ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی از دولت دریافت کردیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به اینکه قرار بود این وام را فقط شرکت‌های حمل و نقلی متضرر از کرونا دریافت کنند، گفت: به دلیل سیاست‌های بالادستی مربوط به توسعه فرودگاه و تبدیل آن به هاب (قطب) اول بار و هاب دوم مسافری و تعطیل نشدن فرودگاه این وام به ما هم تعلق گرفت.
وی همچنین از اختصاص بودجه ٥ میلیاردی در لایحه بودجه ١٤٠٠ برای شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد و گفت: فرودگاه همچنین هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارد که سعی داریم با دریافت آنها برای امور جاری خرج کنیم و وام ٢٠٠ میلیاردی را برای تکمیل زیر ساخت فرودگاه هزینه کنیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی تکمیل پروژه اصلاح و نوسازی باند فرودگاه امام را از جمله محل‌های صرف وام کرونایی اعلام کرد و ادامه داد: هم چنین تکمیل زیر ساخت منطقه آزاد و ویژه شهر فرودگاهی در دستور کار است تا بتوانیم سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم.
گفتنی است که در اسفند سال ۹۸ نسبت به اسفند سال قبل از آن تعداد پروازها ۷۰ درصد کاهش یافت. همچنین در مدت مشابه ۷۷ درصد تعداد مسافران و ۶۰ درصد نیز کاهش درآمدها را داشتیم.
در فروردین سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد پروازها ۹۱ درصد و تعداد مسافران نیز ۹۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در همین مدت ۸۸ درصد از درآمدهای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز (ره) کاهش یافته است.
همچنین حدود ۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در شهر فرودگاهی شاغل هستند و از این تعداد ۳ هزار نفر در کل منطقه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مشاغل مرتبط با خدمات فرودگاهی دارند. بنابراین تشکیل ستاد مبارزه با کرونا، ابلاغ و اجرای ضوابط طرح فاصله اجتماعی با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تمرکز ورود و خروج مسافران از یک ترمینال به منظور اعمال نظارت و کنترل بیشتر، ابلاغ مصوبات ستاد ملی و نظارت بر حسن اجرا، تخصیص منابع و اعتبارات جهت تأمین اقلام بهداشتی، تأمین و توزیع اقلام بهداشتی (ماسک، دستکش، تجهیزات و مواد ضدعفونی) برای کارکنان عملیاتی و بخش اداری از جمله کارهای انجام شده در این زمینه است. همچنین غربالگری تمام مسافران ورودی و خروجی با همکاری تیم بهداشت مرزی، اجرای پروتکل وزارت بهداشت در پذیرش مسافرین مسیرهای خاص (چین – ایتالیا – آمریکا-اسپانیا – انگلیس و آلمان (تهیه و استقرار گیت‌های ضدعفونی هوشمند مسافر و بار با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، نظارت بر عملیات ضدعفونی و گندزدایی تمام هواپیماها و تجهیزات مرتبط با مسافرو بار، جمع آوری و انتقال پسماندهای آلوده به محل تعیین شده توسط سازمان محیط زیست با نظارت وزارت بهداشت از جمله مواردی است که در این خصوص انجام شده است.
گفتنی است که پیشرفت شهر فرودگاهی امام می تواند کاهش درآمدها بر اثر شیوع کرونا را نیز چبران کند. بر این اساس، سال ۹۴ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بنا به تصمیم مجلس و هیأت دولت منتزع و به عنوان شرکت مستقل تعریف شد؛ ضمن اینکه قرار بود این شهر در بازه زمانی ۳۰ ساله، به قطب اول بار و قطب دوم مسافر در منطقه تبدیل شود. از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، ۱۵۰۰ هکتار به منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اختصاص یافت و به این ترتیب، اولین منطقه آزاد داخل کشور و نزدیک پایتخت ایجاد شد. فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور این ظرفیت را داشت که در زمینه بار و مسافر این خدمات را به کشور دهد و از سوی دیگر، نزدیکی به پایتخت و وجود زیرساخت‌هایی همچون خط ریلی و مترو، از جمله دلایل ایجاد این شهر فرودگاهی بود. شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) دو قرارداد با شرکت نانوی هلند و همچنین شرکت ABI سوئیس منعقد کرد و به این ترتیب، طرح جامع شرکت تدوین شد. در فاز اول این طرح قرار بود منطقه آزاد در وسعت ۲۴۰ هکتاری و به عنوان هسته پیشران منطقه آزاد شکل گیرد؛ در نتیجه فاز اول هسته پیشران با حضور رئیس جمهوری در خرداد ماه امسال افتتاح شد و سپس گمرک به این منطقه آزاد اختصاص یافت که تمامی تجار و بازرگانان می‌توانند صادرات و واردات را از این محل پیگیری کنند.