اگر به این مهم نگاه انتزاعی نداشته باشیم می دانیم که وجهه و اعتبار یک کشور سر نخ سایر تعاملات نیز هست. این موضوع، توافقات تجاری، عضویت در سازمانهای اقتصادی منطقه ای و جهانی، خطوط اعتباری، افزایش ورود گردشگر، تغییر رویکرد رسانه های بین المللی نسبت به کشور و خروج از تیتر یک اخبار منفی […]
اگر به این مهم نگاه انتزاعی نداشته باشیم می دانیم که وجهه و اعتبار یک کشور سر نخ سایر تعاملات نیز هست. این موضوع، توافقات تجاری، عضویت در سازمانهای اقتصادی منطقه ای و جهانی، خطوط اعتباری، افزایش ورود گردشگر، تغییر رویکرد رسانه های بین المللی
نسبت به کشور و خروج از تیتر یک اخبار منفی را به دنبال خواهد داشت.
تیغ سیاستهای انبساطی و حمایتی اقتصاد ما برای بریدن پیله ی تولید داخلی کند تر از همیشه شده است. حمایت مؤثر و پایدار از کالای
ایرانی از مسیر ترمیم چهره ی شهروندی ایرانی می گذرد. در واقع حمایت از کالای ایرانی، حمایت همه جانبه از فرهنگ تا اقتصاد ایرانی
است و به بیان دیگر حمایت از کالای ایرانی یعنی ساخت ایران به معنی اتم و اخص کلمه! بنابر این بهترین حمایت از کالای ایرانی،
بازسازی هویت و اعتبار شهروندی ایرانی برای خریدار ایرانی و بهسازی چهره ی ایران نزد خریدار خارجی است.
از طرف دیگر سم عدم تحقق شعار حمایت از تولید داخلی، بخش نامه ای کردن دستورالعمل ها، شعار زدگی و نگاه شعار گونه است.
زمانیکه از نام شعار برای جملهی سال استفاده می شود، باتوجه به بار معنایی کلمه ی شعار، در حد همان شعار هم باقی می ماند و مثل یک
دهه گذشته مشکلات و مسائل اقتصادی هر سال از سالی به سالی دیگر منتقل می شود. شاید بهتر باشد از کلمه راهبرد به جای شعار استفادهکنیم تا نگاه جدی و حرفهای به جمله ی انتخاب شده برای سال ۹۷ داشته باشیم. حمایت از مصرف کالای ایرانی در بین خانواده های
ایرانی و وظیفه شناسی دولت در ایجاد تحرک و جهش در این مسیر، نه تنها برای سال جدید بلکه برای همیشه باید مبنای سیاست های
اقتصادی- فرهنگی باشد، چرا که یکایک ما باید به این باور برسیم که کالای ایرانی، ناموس اقتصاد و تولید است.
تحقق این امر قطعا با برگزاری همایش، طراحی پوستر و خطابه گویی محقق نمی شود و اراده ای ملی در سطح حاکمیت و ملت، و فرهنگ
سازی عمیقی را طلب می کند. اینکه مثل همیشه ادارات و سازمان ها بالای سربرگ ها شعار سال را درج کنند و صدا و سیما نیز برای چند
صباحی شعار را در گوشه تصویر بیاورد و امثالهم، هیچ فایده ای ندارد. اینها تماماً در سال های قبل به انحاء مختلف تکرار شده و نتیجهش
نیز مشخص است. اگر بنا بود حمایت از کالای ایرانی با بخشنامه یا حتی قانون انجام شود تاکنون این مهم محقق شده بود. اینکه بعد از
چهار سال از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب شعار سال را حمایت از کالای ایرانی تعیین فرمودند خود گواهی بر این
مدعاست که بستر تحقق این حمایت برخوردهای احساسی و بخشنامه های کم اثر نیست. – سیاستهای دولتی در یکی دو دهه اخیر در خصوص حمایت از تولید کم نبوده اما کارآمد و مؤثر نبودند چون آنچه در خصوص حمایت از
تولید در کشور ما صورت گرفته، عمدتاً توزیع “رانت” بدلیل نفتی بودن اقتصاد ما بوده