پس از ماه‌ها کش‌وقوس و رفت‌وبرگشت درنهایت طرح ترافیک جدید که تنها شمایل و کاریکاتوری از طرح اصلی و اولیه به نظر می‌رسد از ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال به‌صورت آزمایشی در پایتخت اجرا شد. طرحی که همچنان با اعتراض‌ها روبه‌روست؛ اعتراض رانندگان وانت و تاکسی‌تلفنی بابت افزایش نرخ آن، خبرنگاران به علت افزایش نرخ و کاهش […]

پس از ماه‌ها کش‌وقوس و رفت‌وبرگشت درنهایت طرح ترافیک جدید که تنها شمایل و کاریکاتوری از طرح اصلی و اولیه به نظر می‌رسد از ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال به‌صورت آزمایشی در پایتخت اجرا شد.

طرحی که همچنان با اعتراض‌ها روبه‌روست؛ اعتراض رانندگان وانت و تاکسی‌تلفنی بابت افزایش نرخ آن، خبرنگاران به علت افزایش نرخ و کاهش سهمیه و نیز اعتراض برخی که به خریدوفروش و ایجاد مافیای طرح ترافیک گلایه می‌کنند. معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک، مالی و اقتصاد شهری و برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران را می‌توان به‌عنوان سه معاونتی دانست که در دوران هفت‌ماهه مدیریت محمدعلی نجفی در شهرداری تهران برنامه‌های راهبردی برای پایتخت در آن‌ها در نظر گرفته شد که دراین‌بین طرح ترافیک جدید را می‌توان ملموس‌ترین آن‌ها برشمرد.

 

 

با تعویق ثبت‌نام متقاضیان طرح ترافیک سالانه در ماه های پایانی سال گذشته زمزمه‌هایی در خصوص اعمال تغییراتی در سازوکار ثبت‌نام برای سال جدید به گوش می‌رسید تا اینکه محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران اوایل دی‌ماه پارسال اعلام کرد: طرحی آماده کردیم که احتمالاً دیگر موضوع ثبت‌نام و فروش سالانه آرم طرح ترافیک حذف شود و بدین صورت کمک کنیم تا مردم آزادی بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک داشته باشند’.

وی ادامه داد: ‌اینکه طرح تنها به عده‌ای فروخته شود درست نیست زیرا در تهران پنج میلیون خودرو وجود دارد اما در سال‌های گذشته عملاً تنها به ۹۸ هزار خودرو آرم سالیانه فروخته می‌شد و تنها این تعداد شانس ورود به محدوده طرح ترافیک آن هم به‌صورت سالانه داشتند و بقیه خودروها از طرح ترافیک محروم بودند.

درواقع آنچه از روزهای ابتدایی تدوین طرح جدید ترافیک بر روی آن تأکید می‌شد واژه ‘رانت’ و عزم جدی مدیریت شهری جدید بر از بین بردن این رانت بود که بر اساس آنچه اینک مشاهده و گزارش می‌شود با اجرای طرح جدید، نه‌تنها این رانت حذف نشد بلکه چیزی از طرح ابتدایی و پیشنهادی معاونت حمل‌ونقل نیز باقی نماند.

 

جزئیات طرح ترافیک پیشنهادی

به گزارش ایرنا، در این طرح تردد در محدوده طرح زوج و فرد علاوه بر حذف سه روز عبور رایگان هفته‌ای برای خودروهای پلاک زوج یا فرد، حداقل قیمت پایه برای تردد روزانه در این محدوده ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و حداکثر قیمت ۱۲ هزار تومان محاسبه و پیشنهادشده بود.

بر اساس طرح جدید شهرداری تهران، حداقل عوارض برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیز ۹ هزار و ۶۰۰ تومان و حداکثر آن ۳۶ هزار تومان پیشنهاد شده بود.

در این طرح عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای خودروهای برقی یا هیبریدی با ضریب یک‌دهم (۰٫۱)، خودروهای دارای معاینه فنی برتر با ضریب هشت‌دهم (۰٫۸) و برای سایر خودروها با ضریب یک محاسبه می‌شود.

بر اساس ضریب زمان پرداخت برای پیش‌پرداخت ضریب هشت‌دهم (۰٫۸)، پرداخت تا ۲۴ ساعت بعد، ضریب ۹ دهم (۰٫۹) و برای عدم پرداخت و محاسبه در بدهی نیز ضریب یک در نظر گرفته‌شده است.

زمان اجرای طرح جدید ترافیک نیز همه روزه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ به استثنای پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی، اعلام شده بود.

همچنین خروج خودرو متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک «سبز»(زون یک) و محدوده زوج و فرد «آبی» (زون ۲) تا ساعت ۸:۳۰ صبح مجاز است.

 

ناکامی شهرداری در حذف رانت‌ها

نبود عدالت و وجود رانت یکی از اشکالات اساسی بود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به آن وارد کرد اما با اجرایی شدن طرح ترافیک آنطور که دیده می‌شود رانت‌ها در قالب دیگری ادامه پیدا کرد.

نگاهی به آگهی‌های فروش طرح ترافیک باقیمت‌های چند میلیون تومانی طی روزهای اخیر و گزارش‌های رسانه‌ها موید این مدعاست. کارت‌های شناور یکی از بسترهای سوءاستفاده از طرح جدید ترافیک بود.

پیش‌ازاین با استفاده از کارت‌های شناور طرح ترافیک امکان ورود سه خودرو به‌صورت هم‌زمان به طرح ترافیک وجود داشت به این صورت که دو خودرو می‌بایست پس از ورود به محدوده طرح ترافیک در یک نقطه متوقف شوند اما یک خودرو اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را داشت. دی‌ماه سال گذشته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه از توقف توزیع کارت‌های شناور طرح ترافیک و ابطال ۶۰۰ کارت شناور موجود خبر داد.

طی روزهای اخیر اخباری در خصوص فروش کارت‌های شناور و حتی طرح ترافیک سالانه منتشر شد که با واکنش اعضای شورای شهر و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نیز همراه بود.

ازجمله آنکه ناهید خداکرمی در جلسه شورای شهر در تذکری اعلام کرد: شهرداری تهران باید سازمان‌ها و نهادهایی که به‌صورت موجه از مزایای کارت شناور بهره‌مند شدند اما به‌صورت غیرقانونی در حال خریدوفروش آن هستند را شناسایی و به مردم معرفی کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز دراین‌باره گفته است: بیشتر خریدوفروش‌ها جنبه کلاهبرداری دارد چراکه امسال کارت‌های شناور وجود ندارد که بخواهند آنها را بفروشند، بلکه مجوزهای سیار به برخی سازمان‌ها داده شده که فرآیند آن کاملاً منطبق با طرح ترافیک فعلی است.