معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز مبتلا به اوتیسم و ۶۵ هزار دانش آموز دیرآموز گفت: دیرآموزها به مدارس عادی میروند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار […]
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز مبتلا به اوتیسم و ۶۵ هزار دانش آموز دیرآموز گفت: دیرآموزها به مدارس عادی میروند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار شود.
محمدحسن عظیم عراقی با اشاره به آغاز فعالیت پایگاههای سنجش سلامت نوآموزان از چند روز گذشته اظهار کرد: نوآموزان بدو ورود مطابق شرایطی که اعلام شده به مدارس مراجعه کرده و نوبت دریافت می کنند و برای انجام غربالگری شنوایی، بینایی و هوش در پایگاههای سنجش مورد بررسی قرار میگیرند.
وی افزود: تستهای اولیه در پایگاههای سنجش انجام میشود و اگر همکاران ما نسبت به وضعیت کودکی مشکوک شود وی را به پایگاههای تخصصی ارجاع میدهند تا در آنجا با دو ابزار دیگر کنترل و مجددا سنجیده شود.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شناسایی کودکان اوتیسم گفت: اگر در مرحله دوم نیز کودکی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شود به مراکز ویژه معرفی میشود. سال گذشته حدود ۲۳۱ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند و در مجموع بیش از ۲۰۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در مدارس داریم.
عظیم عراقی درباره علت افزایش ابتلا به اوتیسم اظهار کرد: یک علت رو به افزایش بودن آمار اوتیسم این است که خانوادهها بیشتر به مراکز مراجعه میکنند. متاسفانه با فرهنگ پنهان کاری معلولیت در برخی خانوادههای دارای عضو معلول روبرو هستیم اما با اطلاعرسانی و آموزشهای ارائه شده از بار این پنهان کاریها کاسته شده و طبیعی است که فرزندانشان بیشتر مراجعه کنند.
وی درباره روند شناسایی و درمان دانش آموزان دیرآموز نیز گفت: بیش از ۶۵هزار دانش آموز دیرآموز داریم که در روند سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و سنجش کودکان ۵ سال تمام پیش دبستانی شناسایی شدهاند و معمولا داراییک انحراف معیار پایینتر از هوش عادی هستند.