دغدغه هاي شروع مهرماه فقط با رفتن به مدارس پايان نمي پذيرد؛ بلکه خريدهاي پيش از مدرسه يکي از مشغله هاي اصلي دانش آموزان و بخصوص والدين آنها شده که گراني هاي ساليانه و افزايش قيمت ها در شروع سال تحصيلي بر اين نگراني ها افزوده است. در حال حاضر که چند روزي بيشتر تا […]
دغدغه هاي شروع مهرماه فقط با رفتن به مدارس پايان نمي پذيرد؛ بلکه خريدهاي پيش از مدرسه يکي از مشغله هاي اصلي دانش آموزان و بخصوص والدين آنها شده که گراني هاي ساليانه و افزايش قيمت ها در شروع سال تحصيلي بر اين نگراني ها افزوده است. در حال حاضر که چند روزي بيشتر تا شروع سال تحصيلي جديد نمانده مانند هر سال بازار فروش مغازه هاي لوازم التحريري داغ است و شلوغي وصف ناشدني را در اين مغازه ها مي بينيم. اين لوازم التحريرها تنها به مغازه ها محدود نمي شود و دستفروش هايي که تا ديروز شال و روسري و پوشاک مي فروختند، اين روزها لوازم التحرير را جايگزين آن کرده اند!
گروه جامعه: اگر مدرسه رفتن دهه شصتي ها يادتان باشد، آنها فقط دلشان به مدادي خوش بود که بنويسد و پاک کني که خوب پاک کند و اصلا زيبايي مداد و بوي خوش پاک کن هاي رنگارنگ و پر زرق و برق مورد نظر نبود. اما امروز شرايط طوري شده که کودکان لپ تاپ دار و تبلت به دست نمي توانند از محصولات آن دوران استفاده کنند. علاوه بر آن مشاهدات حاکی از این است که سهم عمده ای به لوازم التحریری تعلق می گیرد که المان ها و تصاویر شخصیت انیمیشن های خارجی روی آنها نقش بسته است.
رئیس مجمع نوشت افزار درباره میزان پیشرفت در تولید نوشت افزار داخلی با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: کمی به خاطر شرایط اقتصادی کشور و موضوع ارز واردات در این ماه ها سخت شد اما در عین حال نمی توان گفت پیشرفت چشمگیری در بحث تولیدات داخلی داشته ایم چرا که زیرساخت های تولید داخل باید مهیا شود. برای تولید، مواد اولیه وارداتی است و وقتی نتوانیم آنها را وارد کنیم لاجرم کل لوازم التحریر وارد می شود.
سعید حسینی ادامه داد: در حال حاضر نوک خودکارها در گمرک متوقف شده است و برای همین خط های تولید هم متوقف شده اند. اما ما در این شش ماه روی محتوا کارهای مهمی انجام داده ایم و فرهنگسازی هم شده است. به نظرم استقبال مردم هم در این زمینه خوب بوده است.
حسینی با توضیح اینکه برای ایجاد فضای رقابت در بحث تولید نوشت افزار با کاراکترهای ایرانی انحصاری بودن برخی محصولات را شکستیم، بیان کرد: ما پیش از این برخی کاراکترها را به یک تولید کننده به صورت انحصاری می دادیم تا تولید کنند اما به طور مثال درباره محصولات بر اساس انیمیشن فیلشاه این انحصار را شکستیم و ۴۰ تولید کننده روی آن کار کردند و تولید وسیعی صورت گرفت که در بازار هم وجود دارد. در واقع ما از آن رقم ۹۰ درصد تولیدات بازار که محتوایش غربی است کم کردیم.
رئیس مجمع نوشت افزار اظهار کرد: به گمانم فضای اقتصادی این حوزه یک فرصت است و علیرغم همه مشکلات می توان با یک برنامه ریزی دقیق مشکلات تولید کنندگان برای مواد اولیه را حل کرد تا در حوزه هایی که به طور کلی تولید داخلی نداریم بتواند شرکت های تولیدی شکل بگیرد. در این صورت می توانیم از سهم ۷۰ درصدی واردات نوشت افزار خارجی کم کنیم.
برخی از لوازم التحریرها تولید داخل ندارد
وی در توضیح اینکه کدام یک از لوازم التحریر عموما در داخل تولید نمی شود، گفت: به طور مثال مداد نوکی ایرانی نداریم. یا در زمینه ماژیک های فسفری تولید داخل نداریم. در تولید تراش ضعیف هستیم و تنوعی نداریم. در بحث مواد اولیه برای دفتر مشکل داریم و تماما مواد اولیه اش وارداتی است. اما در حوزه خودکار قدرتمند هستیم. کارخانه های مداد سازی با کیفیتی داریم.
حسینی ادامه داد: بعضی کاراکترهای انیمیشن ها به قدری تداعی خشونت دارد و یا اساسا برای بزرگسال است که در خارج از کشور هم برایش محدودیت می گذارند و در خود آن کشورها برای نوشت افزار از آن کاراکترها استفاده نمی شود ولی در ایران روی واردات و تولید نظارت نیست. این حوزه یک حوزه کاملا فرهنگی است و می تواند روان بچه های ما را تهدید یا تقویت کند.
نشست های تخصصی با اولیا و مربیان
رئیس مجمع نوشت افزار با بیان اینکه باید از مهرماه با اولیا و مربیان جلسات مستمر در زمینه فرهنگسازی استفاده از نوشت افزار داخلی داشته باشیم، گفت: باید در جلسات اولیا و مربیان روان شناسان بیایند و بگویند این کاراکترهای خارجی هر کدام چه تاثیری روی بچه ها می گذارند. باید این موضوع را روی میز بگذاریم و به آن ضریب بدهیم.
وی با طرح این موضوع که در این سال ها بیش از هزار تصویر و طرح ایرانی به بازار ارائه شده است، اظهار کرد: ما نباید فقط کاراکتر محور باشیم. بسیاری از موضوعات از ورزش تا علم آموزی می توان تصویرسازی شود. طبیعت ایران، معماری و الفبا و… فرصت بی نظیری برای تصویرسازی هستند. البته می توان اذعان کرد ما در حوزه کاراکتر یا شخصیت های مناسب برای استفاده در لوازم التحریر ضعیف هستیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند متولی اصلی کاراکترسازی باشد.