در حالیکه وزیر نیرو بارها از افزایش تعرفه برق و آب پرمصرف ها خبر داده و دولت و مجلس نیز در این خصوص با یکدیگر هم نظر هستند اما خبرها حاکی از این است که ظاهرا هنوز این موضوع به دغدغه جدی این دو قوه و وزارت نیرو تبدیل نشده است. وزارت نیرو در راستای […]

در حالیکه وزیر نیرو بارها از افزایش تعرفه برق و آب پرمصرف ها خبر داده و دولت و مجلس نیز در این خصوص با یکدیگر هم نظر هستند اما خبرها حاکی از این است که ظاهرا هنوز این موضوع به دغدغه جدی این دو قوه و وزارت نیرو تبدیل نشده است.
وزارت نیرو در راستای کاهش مصرف آب و برق طرحی در دست تهیه دارد که بر اساس آن و با افزایش تعرفه، مصرف در بخش برق حدود ۱۰ درصد و در آب ۱۲ درصد کاهش می‌یابد.
از تهیه این طرح در حالی حدود دو ماه می گذرد که ظاهرا هنوز دولتی‌ها و مجلسی‌ها موضوع وخامت آب و احتمال خاموشی گسترده برق در سال جاری و سال آینده را جدی نگرفته‌اند. رضا اردکانیان وزیر نیرو در خصوص افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها این گونه عنوان می‌کند که بد مصرف‌ها تجاوز چشم گیری از الگوی مصرف دارند و طرحی داریم که با افزایش تعرفه، مصرف در بخش برق حدود ۱۰ درصد و در آب ۱۲ درصد کاهش می‌یابد. وی درباره اصلاح ساختار تعرفه‌گذاری برق توضیح داد: قطعاً تعرفه پرمصرف‌ها را تغییر می‌دهیم. این در حالی است که قصد داریم تعرفه را از زاویه یک شیوه تامین مالی صرف به یک عامل موثر در مدیریت مصرف تبدیل کنیم. به این ترتیب پیش بینی می شود بدمصرف ها که جمعیت آنها اندک اما مصرف آنها بالا است به زمره خوش مصرف ها تغییر وضعیت دهند.

وزارت نیرو نسبت به تغییر تعرفه برق پرمصرف‌ها اقدام کند
رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی که یکی از حامیان افزایش تعرفه پر مصرف ها قرار دارد و بر تغییر تعرفه برق مشترکین پرمصرف جامعه تاکید دارد می گوید این کمیته بیش از پیش آمادگی خود را برای اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها اعلام کرده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر این روند انجام شود. وی درباره تغییر تعرفه برق مشترکین پرمصرف اظهار داشت: طبق آمار ۲۰ درصد از مشترکین بخش خانگی نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از میانگین برق مصرف کرده و همچنین دو برابر سایر مردم از یارانه پنهان برق استفاده می کنند. به نظر می رسد عامل اصلی عدم کنترل مصرف برق توسط مشترکین پرمصرف ارزان بودن آن است بنابراین اتخاذ سیاست مناسب در قیمت‌گذاری و اصلاح تعرفه برق، اقدامی است که طبق تجربیات جهانی مثل کشورهای اروپایی می‌تواند در کاهش مصرف برق این مشترکین تاثیرگذار باشد و بحران خاموشی را در زمان اوج بار مرتفع کند.

سرانه صعودی مصرف برق در ایران
بررسی میزان مصرف برق کشور طی چند دهه اخیر نشان می­دهد که نه تنها میزان مصرف برق بلکه حتی سرانه آن نیز روند صعودی داشته است. به غیر از سال ۹۰ که این سال پس از اجرای قانون هدفمندی در کشور قرار داشته و سرانه مصرف برق خانگی ۶ درصد کاهش یافت. مسئولین وزارت نیرو نیز همواره خود را ملزم به تامین برق مشترکین دانسته‌­اند. با این وجود در بسیاری از سال‌ها میزان حداکثر تقاضای مشترکین از حداکثر توان تولیدی شبکه کل کشور پیشی گرفته و کشور با خاموشی‌­های متعدد در ایام تابستان مواجه شده است. نمونه بارز این امر در سال ۱۳۸۶-۱۳۸۷ اتفاق افتاد. همچنین در سال‌­های اخیر نیز حوادثی در برخی نقاط کشور رخ داد که یکی از علل آن، فشار بیش از حد به شبکه برق بود. اردکانیان وزیر نیرو افزایش ۷ درصدی قیمت برق در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ را ناکافی دانست و افزود در آینده این خود مردم هستند که با این مصرف بی‌رویه هزینه بیشتری خواهند پرداخت. به عنوان مثال اگر ما قیمت برق را واقعی نکنیم، در اثر مصرف بی رویه در تابستان، دچار خاموشی می‌شویم و هزینه‌ای که مردم برای تحمل خاموشی پرداخت خواهند کرد به مراتب بیشتر از این افزایش قیمت است. قیمت پایین برق برای مشترکین پر مصرف، انگیزه‌های اقتصادی را برای مدیریت مصرف از بین می‌برد. از سوی دیگر پایین بودن قیمت برق برای مشترکین پرمصرف موجب شده است که برق را به صورت بهینه مصرف نکنند و تشویق به رعایت الگوی مصرف نشوند که از این محل، دولت هزینه های زیادی را متحمل شده و اتفاقا یارانه بیشتری به آنها می پردازد.
مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی برای مقابله با بحران برق به بررسی یکی دیگر از اشکالات تعرفه برق پرداخته است. با توجه به این گزارش، نظام تعرفه­‌گذاری زمان اوج مصرف برق به گونه ­ای است که در ساعات اوج بار، مشترکین کم‌­مصرف به میزان ۲۰ درصد اما مشترکین کم ­مصرف در حدود ۵ درصد جریمه می‌­شوند.