جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای بنزن در هوای پایتخت بیش از ۵/۳ برابر حد مجاز در دنیاست. «فرشید باباخانی» معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس، ترافیک و آلودگی هوا در روزهای پایانی شهریورماه و هفته‌های آغازین مهرماه به ویژه در […]

جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای بنزن در هوای پایتخت بیش از ۵/۳ برابر حد مجاز در دنیاست.
«فرشید باباخانی» معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس، ترافیک و آلودگی هوا در روزهای پایانی شهریورماه و هفته‌های آغازین مهرماه به ویژه در تهران افزایش چشمگیری دارد و در نیمه دوم سال نیز آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی و از طرفی ترافیک ناشی از آمد و شد به دلیل بازگشایی مدارس افزایش می‌‎یابد.
باباخانی با اشاره به اینکه شهر تهران به عنوان یک کلانشهر پر جمعیت به لحاظ آلودگی هوا در مرتبه بالایی قرار دارد که بهداشت و سلامت ساکنان این شهر را تهدید می‌کند، تاکید کرد: از جمله آلاینده‌های خطرناک، در هوای این شهر، ترکیبات آلی فرّار، نظیر بنزن بوده که منجر بروز سرطان و بیماری‌های مشابه می‌شود. از این‌رو شناسایی و کنترل این آلاینده از الزامات تمهیدات زیست‌محیطی شهری است. برای این مهم با انتخاب تعدادی از نقاط آلوده شهر تهران به منظور بررسی مناطق آلوده‌تر امکان مدل‌سازی و برآورد دقیق‌تر آلودگی شهر تهران ممکن می‌شود. غلظت محیطی ترکیبات آلی فرّار (بنزن) با روش نمونه‌برداری غیرفعال در ۲۲ منطقه شهر تهران در سال‌های گذشته به طور گسترده‌ای در بازه زمانی یک‌ساله بررسی شده است.
به گفته این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نمونه‌‌برداری به روش غیرفعال، یک تکنیک بسیار مرسوم برای اندازه‌گیری سطح ترکیبات آروماتیک – بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، زایلن‌ها و تری متیل بنزن‌ها – در محیط داخل، محل کار و محیط بیرون است، چرا که روش آسان و مقرون به‌صرفه بوده و فاقد الزاماتی چون تامین برق و تعمیر و نگهداری است. همچنین، این روش، مطالعات انجام شده را با نظارت و پایش بیشتر برای سنجش و شناسایی تغییرات آلاینده‌ها در یک محیط کوچک و بزرگ مقیاس، تسهیل می‌نماید. از طرفی در حال حاضر، آنالایزرهای آنلاین جهت نمونه‌برداری مداوم و صحیح این آلاینده خطرناک و سرطان‌زا در شهر تهران وجود نداشته و لذا بهترین مرجع و روش برای شناسایی این گروه از ترکیبات آلی فرّار، استفاده از روش نمونه‌برداری غیرفعال خواهد بود که از گستردگی، سهولت در نصب و راه‌اندازی و دقت و صحت بالایی برخوردار است. نمونه‌برداری فراگیر با این روش در سال‌های ۱۳۹۴-۱۳۹۳ به انجام رسید و نتایج مطلوب حاصله به وضوح صحت این روش را اذعان می‌دارد.
باباخانی خاطرنشان کرد: در تمامی کشورهای توسعه‌یافته دنیا، توسعه حمل و نقل عمومی و ارائه گسترده خدمات الکترونیکی و اینترنتی را از جمله مهم‌ترین راهکارها در کاهش آلودگی هوا برشمرده‌اند. نحوه سوخت‌گیری صحیح و جلوگیری از هدررفت بنزین و مشتقات نفتی در هنگام سوخت‌گیری و اصلاح الگوی مصرف سوخت و رانندگی نیز از جمله اقدامات شهروندان در کاهش مواجهه با این ماده سرطان‌زاست.
از سوی دیگر شهرداری تهران نیز از محل بودجه مصوّب خود، اقدام به توسعه شبکه حمل و نقل سریع‌السیر اتوبوس‌رانی و ایجاد خطوط ویژه کرده است که در صورت حمایت دولت، این اقدامات از نقطه اثر بیشتر و مفیدتری برخوردار خواهد شد.