یک هفته از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد، شور و هیاهوی خاص مدرسه فضای شهر را پر کرده است. این شور و هیجان در شهری مثل تهران و کلانشهرهای دیگر با ترافیک و پیک ساعتی بالا بیشتر است. جنب و جوش این روزها در کنار فضای دوستانه و زیبایی، وضعیت بد خیابان ها و […]
یک هفته از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد، شور و هیاهوی خاص مدرسه فضای شهر را پر کرده است. این شور و هیجان در شهری مثل تهران و کلانشهرهای دیگر با ترافیک و پیک ساعتی بالا بیشتر است. جنب و جوش این روزها در کنار فضای دوستانه و زیبایی، وضعیت بد خیابان ها و بزرگراه ها را هم ترسیم می کند. در روزهای اول مهرماه و به دلیل عدم سرویس دهی مناسب مدارس، بیشتر والدین تلاش می کنند که فرزندان خود را شخصا به مدرسه ببرند و همین عامل موجب ازدیاد وسایل نقلیه در حوالی مدرسه می شود.
علاوه بر آن، متروی تهران همه ساله در روز اول مهر تسهیلات رایگان در اختیار شهروندان قرار می دهد و با ارائه سفر رایگان تا حدودی در کاهش ترافیک سهیم بود اما امسال در آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸ نه تنها مترو تهران رایگان نبود؛ بلکه بینظمی و نبود وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی در ایستگاهها ارمغان یکساله مدیریت جدید ترافیک پایتخت به شهروندان بود.
بینظمی و نبود وسایل حمل و نقل عمومی
ستاد استقبال از مهر، ستادی بود که همه سال از اواخر مرداد ماه کار خود را برای خدمات رسانی بهتر ناوگاان حمل و نقل عمومی شروع می کرد. که به همت معاونت ترافیک شهرداری تهران و با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، پلیس راهور و سایر نهادهای خدماتی برگزار میشد که یکی از مصوبات این ستاد رایگان بودن مترو و خدماترسانی هرچه بهتر ناوگان عمومی شهر بود. اما مهر امسال با بیمهری مسئولان شهری به پایتختنشینان آغاز شد و مترو تهران رایگان نبود. البته در شبهای تاسوعا و عاشورا نیز شاهد همین اتفاق بودیم.
امسال بیش از یک میلیون دانش آموز تهرانی همزمان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند و در این میان ترافیک این روزها یکی از دغدغه های شهروندان بود که برآوردها از افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در روزهای ابتدای مهر خبر می دهد. چندی پیش جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با بیان این که حجم ترافیک در روزهای بازگشایی مدارس افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفته بود که طبق گزارش های رسیده حتی تا ۳۰ درصد افزایش ترافیک در این ایام به ویژه در پایتخت را شاهد خواهیم بود.
این قصه سال هاست که برای پایتخت نشینان مشکلاتی به وجود آورده است و گویی این مسائل همچنان پابرجاست و مسئولان در پی حل آن نیستند.
سرویس مدارس
یکی از مسائلی که باعث حجم بالای ترافیک در این ایام می شود، حمل و نقل مدارس است. بسیاری از خانواده ها خود اقدام به بردن دانش آموزان به مدرسه می کنند و این بی برنامگی سبب شده تا ترافیک در اطراف و حتی خیابان ها و بزرگراه ها نیز کشیده شود. رئیس پلیس پایتخت از آموزش به رانندگان سرویس های مدارس گفته و ادامه داده که تاکنون ۶ هزار راننده سرویس آموزش ها را فرا گرفته اند. سردار رحیمی همچنین به شهروندان توصیه می کند که حتما از سرویس مورد تایید پلیس و آموزش و پرورش استفاده کنند. وی بخشی از ترافیک را به دلیل حضور والدین دانش آموزان با خودروهای شخصی در جلو مدارس دانست و گفت: پلیس راهور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تمهیدات لازم را اندیشیده و هماهنگی وجود دارد و همه برای سلامت دانش آموزان تلاش می کنند.
طی دو سه روز گذشته پیک ترافیک به حدود ساعت ۱۰ نیز رسید و اتوبان های تهران، گره ترافیکی شدیدی را به خود دیدند و در محدوده مدارس و به طور خاص مدارس ابتدایی کندی حرکت به دلیل پارک نامناسب خودرو از سوی والدین بود.
یکی از موضوعاتی که به عنوان راهکار در زمینه کاهش ترافیک صبحگاهی مطرح شده و آزمایش آن نیز مثبت بوده، شناور کردن ساعت کاری است. موضوعی که امسال تا آخرین روزهای منتهی به اول مهر درباره آن تصمیم گیری نشد و در لحظه آخر قرار شد ساعت کاری شناور باشد.
همزمانی ساعات کار آغاز ادارت با ساعت شروع به کار مدارس یکی از مهمترین دلایل افزایش ترافیک در روزهای نخست بازگشایی مدارس به شمار می رود. مساله ای که امسال نیز همچون سال گذشته با شناور شدن ساعت کاری ادارات و کنترل این متغیر، تاثیر زیادی در عدم شکل گیری گره ترافیکی در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران داشت.
سردار مهماندار در همین باره گفت: تغییر ساعت کاری که از ضروریات کلانشهرهاست می تواند تاثیر بسیاری در کنترل ترافیک داشته باشد. تجربه ای که آثار مثبت آن پیش از این هم تجربه شده است.