سامانه سپند(سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) که به منظور یکپارچه سازی ناوگان حمل و دانش آموزی آغاز به کار کرده این روزها بنا به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با عدم همکاری برخی از ادارات آموزش و پرورش در برخی استانها روبهرو شده است. مرضیه […]
سامانه سپند(سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) که به منظور یکپارچه سازی ناوگان حمل و دانش آموزی آغاز به کار کرده این روزها بنا به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با عدم همکاری برخی از ادارات آموزش و پرورش در برخی استانها روبهرو شده است.
مرضیه حصاری با بیان اینکه اصلاح دستورالعمل سرویس مدارس حدود یک سال طول کشید،اظهار کرد: این طرح میان سه وزارتخانه “کشور، آموزش و پرورش و راه” مشترک بود و برای اینکه این وزارتخانهها به تفاهم برسند زمان بسیاری طی شد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید در دستورالعمل اصلاح می شد این بود که حتما از اشخاص حقوقی دارای پروانه فعالیت استفاده شود؛ زیرا قبلا اشخاص حقیقی نیز میتوانستند در سرویس مدارس فعالیت کنند؛ اما در این اصلاحیه مشخص شد که صرفا اشخاص حقوقی دارای پروانه فعالیت و شرکتهای دارای پروانه فعالیت حمل و نقلی که مجوز از بخشداری و شهرداری دارند میتوانند این فعالیت را انجام دهند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اضافه کرد: موضوع بعدی که باید در دستورالعمل اصلاح میشد کسری مبالغی از قراردادهای رانندگان بود که متاسفانه در این حوزه بسیار زیاد شده بود. به عبارت دیگر این کسری مبالغ توسط مدارس و شهرداریها صورت می گرفت؛ به طوری که بی رویه از روی قراردادها درصدی کم میشد و دست راننده را چیزی نمی گرفت و از آن طرف هم والدین پول زیادی پرداخت میکردند. در حقیقت مشخص نبود چه اتفاقی میافتد.
حصاری تصریح کرد: به دلیل اینکه انجمن اولیاء و مربیان و مدارس مورد اعتماد مردم هستند بایستی در حمل و نقل دانش آموزی حضور داشته باشند از طرفی شهرداریها به استناد قانون توسعه حمل و نقل عمومی ماده ۹ مسئول حمل و نقل بار و مسافر در شهرها هستند و بایستی براین موضوع نظارت داشته باشند. همچنین ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات هم شهرداری ها را مسئول ارائه ناوگان ایمن میداند و در این دستورالعمل حمل و نقل دانش آموزی نیز مسائلی نظیر ایمنی راننده و دارا بودن ناوگان از معاینه فنی نیز مطرح شده است. همچنین برای یکپارچه سازی این ناوگان و اینکه پلیس بتواند ناوگان فاقد پروانه را شناسایی کند سامانه سپند را طراحی کردیم.
به گفته وی، در این سامانه تمام ناوگان حمل و نقل دانش آموزی که پروانه فعالیت دارند ثبت شده اند و پلیس می تواند با استعلام آنلاین از سامانه متوجه تخلف شود و برخوردهای لازم را انجام دهد. همچنین قراردادها نیز در این سامانه ثبت میشوند و آموزش پرورش، شهرداریها و وزارت کشور میتوانند بر آن نظارت کنند. به عبارت دیگر سامانه “سپند” این طرح را انسجام میبخشد.
وی افزود: وقتی میخواهیم دست کسانی که میخواهند از حمل ونقل دانش آموزی سوء استفاده کنند را قطع کنیم، با اعتراضات به بهانههای مختلف روبه رو میشویم. این اعتراضات شاید به دلیل این است که یا سوء استفادهگر هستند یا اینکه متوجه شدهاند سامانه به جایی رسیده و میخواهند وارد بازی شوند که این وارد بازی شدن نظام طراحی شده را از بین می برد.