آتنا رستگار/ خبرنگار جمله دانشگاهها از مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حساب میآیند که در برنامهریزیهای هدفمند و کلان کشور، نقش به سزایی دارند. تاکنون کشوری در جهان دیده نشده است که بدون توسعه همهجانبه علمی به توسعه اقتصادی و صنعتی برسد. بنابراین لازم است پژوهش و فناوری به عنوان […]
آتنا رستگار/ خبرنگار جمله
دانشگاهها از مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حساب میآیند که در برنامهریزیهای هدفمند و کلان کشور، نقش به سزایی دارند. تاکنون کشوری در جهان دیده نشده است که بدون توسعه همهجانبه علمی به توسعه اقتصادی و صنعتی برسد. بنابراین لازم است پژوهش و فناوری به عنوان یک مسئله حیاتی و نیروی محرکه پیشرفت و توسعه پایدار و رسیدن به رفاه و استقلال واقعی جامعه در اولویت قرار گیرد . برای این امر لازم است تا مراکز پژوهش و دانشگاهی در شان موقعیت و ظرفیتشان باشند و مسئولان دانشگاه گرهای از مشکلات کشور بگشایند. با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی است به همین دلیل باید حمایت از دانشگاههای استان با همه توان و ظرفیت موجود انجام گیرد تا از این طریق زمینه پیشرفت هر چه بیشتر استان فراهم شود.
ماموریت دانشگاه تنها مقالات نیست
سعید حمیدی، رئیس دانشگاه اراک در گفتوگو با خبرنگار جمله با بیان اینکه مراکز علمی و دانشگاهی نقش مهم و پررنگی در توسعه و پیشرفت کشور دارند و باید همه دست به دست هم بدهیم تا زمینه استفاده بهینه از آنها فراهم شود، گفت: در دانشگاه اراک امسال ۲۱۰۰ ثبت نام انجام شده که از این میزان ۴۰ درصد مربوط به تحصیلات تکمیلی است اما در همین امسال کمبود شدید فضای خوابگاهی سبب انصراف ۳۰ درصد از پذیرفته شدگان دانشگاه شد.
وی با بیان اینکه توانستیم یک خوابگاه خصوصی ۵۰۰ نفری افتتاح کنیم، اظهار کرد: با توجه به شرایط و مشکلات موجود متاسفانه هیچ اعتبار و بودجهای برای انجام پژوهش و اقدامات فاخر در این زمینه وجود ندارد که خواستار توجه به این بخش هستیم.
رئیس دانشگاه اراک با اشاره به اینکه استان مرکزی از لحاظ علمی و دانشگاهی پتانسیل بسیار بالایی دارد و دانشگاه های این استان از دانشگاههای مطرح کشور هستند، گفت: فضاهای دانشگاهی ما اکثرا آموزشی هستند و عملا دانشجویان زمان، فرصت و فضای کافی برای کسب تجارب پژوهشی را ندارند. بنابراین پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در تأمین پژوهشگران و محققان موردنیاز خود، اغلب با تنگنا روبهرو هستند.
حمیدی با انتقاد از برخی ادعاها در خصوص ماموریت دانشگاهها در تولید مقالات، گفت: در سالهای اخیر محور فعالیتهای دانشگاههای نسل سوم دنیا در چرخه اقتصادی تعریف شده است.
ضرورت حضور دانشگاهها در سیاستگذاریها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این باره به جمله گفته است در این دانشگاه مشکل تامین فضا و مدرس داریم که دلیل آن افزایش پذیرش دانشجو است.
حسن طاهر احمدی با تاکید بر اینکه دانشگاههای استان مرکزی مشکل کمبود اعتبارات و امکانات دارند، اظهار کرد: مشکلات دانشگاهها در حد یک پنجم مشکلات دانشگاه علوم پزشکی نیست چرا که سال گذشته ۷۰ دانشجوی پزشکی در این دانشگاه پذیرفته شد که این رقم امسال با افزایش بسیار زیاد و حدود سه برابری به ۲۳۰ نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه باید دانشگاهها به عنوان ذهنیت مثبت کارشناسی در مسیر توسعه استفاده شود و حتماً در سیاست گذاریهای استان شرکت داشته باشند، افزود: ما باید قبل از اینکه همه این افکار و ایدهها را داشته باشیم، به سند آمایش آموزش عالی در استان پایبند باشیم که بر این اساس سیاست گذاریهای ما اتفاق بیفتد.
شرکتهای دانشبنیان راهکار حل مشکل اشتغال
رضا برومند، دکتری اقتصاد با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کشور اشتغالزایی بوده که استان مرکزی نیز از آن مستثنی نیست، گفت: توسعه در زمینه علم و فناوری همچون تاسیس شرکتهای دانشبنیان میتواند مشکلات مربوط به اشتغال زایی را تا حدود زیادی برطرف کند.
این دکتری اقتصاد با تاکید بر اینکه دانشگاهها کانون توجه نیازمندان به دانش روز دنیا هستند، تصریح کرد: دانشگاهها با تربیت کارآفرین و توسعه شرکتها دانش بنیان میتوانند بخش عمدهای از نیاز جامعه را پاسخ دهند.
برومند با تاکید بر اینکه دانشگاهها با اتکا به رسالت خود با ارائه مدلهای ملی و منطقهای زمینه توسعه علمی، فناورانه و متوازن کشور را فراهم میکنند، اظهار کرد: محور توسعه یافتگی ملی توجه به آموزش است و ما باید در این مسیر نیروی انسانی را تقویت کرده و به سمت پژوهش حرکت کنیم تا اقتصاد ملی شکوفا شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین رسالت دانشگاههای کشور این است که دنبال یک مدل ملی باشند و ضمن مطالعه تجارب دیگر کشورها مطابق با نیازهای محلی و داخلی برنامه ریزی کنند، تصریح کرد: فضای مجازی و فناوری اطلاعات یک حوزه بکر بوده و باید رقابت در این زمینه به گونه ای باشند که عقب ماندگی به وجود نیاید و در این زمینه نقش دانشگاهها، مراکز علمی و … بسیار مهم است.