گروه جامعه: از زمانی که به اورژانس آمدیم تلاش‌مان این بود که مشکلات را تا حد امکان برطرف کنیم، در یکسال گذشته اقدامات خوبی هم از نظر ارائه خدمت به مردم و هم از نظر کمیت و کیفیت ناوگان عملیاتی اورژانس تهران انجام شده است و افزایش پایگاه خوبی هم داشته‌ایم. رئیس اورژانس تهران با […]

گروه جامعه: از زمانی که به اورژانس آمدیم تلاش‌مان این بود که مشکلات را تا حد امکان برطرف کنیم، در یکسال گذشته اقدامات خوبی هم از نظر ارائه خدمت به مردم و هم از نظر کمیت و کیفیت ناوگان عملیاتی اورژانس تهران انجام شده است و افزایش پایگاه خوبی هم داشته‌ایم.
رئیس اورژانس تهران با بیان این مطلب افزود: در عین حال تعداد ماموریت‌هایمان هم ۳۵ درصد افزایش داشته که این موضوع نشان دهنده افزایش خدمت رسانی به مردم تهران است. همچنین طبق آمار مهرماه میزان رضایت‌مندی در موتورلانس‌ها ۷۱ درصد رضایتمندی کامل و ۲۷ درصد رضایتمندی نسبی و دو درصد عدم رضایت بوده‌اند. درباره آمبولانس‌ها نیز ۸۳ درصد رضایتمندی کامل، ۱۶ درصد رضایت نسبی و دو درصد عدم رضایت به دلیل تاخیر در رسیدن بر سر صحنه بوده است.
دکتر پیمان صابریان با بیان اینکه موتورلانس‌ به نوعی پاسخگوی اولیه است و اقدامات اولیه را برای بیمار انجام می‌دهند، افزود: در گذشته ۱۷۵ کد فعال اورژانس در تهران داشتیم که به دلیل نبود قطعات مورد نیاز برخی از آنها دچار نقصان شده بودند و ۱۶۵ کد فعال وجود داشت، اما با اقداماتی که انجام شد در حال حاضر ۲۲۰ کد فعال اورژانس در شهر تهران وجود دارد. همچنین ۹۰ کد رزرو برای مواقع بحرانی آماده‌اند. در عین حال در سال گذشته تعداد ماموریت‌های اورژانس تهران ۱۵ هزار ماموریت در ماه بود، اما در حال حاضر در ۱۶۰ نقطه اورژانس تهران فعال است و ماهانه حدود ۲۰ هزار ماموریت برای موتورلانسهایمان ثبت می‌شود.
وی از افزایش ۱۸ تایی پایگاه‌های شهری و افزایش دو تایی پایگاه‌های جاده‌ای اورژانس تهران خبر داد و گفت: باید توجه کرد که گرفتن پایگاه در شهر متراکمی مانند تهران بسیار دشوار است و هنوز هم نقاط کوری در تهران داریم که پایگاه‌های اورژانس باید در آن فعال شوند. البته اخیرا در پردیس یک پایگاه هوایی اضافه شده و صحبت‌های اولیه هم برای ایجاد پایگاه هوایی در بوستان ولایت انجام شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.
رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه در تهران چهار ناحیه اورژانس در جنوب، شمال، شرق و غرب داشتیم که اکنون بعد از ۱۰ سال بازسازی شده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد پایگاه‌های اورژانس تهران بازسازی شده‌اند. در عین حال اضافه شدن پتوی یکبار مصرف برای اولین بار به چرخه اورژانس تهران اقدام بسیار مناسبی بوده است؛ چراکه هر بیمار پتوی مخصوص خود را دارد و این پتوها از افزایش یا کاهش دما هم جلوگیری می‌کند.
وی افزود: در عین حال آتل‌های یکبار مصرفی را هم به پروسه خدمت‌رسانی اورژانس تهران اضافه کرده‌ایم. در گذشته ما آتل‌های چند بار مصرف داشتیم، اما فرصت گندزدایی و استریل کردن آنها وجود نداشت و این موضوع عاملی برای انتقال بیماری بود، اما خوشبختانه در حال حاضر امکان استفاده از آتل‌های یکبار مصرف ایجاد شده است. اقدام دیگرمان استفاده از آیس پک در اورژانس بوده است که به صورت فوری حالت سرما ایجاد می‌کند. در گذشته برای انتقال عضو قطع شده پروتکلی نداشتیم، اما اضافه شدن این آیس پک‌ها به ما کمک کرد پروتکلی برای انتقال اعضای قطع شده که در شهرک‌های صنعتی بسیار اتفاق می‌افتد، داشته باشیم تا امکان پیوند آن عضو بالا رود. صابریان به ارائه خدمت به بیماران سکته‌های قلبی و مغزی در قالب کد ۲۴۷ و ۷۲۴ اشاره و اظهار کرد: روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ بیمار در تهران از این خدمت استفاده می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به افزایش تماس با اورژانس در سال جاری گفت: ما در اورژانس تهران امسال ۴۰ درصد افزایش تماس داشتیم و به نسبت به این افزایش تعداد ماموریت‌هایمان هم ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. در عین حال در سال گذشته ۵۴ آمبولانس تصادفی داشتیم که زمین گیر شدند، اما توانستیم امسال آنها را بازسازی و وارد چرخه خدمت رسانی کنیم که این اقدام هم به افزایش ماموریت‌ها کمک کرد. در عین حال ۲۵ تا ۳۰ درصد تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود، مزاحمت است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی حفظ امنیت نیروهای اورژانس گفت: اولا ما امسال توانستیم اقدامات رفاهی خوبی برای پرسنل اورژانس انجام دهیم. از طرفی لباس نیروهای اورژانس به صورتی بود که برای خدمت‌رسانی مناسب است. باید برای حفظ امنیت نیروهای اورژانس مکان‌ها را امن کنیم. بر این اساس قرار شده پرسنل اورژانس تهران به بیسیم فعال متصل شوند که این بیسیم‌ها خریداری شده و در صورتی که اتفاق ناخوشایندی برای پرسنل رخ دهد آنها از طریق بی‌سیم به دیسپچ اورژانس اطلاع داده و دیسپچ هم به پلیس اطلاع می‌دهد. از طرفی باید توجه کرد که برای موتورلانسها فقط استفاده از کلاه ایمنی کفایت نمی‌کند، بلکه اندام‌شان هم در معرض خطر است. به همین دلیل برای موتورلانسها لباس‌های ایمن استفاده می‌کنیم که می‌توانند از شدت آسیب‌ها جلوگیری کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از جی‌پی‌اس یا مسیریاب در آمبولانس‌ها برای سریع‌تر رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه گفت: ما از نمونه ایرانی این مسیریاب‌ها استفاده می‌کنیم و پرسنل ما مسیریاب ایرانی دال را نصب کرده‌اند که به صورت پایلوت از آن استفاده کردیم و نتایج خوبی را در بر داشته، اما گاهی تراکم‌های شهری و یا ترافیک مانع از سریع‌تر رسیدن نیروهای اورژانس می‌شود. هرچند که در حال حاضر زمان رسیدن نیروهای اورژانس بر بالین بیمار شش دقیقه کاهش پیدا کرده و تقریبا با آمبولانس ۱۵ دقیقه‌ای و با موتورلانس زیر ۱۰ دقیقه به محل می‌رسیم.
وی با اشاره به وضعیت ناوگان آمبولانس اورژانس تهران گفت: شهری که ۱۴ میلیون جمعیت دارد با ۲۲۰ آمبولانس نمی‌چرخد. اگر استانداردها را درنظر بگیریم باید ۴۵۰ دستگاه آمبولانس و ۴۰۰ دستگاه موتورلانس داشته باشیم، اما تراکم و ترافیک شهر تهران استاندارد نیست و قطعا آمبولانس و موتورلانس‌های بیشتری نیاز داریم.