فضای مجازی، در سال های اخیر، افراد زیادی را به سمت و سوی خود کشانده است. در این بین، دانش آموزان نیز از این مساله مجزا نبوده اند و در بسیاری از موارد از آن استفاده بی رویه کرده اند و همین موضوع منجز به انزوای دانش آموزان شده است. این هویت کاذب و زودگذر […]

فضای مجازی، در سال های اخیر، افراد زیادی را به سمت و سوی خود کشانده است. در این بین، دانش آموزان نیز از این مساله مجزا نبوده اند و در بسیاری از موارد از آن استفاده بی رویه کرده اند و همین موضوع منجز به انزوای دانش آموزان شده است. این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد دائما در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی شوند؛ چراکه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.
اینترنت، از جلوه های آشکار دنیای مدرن است که به دلیل در دسترس بودن و حضور آن در همه جا، یکی از پرکاربردترین فضاها به شمار می رود، فضایی که نوجوانان و جوانان جامعه بزرگی از کاربران آن را تشکیل می دهند. این روزها شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان هستیم، این در شرایطی است که جوانان در این محیط ها از آسیب پذیری بسیاری برخوردارند به ویژه افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و حساسیت‌های دوران بلوغ را نیز طی می کنند. پرسه زنی بی رویه دانش آموزان در فضای مجازی آفتی برای نظام آموزشی و موجب نگرانی های جدی است، اما به گفته کارشناسان، با نظارت، جهت دهی و آموزش کاربری صحیح در این فضا به طوری که پیشرفت و بهره وری بهینه در تحصیل را در پی داشته باشد، می توان آن را به فرصت تبدیل کرد. به گفته کارشناسان، اینترنت، از جلوه های آشکار دنیای مدرن است که به دلیل در دسترس بودن و حضور آن در همه جا، یکی از پرکاربردترین فضاها به شمار می رود، فضایی که نوجوانان و جوانان جامعه بزرگی از کاربران آن را تشکیل می دهند.
یک روانشناس و مشاور تحصیلی گفت: فضای مجازی اساسا ابزار ارتباطی مطلوبی است که همانند همه ابزارهای دیگر نیاز به بروشور و راهنمای استفاده دارد و در صورت بررسی تمام موارد مفید و مضر آن، می توان کارکردهای مثبت این فضا را برجسته کرد اما متاسفانه در کشور ما به دلیل این که آفت های فضای مجازی به خوبی تشریح نشده، بر بار منفی آن افزوده شده است.

بار تصمیم گیری در فضای مجازی
محمد کاظم زاده تصمیم گیری در انتخاب صفحه های فضای مجازی یا کامنت گذاری در آن را به عنوان یکی از آفت های این فضا عنوان کرد که توانمندی ذهنی دانش آموزان را کند می کند.
به گفته وی، از نظر علمی ثابت شده است که گرفتن هر تصمیمی، قسمتی از توانمندی ذهن را معطوف به خود کرده و بار الکتریکی منفی در مغز ایجاد می کند چرا که هر تصمیم ریشه الکتروشیمیایی دارد و مغز ما مانند یک دستگاه الکتریکی عمل می کند و خسته می شود.
وی افزود: با این تعریف، حضور در فضای مجازی و تصمیم گیری درباره ادامه فعالیت در یک صفحه یا لایک کردن آن یا دنباله وری از یک صفحه یا کامنت گذاری و غیره، همه تصمیم های ناخودآگاهی است که به شدت خستگی ذهنی به دنبال دارد. بر همین اساس، ثابت شده که به ازای هر یک ساعت حضور در فضای مجازی، مغز نزدیک به ۲۰ دقیقه قادر به دریافت اطلاعات دیگر در نئوکورتکس (لایه ای موثر در عملکرد حواس، تولید دستورهای حرکتی، تصمیم‌گیری مکانی، خودآگاهی و زبان) نیست. موضوعی که در مشاوره های آموزشی به دانش آموزان تاکید می کنیم که وقتی در فضای مجازی هستید، بدانید که تا ۲۰ دقیقه بعد توانمندی ذهن پایین است.

آشنایی با آسیب های فضای مجازی
به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان زمینه آشنایی و آگاهی رساندن به جوانان و نوجوانان درمورد آسیب های پیش روی فضای مجازی باید فراهم شود.
حبیب الله خجسته پور بیان کرد: ۸۰ درصد کلید واژه های مایک پمپئو در سخنرانی اخیرش در مورد ایران منطبق با کلید واژه های فضای مجازی داخل ایران است که این بیانگر رصد فضای داخلی کشور توسط بیگانگان حتی در بحث های خصوصی است.
وی ادامه داد: آنها گرایش جوانان، کارمندان، کامیون داران، بانوان و سایر اقشار را رصد و تحلیل محتوا می کنند.
خجسته پور اظهار داشت: به صورت کاملا رایگان افرادی با استفاده از تلگرام منافع ملی و اهداف خود را پیش می برند و آسیب هایی را به جامعه ما وارد می کنند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: با وجود اپلیکیشن های مختلف یکی از دلایل گرایش به تلگرام دسترسی به اخبار و تشکیل کانال برای مرکز اطلاع رسانی است.
خجسته پور اظهار داشت: این درصورتی است که افرادی خارج از مرزهای ما در حال استفاده از این فضا هستند.
وی با بیان اینکه از طرفی عدم استفاده از این فرصت باعث آسیب رسانی به جوانان و خانواده ها شده است گفت: همه استفاده کنندگان از این فرصت باید آگاهی کامل نسبت به خطرات آن داشته باشند. وی افزود: مسائل شخصی نیز از این طریق دچار آسیب می شود و راهکار اصلی ممانعت از این آسیب های دریافت اطلاعات کافی و به روز است.
خجسته پور ادامه داد: آموزش و پرورش فرصتی است که دانش آموزان و والدین را با آسیب های پیش روی جوانان و نوجوانان توسط تلگرام آشنا کنند چراکه نیروی انسانی دانش آموز و دانشجویان در معرض این خطر قرار دارند.