موافق دکتردژپسند برای وزارت اقتصاد هستم آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه زمانی که آقای کرباسیان بهعنوان وزیر اقتصاد کشور معرفی شد بنده با انتخاب ایشان مخالف بودم،گفت:جناب آقای کرباسیان هیچگونه مدارج علمی را در زمینه اقتصادی سپری نکرده بود ووی فقط معاون وزیر آقای طیبنیا و رئیس گمرک ایران بوده […]
موافق دکتردژپسند برای وزارت اقتصاد هستم
آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه زمانی که آقای کرباسیان بهعنوان وزیر اقتصاد کشور معرفی شد بنده با انتخاب ایشان مخالف بودم،گفت:جناب آقای کرباسیان هیچگونه مدارج علمی را در زمینه اقتصادی سپری نکرده بود ووی فقط معاون وزیر آقای طیبنیا و رئیس گمرک ایران بوده است.
وی افزود: بنده با انتخاب جناب آقای فرهاد دژپسند بهعنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد و امور دارایی موافق هستم.
بغزیان تصریح کرد: جناب آقای دژپسند تحصیلکرده مقطع دکترا در علم اقتصاد هستند و با سوابق کاری که در سازمان برنامهوبودجه داشتند میتوانند وزارت اقتصاد و امور دارایی را به بهترین شکل اداره کنند.
وی اضافه کرد: انتظار میرود از آقای دژ پسند که در صورت انتخاب بهعنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی هماهنگی جامع و کاملی رابین بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد و امور دارایی ایجاد کند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: هماهنگی بین وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی باید به صورتی باشد که استقلال بانک مرکزی زیر سؤال نرود.
وی گفت: البته ذکر این نکته مهم است که آقای دژپسند در صورتی میتواند به موفقیت در وزارت اقتصاد و امور دارایی دست پیدا که معاونان و مجموعه تحت اختیار وی با هماهنگی کامل نسبت به اجرای سیاستهای اقتصادی بهمنظور اصلاح ساختارهای اقتصاد ایران گام بردارند.
احیای بافتهای فرسوده روی کاغذ ماند
مهدی سلطانمحمدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه سیاستهای درستی بهمنظور توسعه مسکن در کشور توسط وزارت راه و شهرسازی در زمان آقای آخوندی اتخاذ شد،گفت: مسکن مهر که میراث دولت گذشته بود بسیاری از منابع مالی وزارت راه و شهرسازی را به خود اختصاص داد.
وی تصریح کرد: نوسازی بافتهای فرسوده دیگر سیاستی بود که تنها روی کاغذ ماند و برای اجرایی شدن آن منابع مالی لازم اختصاص پیدا نکرد.
سلطانمحمدی با بیان اینکه اقدامات آقای آخوندی بیشتر در حوزه حملونقل بوده است،گفت: به نظر من اتصال شهرهای جدید اطراف تهران همچون پرند، پردیس و هشتگرد به خطوط ریلی مهم است اما تا چه میزان این اتصال اجرایی شده باشد، نیازمند بررسیهای جامع است.
سلطانمحمدی افزود: نباید از ذکر یک نکته مهم غافل شویم که پس از اجرای برجام تلاشهای بسیار زیادی برای نوسازی ناوگان حملونقل کشور اجرا شد اما به دلیل بازگشت مجدد تحریمها از سوی آمریکا علیه ایران شاهد به ثمر رسیدن این تلاشها نبودیم.
این کارشناس حوزه مسکن اضافه کرد: اصلاح عملیاتی برخی از قوانین سازمان نظاممهندسی و اجرای برخی از سیاستهای مرتبط با نوسازی بافتهای فرسوده که همچنان روی کاغذ مانده است از مهمترین اقدامات عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.
تلاطم شدید قیمت خودرو در دوران شریعتمداری
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه خودرو کشوربا بیان اینکه عملکرد آقای شریعتمداری در وزارت صنعت،معدن و تجارت بهخصوص در قیمتگذاری و فروش خودرو قابل دفاع نیست،گفت: در دولت تدبیر و امید بازار خودرو با تلاطمهای ناگهانی و تأثیرگذاری روبهرو شد.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی هزاران میلیارد از نقدینگی مردم را در اختیار خود قرار دادند، افزود: چه در زمان آقای نعمتزاده و چه در زمان آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد نابسامانی در حوزه خودرو بودیم.
مؤتمنی تصریح کرد: خودروسازان ایرانی با پولهایی که از مردم میگیرند اقدام به دلالی و واسطهگری در بازارهای مختلف اقتصادی میکنند که وقوع این اتفاق منجر به نارضایتی مردم شده است.
وی به اینکه آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت عملکرد ضعیفی در بخش خودرو داشت،گفت: بسته شدن یک شبه سامانه ثبت سفارش از خلاقیتهای آقای شریعتمداری بود.
آخوندی بیسر و سامانی را در حمل و نقل رواج داد
احمدرضا عامری مدیرعامل شرکتهای تعاونی مسافربری ، با اشاره به اینکه در حوزه حملونقل مسافر عملکرد آقای آخوندی بهجز ابلاغ بخشنامههای کاغذی چیز دیگری نبوده است،گفت: حملونقل مسافر در کشورهای توسعهیافته از مهمترین بخشهای اقتصادی است.
وی با بیان اینکه در زمان صدارت آقای آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی شاهد بیسروسامانی در حوزه حملونقل مسافر بودیم،گفت: بنده بهعنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکتهای تعاونی مسافربری کشور هیچ رضایتی از عملکرد آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ندارم.
عامری درباره این موضوع که بسیاری از اتوبوسهای حمل مسافر در مسیرهای مختلف با تعداد کمی از مسافران تردد میکنند، افزود: ارتباط مستقیم رانندگان با جیب مردم و کاهش قدرت نقدینگی قشرهای مختلف جامعه موجب شده است تا شاهد خالی ماندن بسیاری از صندلیهای اتوبوسها در کشور باشیم.
وی افزود: بسیاری از مسافران به دلیل صرفهجویی در وقت حاضرند به خودروهای شخصی مبالغی بسیار بالاتر از اتوبوسهای مسافری بپردازند اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که تردد اتوبوسها در جادههای کشور با دستگاههای مختلف الکترونیکی و راداری همچون جیپیاس و ثبت ساعت رفتوآمد بهصورت دستی کنترل میشود که وقوع این اتفاق در دیر رسیدن اتوبوسهای مسافری نسبت به خودروهای شخصی به مقصد تأثیرگذار بوده است.
مدیرعامل شرکتهای تعاونی مسافربری کشور بابیان اینکه عملکرد آقای آخوندی در حوزه حملونقل بسیار ضعیف بوده است، گفت: ابلاغ بخشنامههای ناگهانی و کارشناسی نشده در حوزه حملونقل موجب شد تا در وزارت راه وشهرسازی که وزیرش آقای آخوندی بود شاهد نابسامانی در بخش حملونقل مسافری باشیم.
سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کیست؟
رضا رحمانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس حکم حسن روحانی منصوب و محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت بهعنوان گزینه نهایی وزارت کار مطرح میشود.رضا رحمانی قبل از تصدی بهعنوان سرپرست وزارتخانه صمت قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، بوده است.او متولد ۱۳۴۵ در شهر تبریز و دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق، فوقلیسانس مدیریت منابع انسانی و دکتری در رشته مدیریت استراتژیک است.رحمانی در دورههای هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از شهر تبریز به مجلس راه پیداکرده بود.سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی بود.
سوابق و فعالیتهای رحمانی عبارتند از: کارمند وزارت صنایع و معادن،معاون منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز، مدیرعامل کارخانه آلومینیوم المهدی، مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی، نایبرئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس.
به نظرمیرسد از بین وزاری پیشنهادی از سوی دولت برای تصدی پست وزیری در وزارتخانه های اقتصادی دولت شانس رضا رحمانی ومحمد اسلامی برای وزارتخانه های صمت و راه وشهرسازی از دو گزینه دیگر بیشتر باشد هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که دکتردژپسند برای وزارت اقتصاد گزینه مناسب ومرتبطی است ولی احتمالا کسب رای اعتماد از سوی شریعتمداری برای وزارت کار ورفاه اجتماعی بسیارکم است.