براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نوبت صبح دیروز؛ سید کامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی و عباس آخوندی از در نوبت صبح به بیان برنامه‌های خود پرداختند. همچنین در نوبت عصر رسول کشت‌پور و غلامرضا انصاری برنامه‌های خود را ارائه دادند. انصراف کشت پور از کاندیداتوری شهرداری تهران رسول کشت پور که به عنوان یکی از کاندیداهای […]

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نوبت صبح دیروز؛ سید کامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی و عباس آخوندی از در نوبت صبح به بیان برنامه‌های خود پرداختند. همچنین در نوبت عصر رسول کشت‌پور و غلامرضا انصاری برنامه‌های خود را ارائه دادند.

انصراف کشت پور از کاندیداتوری شهرداری تهران
رسول کشت پور که به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیشترین آرا و ۱۴ رای به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران انتخاب شده بود، روز شنبه طی نامه‌ای به محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران انصراف خود از کاندیداتوری شهرداری تهران را اعلام کرد.

تقوی‌نژاد: مدیر خلق درآمدم نه هزینه
کامل تقوی نژاد یکی از کاندیداهای شهرداری تهران در ارائه برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری تهران از مبارزه بی رحمانه خود با فساد تا ساخت و ساز به عنوان کلید رونق شهر تهران در شرایط تحریم گفت. تقوی‌نژاد با اشاره به “تهران شهر زندگی” به عنوان شعار خود ایجاد آرامش،‌ امید و تلاش برای اقدامات موثر در شهر تهران را به عنوان ارمغان برنامه‌های خود مطرح کرد و افزود: با بهره‌گیری از الگوی ایرانی اسلامی و پیشرفت در جهت توسعه شهر تهران، برنامه‌های شهری خود را پیش‌بینی کرده‌ام. تهران با جمعیت ۸٫۷ دهم میلیون نفری بیش از ۵۰ درصد سپرده‌های بانکی و ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند؛ اما با این وجود این شهر با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبرو است.
این کاندیدای تصدی شهرداری تهران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بدهی ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: بدهی‌های امروز شهرداری تهران، کلانشهر تهران را در آستان بحران مالی قرار داده است. وجود ۶۸ هزار نفرپرسنل و همچنین ۵۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم که از شهرداری تهران حقوق دریافت می‌کنند، به همراه بدهی‌ها و هزینه‌های نگه داشت شهر که با قیمت‌های جدید حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، تامین مالی شهر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. به این ترتیب در حال حاضر چالش اصلی تهران در بخش اقتصادی بدهی شهرداری به گونه‌ای است که نظام پرداخت را با مشکل مواجه کرده است، البته مطالبات شهرداری از بخش دولتی نیز موضوعی است که باید تعیین تکلیف شود،‌علاوه بر این‌ها شهرداری تهران مطالباتی از برخی دستگاه‌ها دارد که در گذشته مورد موافقت قرار گرفته و باید امروز تعیین تکلیف نهایی آن‌ها انجام شود. کلید حل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری تهران در داشتن برنامه‌ای منسجم و دقیق در بخش مالی است، چرا که مهم‌ترین چالش در تهران چالش مالی است. تقوی‌نژاد به کسری ۲۰ تا ۴۰ درصدی بودجه سالیانه شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: باید برخی نگرش‌ها در اداره شهر تهران تغییر کند. در این‌جا باید به تجربه سه سال گذشته خود اشاره کنم که با توکل بر خدا و کمک دستگاه‌ها درآمدهای مالیاتی کشور را صد درصد افزایش دادم که این افزایش درآمدها همراه با رضایت مردم بوده، از همین تجربه برای افزایش درآمدهای شهری استفاده خواهم کرد و برخی عوارض شهری را در جهت افزایش درآمدها در شهر همراه با در نظر گرفتن رضایت شهروندان به عنوان درآمد پایدار وضع خواهیم کرد. قطعا درآمدهای پایدار شهرداری تهران را از رقم ۲۷ درصد کنونی به ۴۰ درصد تا سال۱۴۰۰ افزایش خواهیم داد. بی تردید باید در مسیر اداره شهر تهران از تجربیات گذشته استفاده کنیم. قریب سه سال مدیریت بانک سپه به من این فرصت را داد تا سرمایه این بانک را ۹ برابر کنم. این موارد تجربه‌هایی است که فراروی من قرار دارد و از آن برای احیای اعتبار مالی شهرداری تهران در شبکه بانکی کشور بهره خواهم گرفت.
واکنش شورای شهر به برنامه‌های
تقوی نژاد
پس از ارائه برنامه های سید کامل تقوی‌نژاد؛ اعضای شورای شهر به بیان نکته‌نظرات خود پرداختند.
مجید فراهانی پس از استماع برنامه‌های تقوی‌نژاد اظهار کرد: مبارزه با فساد در شهرداری تهران بسیار مهم است و شما نیز آن را یکی از برنامه‌های خود معرفی کردید، اما راهکار شما چیست؟ امسال پنج تا هشت هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت و برایم جای سوال است که راهکار شما برای ایجاد درآمدها چه خواهد بود؟
در ادامه مرتضی الویری با بیان این‌که در پاکدستی شما در امور مالی اذعان دارم و همگان می‌دانند که شما در مسائل مالی به چه میزان اشراف دارید، گفت: اما در زمینه‌ مدیریت شهری که با موضوعات زیادی مواجه است شما چه برنامه‌ای دارید؟
در ادامه محمود میرلوحی نیز با بیان اینکه نجفی رییس سازمان برنامه‌ریزی بود و نتوانست تغییری در ساختار مالی و منابع شهرداری ایجاد کند، اظهار کرد: ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی داریم و اگر روند گذشته ادامه یابد میزان بدهی از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌گذرد و چطور می‌خواهید بدهی شهرداری را که به نظر می‌آید تا آخر دوره مدیریت به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد را مدیریت کنید.

آخوندی: اداره کشور نیاز به اخلاق عمومی دارد
آخوندی کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران در تشریح رویکرد خود برای مدیریت شهر تهران تحقق حکمروایی محلی را موتور محرکه توسعه کلان شهر تهران خواند و گفت: این رویکرد می‌تواند خلق منابع جدید و افزایش بهره وری منابع موجود را به همراه داشته باشد. این کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران افزود: قطعا هیچ کالایی بدون هزینه تولید نمی‌شود و در مورد تولید کالای عمومی شهری نیز بخشی از این هزینه‌های آن مالی و بخش دیگری از هزینه‌های آن اجتماعی و سیاسی خواهد بود. قطعا حکمروایی شهر برای خلق منبع مستقل برای شهر بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه در کشور ما به آن توجه کمی شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع شهرسازی ریل‌ها اشاره کرد و افزود: اتصال متروی تهران به ایستگاههای راه آهن و تحقق یکپارچگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است . باید به موضوع حمل و نقل چند وجهی و همچنین حمل و نقل حومه توجه ویژه داشته باشیم. روزانه ۵۰۰ هزار خودرو وارد تهران می‌شود و همین میزان از آن خارج می‌شود. قطعا این میزان خودرو حجم زیادی از آلودگی و اتلاف زمان را به همراه دارد و در مسیر حل این معضل نمی‌توان حومه را از تهران جدا کرد؛ لذا ایجاد نظام یکپارچه تهران و حومه باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در حوزه‌ صرفه جویی در مصرف انرژی نیز با توجه به این که ۶۵ درصد انرژی کشور در بخش مسکن و حمل و نقل مصرف می‌شود، در قالب “شهر پاک” می‌شود طرحی را تضمین کرد که به کمک دولت و در اقدامی مشترک صرفه جویی در مصرف انرژی را محقق کرد و بخشی از منابع ناشی از این صرفه جویی را برای شهر برابر قانون هزینه کرد.
وی به موضوع تحقق شهر هوشمند اشاره کرد و افزود: تمام بهره برداران از خدمات شهر باید بتواند از نظام الکترونیک استفاده کنند که در چنین شرایطی مدیریت امنیت و ترافیک خدمات در شهر هوشمند محقق خواهد شد.

واکنش اعضای شورای شهر به برنامه‌های آخوندی
اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش برنامه‌های عباس آخوندی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و محمد سالاری با بیان اینکه بحث انحلال فرمانداری و الحاق آن به شهرداری‌ها در زمان شما در وزارت مسکن مطرح شد، گفت: حالا مخالفان شما می‌گویند که آخوندی می‌خواهد با دولت ستیز کند و هجمه‌های سازمان یافته‌ای علیه شما وجود دارد که مرا به یاد تخریب‌هایی که علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام می‌شد می‌اندازد و ما نگران عدم ارتباط شما با سازمان‌های دولتی و حاکمیتی هستیم و بهتر است نوع ارتباطتان را با این دستگاه‌ها تشریح کنید. در ادامه ناهید خداکرمی با اشاره به کارنامه مدیریتی آخوندی گفت: برخی پروژه‌هایی که شما آن را اجرا کردید سبب شد که شما را به عنوان نامزد پست شهرداری تهران انتخاب کنیم اما به شدت زیر بار انتقاد هستیم و برخی‌ها بغض فروخورده از سه قوه را به سمت مدیریت شهری روان کرده‌اند و صدها پیامک دریافت کردیم که به آخوندی رأی ندهید چرا که تهران را بدبخت می‌کند.
در ادامه الویری نیز با طرح چهارسوال از آخوندی گفت: تعاملات با شورا چگونه خواهد بود چرا که ممکن است اعضای شورا افرادی رابرای انتصابات به شما معرفی کنند و یا در عزل و نصب‌ها نظر داشته باشند؟ تعاملات با دولت چگونه است چرا که شما با گله‌مندی استعفا داده‌اید.
در ادامه حجت نظری نیز با بیان اینکه برنامه آخوندی برای جوان‌گرایی چه خواهد بود گفت: حوادثی همچون قطار سمنان، ‌سانچی و … در دوره شما بوده است و تصور کنید که با یک پیمانکار شهرداری که می‌خواهد خود را بسوزاند مواجه هستید و حالا اگر بگویید خانواده‌اش تحت پوشش بیمه هستند چه می‌شود؟

پیروز حناچی: کاهش سهم درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌ها
کاندیدای تصدی شهرداری تهران کاهش سهم درآمد از محل صدور پروانه ها را از برنامه‌هایش عنوان کرد.
پیروز حناچی، گفت: ایجاد درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های شهرداری تهران است و درحال حاضر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصله تنها ۲۵ درصد است. کاهش سهم درآمدهای حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارص شهری به میزان بهره‌مندی از مواهب شهر از برنامه‌های من برای رفع این چالش است.
وی افزود: من برنامه خود را “شهری برای همه” نام نهاده‌ام. در شهری برای همه به پایداری و زیست‌پذیری توجه می‌شود و از میان برداشتن عرصه‌های ناکارآمد شهری، عدالت در برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک از راهکارهای من در این راستاست.
حناچی با اشاره به چالش آلودگی هوای تهران، بیان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۲۶۰ روز ناسالم داشتیم. همچنین آلودگی آب و عدم مدیریت بهینه پسماند و عدم پایبندی به پیمان‌های زیست محیطی از دیگر چالش‌های تهران است. در این راستا تکمیل شبکه فاصلاب تهران، هدایت و بهره‌برداری از آب‌های سطحی و احیای شبکه قنات‌ها را در برنامه‌های خود داریم. کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به چالش ترافیک و نظام دسترسی در شهر تهران گفت: سهم پایین حمل و نقل عمومی زیبنده شهر تهران نیست. در شهر تهران سواره ها در حرکت غلبه دارند. وی افزود: گسترش شبکه حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص از دیگر برنامه‌های ماست.
وی با اشاره به اینکه ۴٫۵ میلیون نفر در حوزه نفوذ شهر تهران و خارج از ۲۲ منطقه تهران قرار دارند، گفت: برنامه‌ ما برای این تعداد، ساماندهی نظام حرکت و فعالیت و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران است. همچنین ما پیگیر طرح مصوب حریم پایتخت هستیم.
حناچی همچنین در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران درباره پسماند گفت: باید پسماند و الگوی تولید زباله در اولویت قرار بگیرد و تفکیک زباله‌ها باید از خانه‌ها آغاز شود، ضمن اینکه باید شیوه جمع آوری زباله تغییر یابد.

واکنش اعضای شورای شهر به برنامه‌های پیروز حناچی
بهاره آروین در واکنش به برنامه پیروز حناچی گفت: برنامه شما بسیار جامع بود اما برنامه شهرداری تهران باید در چند موضوع اولویت‌بندی داشته باشد وگرنه قابل اجرا نیست.
الهام فخاری نیز گفت: در موضوع پسماند هریک از نامزدها باید برنامه‌ای مشخص داشته باشند. ما آنقدر درگیر دیگر وظایف شهرداری می‌شویم که اساسی‌ترین وظیفه آن مغفول واقع می‌شود.
زهرا صدراعظم نوری اظهار کرد: سال گذشته هزار و ۲۸۰ متر مربع از باعات تهران تخریب شده و آلودگی هوا هم به همین نسبت افزایش یافته است. مردم در این رابطه ناراصی هستند. شما چه برنامه عملیاتی برای ساماندهی حوزه شهرسازی به صورت عملی دارید؟
بهاره آروین با اشاره به اینکه برنامه پیروز حناچی بسیار جامع است و هیچ موردی در آن‌ ناگفته‌ نمانده است، عنوان کرد: ما باید در عین توحه به همه حوزه‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم و چند موضوع را در اولویت قرار دهیم.
در بخش بعدی آرش حسینی میلانی اظهار کرد: یکی از محورهایی که باید توضیح بیشتری باید داده شود، بحث حریم شهر تهران است. توضیح دهید که طرح راهبردی حریم پایتخت چه گام‌هایی دارد و چه نتایجی را برای شهر تهران به ثمر خواهد داشت؟ به هرحال مسائل شهر تهران، موضوعات کوتاه‌مدت نیستند و باید مسائل کلان را هم مدنظر قرار داد. در منطقه شهری تهران چگونه می‌توان بر چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی غلبه کرد؟

غلامرضا انصاری: باید بازگشت به قانون داشته باشیم
غلامرضا انصاری گفت: من محور بازگشت به قانون را در نظر دارم زیرا از این طریق می‌توان نقص قانون را جبران یا اصلاح کرد.
وی ادامه داد: مدیریت شهری سه رکن اصلی دارد که به طور قطعی اولین رکن مدیرت شهری شامل شورا و ستاد و شهرداری و مدیران شهرداری است. رکن بعدی بدنه کارشناسانه عظیم و پویایی است که امروز شاهد حضور آن در عرصه‌های مختلف هستیم. رکن سوم اما سرمایه‌های انسانی یعنی مردم هستند.
او افزود: محور برنامه‌هایی که من برای شهرداری تهران درنظر دارم، این است که بازگشت به قانون را داشته باشم. زیرا از این طریق می‌توان نقص قانون را جبران یا اصلاح کرد. وقتی حرف از قانون می‌زنیم، می‌توانیم محور کار را با شفافیت برای مردم ارایه دهیم. من اصلاحات اساسی را در چهارچوب مردم‌سالاری اعمال خواهم کرد.
این نامزد تصدی پست شهرداری گفت: توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و ریلی یکی از نکاتی است که باید به طور جدی در دستور کار خود قرار دهیم. پیش از این نگاه ما به حمل و نقل تبلیغاتی بوده و رشدمان در این زمینه زیر ۲۰ درصد بوه است.
او افزود: زنده کردن شب تهران جز برنامه‌های ماست. به هر حال جامعه ما جوان است و توصیه زنده کردن شهر نکته مهمی است که این امر با توسعه پیاده‌روها امکان‌پذیر است. توسعه فضاهای زیر سطحی را هم درنظر گرفته‌ایم زیرا دو سوم پیاده‌روها را پارکینگ‌ها اشغال کرده‌اند. انصاری با بیان روش‌های هوشمندسازی شهر تهران گفت: هوشمندسازی می‌تواند در بحث شفاف‌سازی و تسهیل دادن خدمات به مردم به ما کمک کند. علاوه بر این رفاه اجتماعی متوازن و آرامش شهروندان را به طور جدی در دستور کار داریم تا رویکرد انسان‌محور و شهروندمحور را لحاظ کنیم. وی بیان کرد: مساله ما نادیده انگاشتن قوانین محیط زیست است. چشم‌انداز ما یک شهر انسان‌محور و محیط‌زیستی است. ما تلاش می‌کنیم الان رشدی که در فضای شهری است را در عرصه‌های زیستی و فرهنگی نیز در اولویت قرار دهیم.
انصاری درباره بخش حمل و نقل و ترافیک گفت: از اول مهر ۴۰ درصد ترافیک شهر افزایش می‌یابد در صورتی که مدارس ما محله‌محور شده و عموما باید با پیاده‌روی این مسیر طی شود و باید توسعه پیاده‌روها را در دستور کار قرار دهیم. همچنین توسعه حمل و نقل ریلی را در دستور کار داریم.