شهلا منصوریه سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی کشور است با بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال و معتبر در حوزه‌ های مختلف حمل‌ و‌ نقل، با حضور وزیر راه و شهرسازی صبح دیروز در مصلای تهران برگزار شد. این نمایشگاه که با حمایت وزارت راه […]

شهلا منصوریه

سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی کشور است با بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال و معتبر در حوزه‌ های مختلف حمل‌ و‌ نقل، با حضور وزیر راه و شهرسازی صبح دیروز در مصلای تهران برگزار شد. این نمایشگاه که با حمایت وزارت راه و شهرسازی و فدراسیون جهانی راه و با همکاری وزارتخانه ها، سازمان ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط به مناسبت هفته حمل‌و‌نقل به مدت سه روز در محل شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود، قرار است که آخرین دستاوردها و توانمندی های علمی و اجرایی خود را در معرض دید علاقه مندان قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی دیروز با حضور در مصلای امام خمینی تهران، سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته را افتتاح کرد. این نمایشگاه با حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌شود که محلی برای گفتمان بخش دولتی و خصوصی برای بهبود شرایط حمل و نقل است. در این مراسم، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیرعامل راه‌آهن و جمعی دیگر از مسئولان وزارت راه حضور دارند.

توسعه کریدور شمال – جنوب
محمد اسلامی درباره برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل گفت: مهمترین سرفصل توسعه ما در بخش حمل و نقل، ترانزیت و به خصوص توسعه کریدور شمال- جنوب است که به همین منظور بنادر جنوبی خود را فعال کردیم.
وی ادامه داد: مهمترین بندر اقیانوسی ما، بندر چابهار است که سال گذشته ظرفیت آن از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن ارتقا پیدا کرد، ضمن اینکه راه آهن چابهار به زاهدان نیز در حال ساخت است تا به توسعه ترانزیت کمک کند و هم بتوانیم بار را از جاده به روی ریل ببریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسیر ریلی در گذشته افزود: در گذشته بندرعباس با راه آهن بافق به سرخس متصل شده که یکی از مسیرهای ترانزیتی ماست و اخیرا راه آهن اینچه برون نیز به یکی دیگر از مسیرهای ترانزیت ریلی ما افزوده شده است.
وی یادآور شد: محور ریلی قزوین- رشت به زودی افتتاح شده و مسیر رشت به آستارا نیز با همکاری جمهوری آذربایجان احداث خواهد شد تا یکی دیگر از مسیرهای ترانزیتی ریلی ما تکمیل شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه در حال مذاکره با کشورهای همسایه برای توسعه ترانزیت هستند.

حل مشکل لاستیک خودروهای سنگین
وزیر راه و شهرسازی معتقد است در شرایط دشوار تحریم‌ها بهترین شیوه برای مدیریت استفاده از توان داخلی و تلاش برای تکیه بر این توان است. محمد اسلامی اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم که با استفاده از توان داخلی بخشی از نیازهای کشور در عرصه حمل و نقل را پاسخ دهیم. امروز نیز بخش زیادی از آنچه در این نمایشگاه اتفاق افتاده حاصل همین تلاش‌های داخلی کارشناسان و فعالان عرصه حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه باید محلی برای ایجاد ارتباط میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان بخش حمل و نقل باشد، تاکید کرد: دولت نیز تلاش می‌کند در کنار این بخش‌ها با تخصیص منابع از محل تسهیلات پیش بینی شده برای هر دو گروه شرایط را طوری مهیا کند که بتواند در حوزه‌های تخصصی خود فعالیت‌های لازم را انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات رانندگان نیز گفت: رانندگان به عنوان قشری زحمت کش همواره مورد توجه ما قرار داشتند. وزارت راه تلاش کرده با پیگیری مواردی مانند بیمه و پشتیبانی لجستیک مانند لاستیک، کمک‌های صنفی ممکن را به رانندگان ارائه دهد.
اسلامی ادامه داد: در حوزه لاستیک بانک مرکزی به وارد کنندگان ارز لازم را اختصاص داده و با پیگیری‌هایی که انجام شد لاستیک خودروهای سنگین به عنوان کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کند.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری به میزان سهمیه‌ای که وزارت صمت برایش در نظر می‌گیرد لاستیک مورد نیاز را به رانندگان می‌رساند، توضیح داد: البته تلاش خواهیم کرد که لاستیک‌های جدید بر اساس میزان پیمایش و میزان باری که در چارچوب تن – کیلومتر جابجا می‌شود در اختیار رانندگان قرار گیرد.
همچنین در این نمایشگاه طرح جامع منظر راه‌های کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد، این طرح با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت بازآفرینی شهری ایران، مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و همچنین دانشگاه شهید بهشتی تدوین شد.

حضور بیش از ۲۰۰ شرکت
دبیر اجرایی سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ شرکت فعال و معتبر داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقل، مشارکت خود را برای حضور در این دوره از نمایشگاه اعلام کرده‌اند.
غلامرضا رضائیان با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته اظهار داشت: این دوره از نمایشگاه یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی کشور با حمایت وزارت راه و شهرسازی و فدراسیون جهانی راه، همکاری وزارتخانه ها، سازمان ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط به مناسبت هفته حمل‌و‌نقل از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ آذر ماه سال جاری در محل شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.
وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصتی برای معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و فناوری‌های حمل‌و‌نقل کشور و آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران کشور با فن‌آوری‌های روز صنعت حمل‌و‌نقل، راهسازی و راهداری با حضور شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی همچنین هیئت های بازرگانی و تجاری بین‌المللی است.
به گفته رضائیان؛ تاکنون بیش از ۲۰۰ شرکت فعال و معتبر در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، خودروهای سبک و سنگین، حمل‌و‌نقل هوشمند، راهسازی، قیر و آسفالت، مجلات، پیمانکاران، مهندسین مشاور، تجهیزات ایمنی راه‌ها، نشریات و استارتاپ‌های حوزه حمل‌و‌نقل در سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و صنایع وابسته مشارکت کرده‌اند.
همچنین در این نمایشگاه الحاق اولین فشنگی مانوری با موتور دیزل سنگین ملی رونمایی شد؛ طراحی این موتور توسط کارشناسان و مهندسان ایرانی انجام شده و به ناوگان ریلی جمهوری اسلامی ایران الحاق شد.
گفتنی است این موتور از سال ۸۸ راه‌اندازی شده بود، اما در سال ۹۰ اولین تست روی این لوکوموتیو جواب نداد و بعد از بازنگری و بازسازی‌های مجدد موفق شدیم این موتور دیزلی را به ناوگان ریلی کشور متصل کنیم. هم اکنون ۱۵۰ تا ۲۰۰ لوکوموتیو مانوری در کشور وجود دارد و قدرت این موتور ۱۰۰۰ کیلووات بر ساعت است.

برگزاری نشست خبری
در حاشیه نمایشگاه، نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در محل شبستان مصلی امام خمینی با حضور مهندس امیر امینی معاون برنامه‌ ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، مهندس شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مهندس راستاد، مدیران سازمان بنادر و دریانوردی نیز برگزار شد.
مهندس راستاد در خصوص تحریم برخی از کشتی‌ها گفت: همکاری‌های لازم را با موسسات رده بندی کشتی‌ها داشتیم برخی از آنها پس از تحریم کشور را ترک کردند ولی اکثریت آنها علی رغم تحریم‌ها همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. نگرانی از بابت پوشش موسسات رده بندی نداریم از ابتدای سال تا کنون حدود ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۳۷۶ تن ترانزیت محصولات غیر نفتی داشتیم و در خصوص مقوله‌های نفتی ۸ و ۸ دهم درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
مهندس امینی در ادامه گفت: در خصوص پروژه‌های نیمه تمام وزارت راه و شهرسازی حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ قرارداد داریم که ۴ هزار و ۲۰۰ پیمان کار و هزار و صد مشاور کار داشتیم که این کار دشواری است. پروژه‌ها از منابع مالی دولت برخوردار می‌شوند. در حوزه راه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان برای دولت منابع مالی مورد نیاز است اما آنچه مطالبات و تعهدات لازم دارد ۲۰ هزار میلیارد تومان و ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های اسناد فاینانس است.
وی افزود: پروژه‌های نیمه تمام ۵۳ هزار کیلومتر راه احداث کردیم که ۱۹ هزار کیلومتر فعال و دارای قرارداد است و برای پروژه‌های فعال ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری عمرانی در سوریه گفت: در سوریه قرار نیست که دولت وارد پروژه‌های عمرانی شود. دولت از بازار سوریه برای مشارکت خصوصی و توانمندی‌های بخش خصوصی کشور استفاده می‌کند.
مهندس راستاد در ادامه در خصوص محدودیت‌هایی که برای کشتی‌های ایرانی ایجاد می‌شود افزود: ما به برخی از کشتی‌های ایران که تحت تحریم هستند فقط به چشم محدودیت نگاه می‌کنیم و اقدام غیر قانونی آمریکا در تحریم کشتی‌های ایرانی را اقدام غیر قانونی می‌دانیم و در مرجع دریایی به عنوان سند اعتراضی مطرح کردیم.
وی استفاده از بندر چابهار به عنوان حلقه اتصالی بین سایر کشورها را امری مهم دانست و افزود: طی یک سال اخیر در این بندر رشد قابل توجهی حدود ۴۰ درصد را شاهد بودیم. بنادر ما به طور مشخص در لیست تحریم‌ها نیستند و تردد بنادر برقرار است. به نحوی که در چابهار کشتی حامل کالای اساسی که ۷۳ هزار تن بود را اخیرا پذیرا بودیم.
راستاد گفت: برنامه توسعه بندر چابهار ادامه دارد و انتظار داریم با افق دید ۱۵ ساله ظرفیت این بندر را به ۱۷ میلیون تن برسانیم برای اینکه بتوانیم فاز دو را ایجاد کنیم باید فاز یک را به ۸ میلیون تن برسانیم که در حال حاضر ۲ میلیون تن آن انجام شده است.
در ادامه مهندس آدم نژاد در خصوص احیای مجدد کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق و احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: کارت سوخت زمانی مطلوبیت دارد که بتواند جلوی قاچاق را بگیرد و برای جلوگیری از قاچاق مجبوریم از کارت سوخت استفاده کنیم.
مهندس آدم نژاد ادامه داد: در خصوص تلفات جاده‌ایی گفتند در سال ۸۲ حدود ۲۲ هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دادند که طی ۱۰ سال این رقم به ۱۷ هزار نفر رسید افسار سرعت را باید در کشور نگه داریم. سهم سرعت در تلفات بسیار زیاد است. ارتقای ایمنی ناوگان از کارهای مهمی است که باید در این بخش انجام شود و پایش مستمر باید در جاده‌ها مستقر شود.
وی تصریح کرد: یک ستاد ایمنی حمل و نقل مستقل در کشور نیاز داریم با تحریم‌های اخیر نمی‌توان یک ملت و کشور را مهار کرد. در زمینه حمل و نقل زمینه‌های اینکه آسیب کمتری ببینیم وجود دارد.