به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری گفت: زندگی محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه و […]
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری گفت: زندگی محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه و شهرسازی است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم و اطمینان داشته باشیم که سیاستها، تصمیمات و اقدامات ما صرفا در راستای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است.
وی ادامه داد: متاسفانه متاثر از غفلتهایی که وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیدا کرده است و امروز با آسیبهای گوناگونی که به صورت مخرب و پر سرعت آسایش جامعه را سلب میکند، مواجهیم.
اسلامی با اشاره به ضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری گفت: آنچه شخصا به آن باور دارم، این است که ما باید ابتدا باززنده سازی شهری را انجام دهیم. شهرها و به خصوص محیطهایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند. اما آسیبها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی میشوند.
وی ادامه داد: باید با سیاستهای دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذ شده، این باززندهسازی را انجام دهیم و از بارگزاریها و فعالیتهایی که موجب میشود سکونت و فعالیت به صورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم.
تبدیل بافت ناکارآمد کنار ریل راهآهن به محیط دلنشین شهری
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به طراحی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز گفت: طرحی که امروز در دستور کار است، این است که بازآفرینی یک محور شهری که مجاور راهآهن قرار دارد، انجام شود.
وی ادامه داد: این طرح به حمل و نقل و شهرسازی ریل پایه که در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم و به معنی طلاقی سیستم حمل و نقل عمومی با زندگی ساده و روان شهری است، گره خورده است. این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایشها رقم میزند را به معکوس آن یعنی محیطی دلپذیر که میتواند به مردم رفاه و نشاط دهد و در بهبود کیفیت زندگی آنها تاثیرگذار باشد، تبدیل کند.
اسلامی با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در پیشبرد این طرح گفت: این طرح با همت و پیشتازی شرکت راهآهن، مشارکت وزارت راه و شهرسازی و نقش موثر و محوری شهرداری تهران، انجام میشود و میتواند الگویی برای بازآفرینی هر آنجا که ضایعات شهری و شهرنشینی وجود دارد، باشد.
وی افزود: چنین تعاملاتی کمک میکند بتوانیم به جامعه نشان دهیم که به فکرشان هستیم، تصمیمات خردمندانه میگیریم و با بازآفرینی شهری شرایط جدیدی را برای سکونت و فعالیت آنها فراهم میکنیم.
اسلامی در نهایت توجه به مبحث TOD را بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت راهآهن دانست و گفت: خیلی مهم است که راه آهن فقط به ریل و آهن فکر نکند و به مردم هم فکرکند و در واقع به مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشد. امروز به شدت به ایستگاه راهآهن تبادلی و بحث TOD برای بهبود کیفیت زندگی شهری نیاز داریم. اگر نقش راهآهن در این حوزه موثر و کلیدی نباشد، این تغییرات به سرعت اتفاق نمیافتد.
گفتنی است در بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد سعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.
پروژه بازآفرینی محور نیلوفری از بزرگترین پروژههای طراحیشهری جهان است
شهردار تهران ضمن بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز از دریافت نهایی آثار برگزیده در فروردین ماه ۹۸ خبر داد و گفت: این پروژه از بزرگترین پروژههای طراحی شهری در جهان است و میتواند یک تهدید را به یکی از جاذبههای اصلی شهر تهران تبدیل کند. خوشبختانه با پشتیبانی خوبی که وزیر راه و شهرسازی از این مسابقه و این ایده داشتند و دارند، امیدواریم این کار به نتیجه قطعی برسد.
پیروز حناچی شهردار تهران ضمن بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، بخشی از برنامههای شهرداری تهران را برای همکاری با شرکت بازآفرینی شهری در اجرای پروژه بازآفرینی شهری اعلام کرد و همچنین روند برگزاری نمایشگاه و انتخاب اثر برتر را که به گفته صاحبنظران بزرگترین اثر بارآفرینی شهری است، توضیح داد.
شهردار تهران گفت: یکی از اهدافی که به شکل مشترک توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تعقیب میشود موضوع بازآفرینی و تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری است. از اصلیترین پروژههایی که ما در این حوزه تعقیب میکنیم محور راهآهن تهران- تبریز است که در حال حاضر تلاش میکنیم تا آن را از یک تهدید به یک فرصت برای شهر تهران تبدیل کنیم.
حناچی ادامه داد: مسابقهای که برگزار شده و برخی از آثار برتر آن نیز به نمایش درآمده است در حقیقت فراخوانی از جامعه طراحی شهری کشور است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تقریبا همه کسانی که حرفی برای گفتن داشتند به فراخوان دعوت شدند و در دو مرحله کار مورد قضاوت قرار گرفته است. از بین بیش از ۳۰ شرکت ایرانی و خارجی، ۱۵ شرکت انتخاب شدند که سه شرکت از بین ۱۵ شرکت کارهای بینالمللی و شخصیت حقوقی خارجی دارند.
به گفته وی، مرحله دوم و نهایی که بعد از ایام عید نوروز ۱۳۹۸ خواهد بود زمان تحویل نهایی کارها از شرکتکنندگان برتر است.
حناچی توضیح داد: این پروژه یکی از بزرگترین پروژههای طراحی شهری در جهان است و میتواند یک تهدید را به یکی از جاذبههای اصلی شهر تهران بدل کند. خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی پشتیبانیهای خوبی از این مسابقه و این ایده داشتند و دارند و امیدواریم این کار به نتیجه قطعی برسد.
وی تصریح کرد: تلاش میکنیم تا بهترین کیفیت را برای مردم شهرمان به ارمغان بیاوریم.
هدف مسابقه بازآفرینی محور نیلوفری ارتقای زیست پذیری شهری در جنوب تهران بود
عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هدف مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز(محور نیلوفری) را ارتقای زیستپذیری شهری در جنوب تهران دانست و از معرفی آثار برگزیده این مسابقه خبر داد.
هوشنگ عشایری در بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران- تبریز(محور نیلوفری) با اشاره به مالکیت دولتی این محور تاریخی گفت: محور مذکور که در محوطه فوقانی خط آهن تهران- تبریز در اراضی شهری تهران واقعشده است جزو مالکیتهای دولتی و از زمینهای وزارت راه و شهرسازی محسوب میشود.
وی بابیان اینکه از سوی وزارت راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و از سوی شهرداری تهران رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهر تهران بهعنوان نمایندگان وزیر و شهردار برای رهگیری مسابقه این طرح انتخابشده بودند، افزود: همکاری ما با شهرداری تهران به دلیل آنکه نوع کارفرمایی بازآفرینی آن در حوزه شهری واقعشده بود برای طراحی مسیر فوقالذکر آغاز شد تا طی مسابقهای طرح پیشنهادی انتخاب شود. وی ادامه داد: بیشتر اقدامات برای حصول نتیجه از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهری تهران صورت گرفت و هدف از برگزاری آن نیز ارتقای زیستپذیری شهری در منطقه جنوب تهران و افزایش کیفیت زندگی شهروندان این منطقه بوده است.
عشایری با ابراز خرسندی از تغییر روند قبلی برای این فضای آزادشده در تهران تصریح کرد: خوشبختانه طرح اولیه که بر اساس پیشنهاد یک مشاور بود کنار گذاشتهشده و برگزاری مسابقه برای طراحی شهری آن جایگزین شد که طی این مسابقه، کانسپتهای خوبی به دبیرخانه ارسالشده است.
وی افزود: داوران مسابقه بعد از بررسی طرحهای ارائهشده که بیش از ۲۴۰ شخص و شرکت در آن شرکت کرده بودند، طرحهای دارای مفهوم شهری برای ایجاد فضای عمومی باکیفیت را انتخاب کردند که امیدواریم نتیجه مطلوب در این زمینه حاصل شود.