مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: با عنایت به سیاست‌های حبس‌زدای دستگاه قضاء و البته همیاری خیرین شاهد کاهش زندانیان جرایم غیرعمد هستیم. علی‌اکبر یساقی، نایب رییس هیات مدیره ستاد دیه کشور نیز حضور داشت، مدیرعامل این مجموعه حمایتی با اشاره به آمار اعلامی از سوی سازمان‌زندان‌ها گفت: اگرچه طبق اظهارات دکتر جهانگیر جمعیت زندانیان […]

 

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: با عنایت به سیاست‌های حبس‌زدای دستگاه قضاء و البته همیاری خیرین شاهد کاهش زندانیان جرایم غیرعمد هستیم.

علی‌اکبر یساقی، نایب رییس هیات مدیره ستاد دیه کشور نیز حضور داشت، مدیرعامل این مجموعه حمایتی با اشاره به آمار اعلامی از سوی سازمان‌زندان‌ها گفت: اگرچه طبق اظهارات دکتر جهانگیر جمعیت زندانیان کشور رشد ۲ درصدی داشته، اما در قبال محکومان غیرعمد باید گفت با کاهش چند هزار نفری این بدهکاران همراه هستیم که امید است با مشارکت بیشتر نهادهای بومی در هر استان و حمایت‌ چهره‌های هنری و ورزشی جمعیت ۹۶۲۸ نفری مددجویان موجود تا نیمه اسفند امسال به نصف کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه محبوسان غیربزهکار آذربایجان غربی به دلیل کمیت رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در این استان نیز به مانند غالب استان‌های کشور موضوع صدور چک بیشترین آمار زندانیان را به خود اختصاص داده است که امیدواریم این معضل با اصلاحات انجام شده در قانون چک رفته رفته به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

۲۵هزار تن در لیست انتظار اهدای عضو

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به لیست انتظار اهدای عضو در بیمارستان‌های کشور، گفت: با تعلل در تصمیم گیری اهدای عضو فرد از دست رفته، زمان طلایی پیوند را از دست می‌دهیم.

دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو قرار دارند، گفت: روزانه حدود ۱۰ نفر بابت نیاز به عضو پیوندی، از دنیا می‌روند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به تعداد تصادفات و مصدومین مرگ مغزی در کشور، گفت: سالیانه حدود ۱۶ هزار حادثه در کشور اتفاق می‌افتد و حدود ۸ هزار نفر در این حوادث دچار مرگ مغزی می‌شوند.  از این تعداد بین ۲۵۰۰ تا ۴هزار نفر می‌توانند هشت عضو پیوندی و بیش از ۵۰ بافت از بدن خود را به همنوع و هموطن‌شان اهدا کنند. این درحالیست که به عنوان مثال در سال گذشته تنها ۹۲۶ اهدای عضو در کشور صورت گرفته است.

استاندارد آلایندگی خودروهای سواری چیست؟

اعمال سیاست‌های سختگیرانه در تعریف و تعیین استانداردهای آلایندگی خودرو سبب می‌شود که حجم آلودگی هوای منتشره از آن‌ها کاهش یابد و در نتیجه ساکنان شهر از هوای مطلوب‌تری برخوردار باشند.

سازمان حفاظت محیط زیست کشورهای جهان میزان یا نرخ خروجی آلاینده‌های گوناگون از اگزوز خودروها را بر حسب گرم بر ثانیه (gr/sec) یا گرم بر کیلومتر پیموده شده (gr/km) و در شرایط موتور گرم و موتور سرد تعریف کرده‌اند. در بسیاری از موارد این استانداردها برای خودروهای گوناگون در شرایط « روی جک و در کارگاه» تعیین شده است. تحقیقات اخیر در اروپا و استرالیا میزان نرخ خروجی آلاینده از اگزوز یا (Emission Rate) در شرایط رانندگی و در چهار حالت ایستا، آغاز حرکت (شتاب گیری)، در حرکت با سرعت ثابت، در توقف (شتاب کاهی) تعریف و تعیین شده است.

نخستین استانداردها برای آلاینده‌های HC (هیدروکربن‌ها) و CO (مونواکسیدکربن) از سال ۱۹۶۶ در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا و به ترتیب ۵/۹ و ۵۱ گرم بر کیلومتر معرفی شد. در آن سال‌ها هیچ‌گونه استانداردی برای سایر آلاینده‌ها وجود نداشت. نخستین استاندارد آلاینده‌های خانواده NOx (ناکس) نیز در سال ۱۹۷۱ و در کالیفرنیا با ۲/۶ گرم بر کیلومتر معرفی شد.

از آن سال‌ها تاکنون تغییرات و کاهش‌ قابل توجه‌ای در آلاینده‌های خودوریی ایجاد شده است. برای مثال در آمریکا در سال ۱۹۸۳، استانداردهای HC ،CO و NOx به ترتیب ۰/۴۱، ۳/۴ و ۱ تعریف و نسبت به استانداردهای قبلی تقلیل یافته است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی همین سال‌ها کشورهای ژاپن، استرالیا و کشورهای اروپایی نیز در زمینه سختگیرانه‌تر کردن استانداردهای خروجی اگزوز اتومبیل‌ها اقدامات مهمی انجام داده‌اند. با معرفی استانداردهای یورو ۱ (سال ۱۹۹۲)، یورو ۲ (سال ۱۹۹۶)، یورو ۳ (سال ۲۰۰۰)، یورو ۴ (سال ۲۰۰۵) و یورو ۵ (سال ۲۰۰۸) کاهش عمده‌ای در استاندارد ذرات معلق (PM) و خانواده NOx پدید آمده به‌طوری‌که که مقادیر PM و NOx در استاندارد یورو ۴ به ترتیب ۰/۱ و ۰/۰۶ گرم بر کیلومتر و در یورو ۵ به کمتر از ۰/۱ و ۰/۰۲ گرم بر کیلومتر رسید.