ابراهیم داروغه زاده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انتخاب داوران این دوره از جشنواره و اینکه آیا ریاست مجید مجیدی در هیات داوران صحت دارد؟ بیان کرد: واقعیت این است که ما انتخاب قطعی نداشته‌ایم و روز شنبه هفته آینده جلسه شورای سیاست‌گذاری را برگزار می‌کنیم تا داوران نهایی شوند اما با آقای مجیدی صحبتی […]

ابراهیم داروغه زاده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انتخاب داوران این دوره از جشنواره و اینکه آیا ریاست مجید مجیدی در هیات داوران صحت دارد؟ بیان کرد: واقعیت این است که ما انتخاب قطعی نداشته‌ایم و روز شنبه هفته آینده جلسه شورای سیاست‌گذاری را برگزار می‌کنیم تا داوران نهایی شوند اما با آقای مجیدی صحبتی نشده است و فقط پیش از این خودم صحبتی با آقای فرهادی داشتم که ببینم آیا برای داوری می‌توانیم از کمکشان استفاده کنیم؟ ولی ایشان تمایلی نداشتند در این موقعیت قرار بگیرند.
وی افزود: شورای سیاستگذاری هنوز داوران را مشخص نکرده و این رایزنی با آقای فرهادی را هم خودم قبلا انجام داده بودم.
داروغه زاده همچنین درباره انصراف برخی فیلمسازان کوتاه از شرکت در جشنواره و اینکه آیا فیلمی اضافه‌ می‌شود؟ توضیح داد: این فیلم‌ها از طرف انجمن فیلمسازان جوان و انجمن فیلم‌ کوتاه مستقل خانه سینما معرفی شده بودند و البته خودشان هم از ابتدا گفتند که فیلم را با این شرط معرفی می‌کنند که بتوانند طبق آیین‌نامه جشنواره خودشان را هماهنگ کنند اما آنها نتوانستند چون به هرحال خیلی امکان پذیر نیست که فیلم کوتاه تدوین دوباره شود، ضمن اینکه این آیین‌نامه درباره زمان فیلم کوتاه هم پیشنهاد خود دوستان بود که سال گذشته مطرح شد و ما هم در آیین نامه اعمال کردیم.
وی گفت: به این ترتیب امسال چهار فیلم در جدول بخش کوتاه باقی ماند که البته براساس آیین‌نامه هم ۵ فیلم باید انتخاب می‌شد اما دوستان خواهش کردند که تعداد بیشتر شود که سرانجام هم به این تعداد رسیدیم.
داروغه‌زاده در بخشی دیگر در پاسخ به اینکه با توجه به انتقاد علیرضا داودنژاد برای نمایش «مصائب شیرین»۲ آیا امکان قرار دادن بخشی برای نمایش فیلم‌هایی از این دست به عنوان بخش خارج از مسابقه وجود دارد؟ توضیح داد: در حال حاضر جدول کامل شده است ولی بخش خارج از مسابقه منتفی نیست. با این حال باید کمی جلوتر برویم و ببینیم کدام یک از فیلمسازان درخواست نمایش دارند و ببینیم آیا اصلاً شرایط لازم برای این بخش در سینمای رسانه‌ها فراهم می‌شود یا خیر.

نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه جشنواره فیلم فجر در سه سینما
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اهمیت سینمای مستند و فیلم کوتاه از اختصاص سانس‌هایی به نمایش مستندها و فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره در سینماهای مردمی شامل سینما آزادی و فرهنگ و سینمای مختص به هنرمندان خبر داد.
در پی درخواست برخی کارگردانان و فیلمسازان حاضر در جشنواره مبنی بر ایجاد شرایط بهتر دیده شدن آثار مستند و فیلم‌های کوتاه، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: امکان نمایش فیلم‌های مستند و فیلم‌های کوتاه سی و هفتیمن جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی شامل سینما فرهنگ و آزادی و سینمای اختصاص یافته به هنرمندان فراهم می‌شود. این آثار در سینمای اهالی رسانه نیز اکران می‌شوند و همانطور که در جدول نمایش سینمای اهالی رسانه آمده بود نشست نقد و بررسی برای این فیلم‌ها برگزار خواهد شد.
همچنین فیلم‌های انیمیشن نیز علاوه بر نمایش در سینمای اهالی رسانه در برخی از سینماهای مردمی و سینمای هنرمندان هم به نمایش درخواهند آمد.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ همزمان با سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار خواهد شد.

مصطفی مستور:
نویسنده‌ «ارزشی و متعهد» نبوده‌ و نیستم
مصطفی مستور؛ نویسنده، در یادداشتی نوشته است: «در اخبار خواندم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف «تجلیل از اهالی قلم متعهد و برجسته» در طرحی موسوم به «چهل قلم»، بدون اطلاع و هماهنگی با من، اسم بنده را به عنوان یکی از چهل نویسنده «متعهد و ارزشی» که قرار است در ایام برگزاری چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تقدیر شوند، قرار داده است. به اطلاع این نهاد و کسانی که این خبر را خوانده‌اند یا خواهند خواند، می‌رسانم که من اصولا به معنای متعارف و رایج آقایان، هرگز نویسنده‌ای «ارزشی و متعهد» نبوده‌ام و نیستم. «ارزش» و «تعهد» معیارهایی نیستند که گروهی براساس باورهای خود آن‌ها را تعریف کنند و بعد مدال‌هایی از جنس‌شان بسازند و تصمیم بگیرند این مدال‌ها را به گردن دیگران بیندازند. در باور من، بسیاری از نویسندگان ما، که البته نامشان در این فهرست چهل‌نفره نیست، جزو نویسندگان متعهد و ارزشی هستند: متعهد به انسان و ارزش‌های انسانی.
مشفقانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و البته به بقیه‌ نهادهای عمومی و خصوصی دیگر، توصیه می‌کنم نویسندگان، و اصولا آدم‌ها را، براساس «ارزش و تعهد» تقسیم‌بندی نکنند؛ به‌خصوص در حوزه ادبیات که “ارزش و تعهد” هرگز معنای روشنی نداشته‌ و ندارد».
«روی ماه خداوند را ببوس»، «چند روایت معتبر»، «استخوان خوک و دست‌های جذامی»، «حکایت عشقی بی‌قاف، بی‌شین، بی‌نقطه»، «عشق روی پیاده‌رو»، «من دانای کل هستم»، «من گنجشک نیستم»، «تهران در بعد از ظهر»، «سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار»، «رساله‌ای درباره نادر فارابی»، «بهترین شکل ممکن»، «زیر نور کم» و «عشق و چیزهای دیگر» از آثار داستانی مصطفی مستور هستند.