مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: میزان صادرات محصولات غیر نفتی به طور تقریبی با میزان واردات برابر است به طوری که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی میتواند نیاز کشور به ارز را تامین کند. دکتر علی صالح آبادی افزود: منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد تا ارز […]
مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: میزان صادرات محصولات غیر نفتی به طور تقریبی با میزان واردات برابر است به طوری که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی میتواند نیاز کشور به ارز را تامین کند.
دکتر علی صالح آبادی افزود: منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد تا ارز مورد نیاز کشور تامین شود. وی با اعلام این مطلب که ارز حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی باید برای واردات کالا صرف شود، اظهار داشت: صادرکننده میتواند ارز صادراتی خود را به واردکننده دیگری بفروشد و یا اینکه خود به طور مستقیم کالا برای شرکت خودش وارد کشور کند. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: طبق دستورالعمل جدید روشهای مختلفی که یک صادر کننده میتواند ارز صادراتی خود را به چرخه تجاری کشور برگرداند، احصا شده است و نحوه رهگیری آن متناسب با دستورالعملهای بانک مرکزی مشخص شده است. وی با اشاره به پیگیری بازگشت ارز حاصل صادرات از سوی بانک مرکزی پیگیری ادامه داد: این الزام مصوبه هیات وزیران است که شرکتهای صادرکننده ظرف سه ماه ارز خود را وارد سامانه کنند و البته میتوانند حدود ۵درصد از این ارز را صرف هزینههای جاری و امور دفتر خود در خارج از کشور کنند.
وی تصریح کرد: میزان صادرات غیرنفتی بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده و چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن متعلق به پتروشیمی هاست که بخش عمده ارز مربوط به این بخش به کشور بازگشته و بقیه ارز نیز مربوط به سایر کالاهاست.
صالح آبادی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا نحوه بازگشت ارز صادراتی به داخل رصد می شود، افزود: خروج سرمایه در برخی کشورها آزاد است و سرمایه به هرمیزان میتواند از کشور خارج شود اما در برخی دیگر کشورها این امر کنترل میشود. در کشورما اهمیت بازگشت ارز صادراتی به داخل نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است. وی در پایان بااشاره به مزیتهای نسبی و ظرفیتهای کشور برای صادرات یادآور شد: صادرات زمانی ارزشمند است که ارز حاصل از صادرات تبدیل به واردات شده و به چرخه تجاری برگردد و یا حتی بخشی از وجوه حاصل از صادرات پس از تبدیل به اسکناس ارزی، نیازهای کشور را تامین کند.
ارز حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی باید برای واردات کالا صرف شود و صادرکننده میتواند ارز صادراتی خود را به واردکننده دیگری بفروشد و یا اینکه خود به طور مستقیم کالا برای شرکت خودش وارد کشور کند.
مدیرعامل بانک کشاورزی:
رضایت مردم، اولویت بانک کشاورزی است
روح اله خدارحمی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی حرکت در مسیر رضایت مردم، امیدواری و رضایتمندی جامعه ذینفعان را اولویت در امور اعتباری بانک کشاورزی برشمرد و از مدیران و معاونان اعتباری خواست دریافت اطلاعات مکانیزه و الکترونیکی شود. رابطه با مشتری در مسیر تنظیم و کارآمدی بهبود یابد. روش های بهینهسازی و مقررات زائد و دست و پاگیر حذف شوند و هزینههای تحمیلی غیر ضرور به مشتریان به حداقل برسد.
خدارحمی افزود: تدارک وجوه یا تامین اعتبار برای کسانی که به نقدینگی نیاز دارند همچون حسن عملکرد اعتباری، جریان درست پرداخت اعتبارات و تسهیلات و البته وصول مطالبات جزو کارکردهای اساسی بانک است.
مدیرعامل بانک کشاورزی با اعلام اینکه شناخت این کارکردها وظیفه ما را سنگینتر میکند ادامه داد: افتخار میکنیم که با عملکرد درست مسئولان اعتباری از این بابت نمره قبولی گرفتهایم و رضایت ذینفعان، مشتریان، دولت، دستگاههای اجرایی و نمایندگان مجلس را جلب کردهایم.
خدارحمی در بیان مصادیق این کارکردها به طرحهای موفقی که با تسهیلات بانک به بهره برداری رسیده اند اشاره کرد و افزود: با تمهیدات و تسهیلات بانک کشاورزی چند واحد احیای خاویار در کشور شکل گرفته و یا در زمینه تولید پروتئین دریایی در جنوب و شمال کشور حمایتهایی انجام دادهایم که به تولید انبوه و حتی صادرات رسیده است. در زمینه تولید اقلام گیاهی و باغی با توسعه گلخانهها و حمایت از این نوع کسب و کار نه فقط به امنیت غذایی در کشور کمک کردهایم که با صادرات این محصولات، اشتغال پایدار به وجود آوردهایم و به این جایگاه مباهات و افتخار میکنیم.
خدارحمی موقعیت و جایگاه بانک را در بهترین شرایط ارزیابی کرد و گفت: بانک برنامههای توسعهای خود را با قدرت پیش میبرد. خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق مدیران اجرایی، استانداران کشور عملکرد بانک را تحسین کرده اند. حوزههای مختلف بانک در بهترین شرایط به سر میبرند. طرح ماهی در دریا که از آرزوهای بانک بود در همین دوران به شکوفایی رسیده است. از عهده همه تکالیف بر آمدهایم و مجدانه در پی توسعه و بهبود حمایت از طرحهای گلخانهای، ماهی در دریا، اشتغال روستایی و ….. هستیم اما با وجود همه این موفقیتها و قدردانیها باید همچنان به بهبود روشها، شیوه ارائه خدمات، زمانبندی ارائه خدمات، کاستن از هزینههای غیر ضرور خدمات، آسانسازی نحوه خدمات، تسهیل و تسریع در امور خدمات اعتباری و تسهیلاتی به مردم بیاندیشیم و همچنان رضایتمندی ذینفعان را در اولویت قرار دهیم.