رضا شریعتی، روزنامه‌نگار از اتفاق پیش آمده شوکه است، به طوریکه با گذشت بیش از بیست ساعت از سانحه شوم تصادف نمی‌تواند حرف بزند. بازپرس از چگونگی وقوع حادثه می‌پرسد، او می‌گوید: در شب حادثه برای تماشای فوتبال به سمت ورامین در حرکت بود که عابری با لباس مشکی به ماشین برخورد کرده و جان […]

رضا شریعتی، روزنامه‌نگار

از اتفاق پیش آمده شوکه است، به طوریکه با گذشت بیش از بیست ساعت از سانحه شوم تصادف نمی‌تواند حرف بزند. بازپرس از چگونگی وقوع حادثه می‌پرسد، او می‌گوید: در شب حادثه برای تماشای فوتبال به سمت ورامین در حرکت بود که عابری با لباس مشکی به ماشین برخورد کرده و جان خود را از دست می‌دهد. آن هم در حالیکه در جاده مورد تردد پل‌های عابر فروانی وجود داشت و یکی از پل‌ها در بیست متری عابر بوده است.
اشک می‌ریزد، برای وقوع قتلی ناخواسته. باتوجه به اظهارات متهم با سیر روند قانونی با وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد می‌شود.
البته این تنها خبر مربوط به مرگ و میر بر اثر تصادف و بی‌احتیاطی نیست و روزانه اخبار زیادی در این خصوص منتشر می‌شود.
سرهنگ بازنشسته رضا مرادی، کارشناس راهنمایی و رانندگی در گفت و گو با جمله با بیان اینکه در خدمات‌دهی به شهروندان استفاده از پل‌های مکانیزه و تردد آسان و امن و همراه با راحتی عابران پیاده مورد توجه قرار دارد، می‌گوید: پل‌های عابر پیاده می‌تواند سبب کمک به تردد آسان شهروندان شود، اما به نظر می‌رسد استقبال چندانی از برخی پل‌ها صورت نگرفته و به احتمال زیاد سختی در هنگام عبور از آنها و تا حدود زیادی غیر استاندارد بودن در این موضوع نقش دارد.
وی با بیان اینکه پل‌های عابر امروزه نقش‌های خود را از دست داده و بیشتر به سکوهای تبلیغاتی و وسیله کسب درآمد ارگان‌ها تبدیل شدند، اظهار می‌کند: « با توجه به جمعیت و مهاجرت بالا در برخی شهرها باید سعی کنیم که در آنها از پل‌های مکانیزه و برقی استفاده کنیم، چراکه پل‌های
هوایی به شکل‌های گذشته و بدون تغییر در برنامه ریزی‌های علمی و عملی جایگاهی ندارد.»
این افسر بازنشسته پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه برخی رانندگان نیز به حقوق عابرین پیاده احترام نمی‌گذارند و در کشته و زخمی شدن عابرین پیاده نقش دارند، گفت: باید همه کاربران ترافیکی چه در مقام راننده، سرنشین و عابر، وظایف خود را بدانند و آن را رعایت کنند.
سرهنگ مرادی افزود: جای خالی نگاه کارشناسانه و تخصصی در حوزه شهری احساس می‌شود.
این کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی افزود: مسئولان شهری باید یک مرکز مطالعات و پژوهش بسیار بزرگ داشته باشند.
فرهنگ ضعیف استفاده از پل‌ها
زهرا حمیدی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در گفت و گو با جمله در این باره گفت: برای افزایش ایمنی عابران هم‌چنین جلوگیری از بروز مشکلات عبور و مرور خودروها باید فرهنگ استفاده از پل‌های عابر پیاده در میان مردم نهادینه شود.
وی با بیان اینکه لازم است تا در خصوص استفاده از پل‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و در خانواده‌ها آموزش‌های لازم داده شود و شهرداری‌ها هم باید در این زمینه گام بردارند، اظهار کرد: اقداماتی مانند ایجاد موانع فیزیکی و مکانیزه کردن پل‌ها و آموزش‌ها در جهت هدایت عابر به استفاده از پل‌ها گام‌های موثر در این زمینه است. حمیدی با تاکید بر اینکه افرادی از زیر پل استفاده می‌کنند به‌علت نگرانی و اضطراب ناشی از عبور خیابان زمان بیشتری را از دست می‌دهند، افزود: علت استفاده نکردن از پل‌ها مکانیزه نبودن برخی پل‌های عابر پیاده است، مکانیزه نبودن پل هوایی باعث ایجاد مشکل برای کودکان، افراد مسن، معلولان، بیماران و … می‌شود و این خود دلیلی برای بلا استفاده ماندن پل‌هاست.
وی ارتفاع زیاد و مجهز نبودن پل‌ها به پله‌های برقی را در ناکارآمدی کارآیی این سازه‌ها به کمترین میزان موثر دانست.
حمیدی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته را برای رفاه در زندگی موثر ضروری دانست. حمیدی افزود: این سازه‌های فلزی در گوشه گوشه شهر‌ها رو به افزایش هستند اما به مانند بسیاری از ساخت‌وسازهای شهری چندان مورد توجه تصمیم گیران و برنامه ریزان نبوده و نیستند. این در حالی است که شهروندان برخی شهرها معتقدند پل‌های عابر پیاده به حدی پله دارد که نمی‌ارزد شما وقت بگذاری از یک یک آن عبور کنی و به سمت دیگر خیابان برسی.
فاطمه رنجبر می‌گوید: اگر کمی احتیاط کنید می‌توانید از عرض خیابان عبور کنید و خودروها هم می‌ایستند تا عابر پیاده عبور کند.
او معتقد است اغلب پل‌های عابر پیاده در ورامین به درد ورزشکاران می‌خورد نه بچه‌ها و سالمندان. حال باید منتظر بود و دید تا با این شرایط مسئولان برای فرهنگسازی چه تدابیری اتخاذ می‌کنند؟!