وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است. به گزاش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در همایش بین المللی […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است.
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی-غربی و شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار گیرد، افزود: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای و بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن ۲,۵ میلیون تن هدف گذاری شده بود که در فاز دوم آن برای توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت آن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت .
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون با سرمایه گذاری های منطقه ای به عمل آمده و مشارکت شرکت های هندی و همچنین از رهگذر برنامه های توسعه ای ظرفیت این بندر تا ۷۷ میلیون تن پیش بینی و برنامه ریزی شده است، اظ هار کرد:بهره برداری موثر و کارا از بندر چابهار می تواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورده و علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را نیز با هم متصل کند.

۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود
اسلامی با تاکید بر این که بندر چابهار با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک، می‌تواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز، روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقه ای فراهم آورد، یادآور شد: ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات ایران نیز از طریق بنادر صورت می گیرد.
وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود ۲۳۲ میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.

از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته شده است
سلامی افزود: حرکات توسعه‌ای مطلوب چند سال اخیر در بنادر از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته و به نظر می‌رسد، می‌توان با چاره‌اندیشی، تدوین برنامه در راستای رویکرد همکاری و مشارکت و هم‌افزایی بیشتر میان بنادر کشورها خصوصا بندر چابهار و بنادر کشورهای همجوار پیشرفت مطلوبی را برای بنادر منطقه میسر کرد.
وی افزود: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل به ویژه در بخش بندری و دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای، بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

افتتاح راه‌آهن قزوین–رشت با حضور رئیس جمهوری
وی گفت: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت به دست رئیس‌جمهور بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال ـ جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند ۲۴ روز کوتاه‌تر خواهد شد.
وزیر راه اذعان داشت: ‌این خط آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.

ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر است
وی گفت: ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر است و ۷۵۰۰ کیلومتر خط آهن در دست احداث داریم.
وی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت‌های بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استقبال می‌کند.
اسلامی یادآور شد: به دلیل توسعه روابط حسنه بین ایران و کشورهای بهره‌مند در چابهار همگام با برنامه‌ریزی و اقدامات ایران جهت تسریع در توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه مکران و شرق کشور از طریق بسیج امکانات یقین دارم فصل نوین از نقش‌آفرینی برجسته چابهار در سطوح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش توسعه بین المللی بندر چابهار اعلام کرد:
چابهار؛ دروازه ملل است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشوق‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بندر چابهار در نظر گرفته‌ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این همایش فرصتی است تا تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع، فعالان حمل و نقل و خطوط کشتیرانی با ظرفیت و قابلیت‌های چابهار آشنا شوند.
وی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این همایش زمینه‌ای برای گشایش باب مبادلات جدید از طریق بندر چابهار است. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور بنادر بازرگانی و کشتیرانی کشور آماده است تا ابهامات فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را پاسخ دهد.

پیشنهادات خود را به سازمان بنادر ارایه کنید
راستاد اضافه کرد: با توجه به روند رو به رشد تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار، سازمان بنادر در نظر دارد، به زودی عملیات اجرایی توسعه دسترسی جاده‌ای بندر از دروازه بندر تا کمربندی چابهار را به صورت بزرگراه آغاز کند.
وی از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی دعوت کرد تا سرمایه‌گذاری‌های روبنایی مورد نیاز در بندر چابهار که در قالب قراردادهای BOT بلندمدت منعقد می‌شود، بررسی کنند و به تناسب توان مالی پیشنهاد‌ات خود را به سازمان بنادر ارائه دهند.

به دنبال تعامل گسترده بندر با شهر هستیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک بندر ارتقا یافته فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌ای درون و پیرامون بندر موجب افزایش میزان ترافیک کالا و مزیت‌های رقابتی بالاتر خواهد شد و هدف ما این است که چنین رویکردی را برای چابهار دنبال کنیم.
راستاد با بیان اینکه از مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نیستیم، گفت: به دنبال تعامل گسترده بندر با شهر خواهیم بود که منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های بندر چابهار به بندرنشینان و مردم سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: سال گذشته با بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار ظرفیت این بندر از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت.
وی تصریح کرد: پس از این اقدام تحولات مثبتی در بندر چابهار رخ داد، بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر شامل ۶ دستگاه مکنده غلات به ارزش ۱۷.۵ میلیون یورو وارد شد و در این یک سال قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو منعقد شد.
وی بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تأسیسات روبنایی، مخازن، انبارهای نگهداری کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی بود.

راه اندازی خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در این مدت میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار ۵۰ درصد افزایش یافت که بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است.
راستاد افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس چندی پیش راه‌اندازی شد و تاکنون دو کشتی در این مسیر تردد داشته است.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار توسط شرکت هندی از دو ماه پیش آغاز شد، گفت: الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های چابهار گفت: چابهار دروازه ملل است، کشورهای ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجه خود قلمداد کنند.
راستاد افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بالاترین و بهترین مشوق‌های تعرفه‌ای را برای بندر چابهار تعیین کرده‌ایم. این مشوق‌ها شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود و خدمات مرتبط با کشتی‌ها و عملیات مربوط به کالا و نگهداری آن را در برمی‌گیرد.

چابهار؛ مهم ترین مسیر اقتصادی برای ترانزیت کالا
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: همایش بین المللی توسعه بندر چابهار بهترین فرصت برای شناخت پتانسیل و ظرفیت های بی نظیر بندر و منطقه چابهار است.
عباس علی سلیمانی در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد: چابهار به منزله خارج بودن از منطقه بحران و نزدیک بودن به آب های بین المللی است.
وی با بیان اینکه چابهار، مهم ترین مسیر اقتصادی برای ترانزیت کالا قلمداد می شود، افزود: چابهار باید دروازه تحول اقتصادی در شرق کشور و کل کشور باشد.
وی تاکید کرد: امروز در همه جا در آسیای میانه ، در شبه قاره هند، در نوار شیخ نشین عربی و در اروپا سخن از چابهار و اتصال به این منطقه بکر اقتصادی و تجاری است.

چابهار وارد دور جدیدی از ترانزیت و صادرات کالا شده است
دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: امروز چابهار دوره جدیدی از ایفای نقش جهانی در حمل و نقل و ترانزیت و صادرات کالا را شروع کرده است و مزیت‌های منطقه‌ای منطقه آزاد و مستثنی بودن از قوانین گمرک، مالیات، کار و ویزا ظرفیت این حرکت جهانی را برای منطقه آزاد چابهار فراهم کرده است.
مرتضی بانک در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، افزود: امروز چابهار دوره جدیدی از ایفای نقش جهانی در حمل و نقل و ترانزیت و صادرات کالا را شروع کرده است و مزیت‌های منطقه‌ای منطقه آزاد و مستثنی بودن از قوانین گمرک، مالیات، کار و ویزا ظرفیت این حرکت جهانی را برای منطقه آزاد چابهار فراهم کرده است.
وی اظهارداشت: همکاران بنده در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تلاش می‌کنند با تسهیل فرآیندها و تکمیل زیرساختهای نهادی و فیزیکی لازم و رفع موانع حضور سرمایه ‌گذاران و تسهیل و گسترش تجارت و کسب و کار، در تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشور، این منطقـه را به کانون مهم سرمایه گذاری در ابعاد مختلف اقتصاد دریا محور و هاب لجستیک و ترانزیت منطقـه ای تبدیل کنند.
به گفته وی، در این فرایند از حضور و مشارکت همه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از همه کشورهای منطقـه و دیگر کشورها استقبال کرده و به همه شما اطمینان مـی دهم که همه فعالیتها و سرمایه گذاریها از حمایت کامل دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برخوردار خواهد بود. وی یادآور شد: کمتر از دو سال پیش بود که با امضای توافقنامه سه جانبه بین رؤسای سه کشورایران ، هند و افغانستان ، تلاش برای بهره‌گیری مطلوب از این ظرفیت ها و تحرک جدی در روابط فی مابین به صورت نهادینه آغاز شد و اراده محکم سیاسی بین سه کشور برای همکاری و توسعه روابط اقتصادی بین ملت های سه کشور و سایر کشورهای منطقـه را جانی دوباره بخشید. همانگونه که در این توافقنامه به امکان الحاق سایر کشورها به آن تصریح شده از دیگر کشورهای منطقـه بویژه کشورهای آسیای میانه و دریای عمان نیز دعوت مـی کنیم که با پیوستن به این توافقنامه ملت های خود را در فرصتهای فراوان اقتصادی و فرهنگی منبعث از این اراده سیاسی سهیم کنند. وی تاکید کرد: بی‌تردید منطقه آزاد چابهار واقع در کرانه‌های دریای عمان و اقیانوس هند با برخورداری از مزیت های متعدد در ابعاد مختلف زیرساخت‌های نهادی ( مشوق ها و معافیتهای مالیاتی و گمرکی ) و زیرساخت‌های فیزیکی در حال توسعه بخصوص بندر راهبردی چابهار و خط آهن چابهار زاهدان،فرودگاه بین المللی در دست برنامه ریزی ، موقعیت جغرافیایی و نزدیکترین راه دسترسی افغانستان و دیگر کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد، می‌تواند نقش پیشران اصلی را در این اتحاد اقتصادی ایفا کند.
مشاور رئیس جمهوری با بیان این که چابهار به عنوان یکی از قطب های مهم منطقه‌ای حمل و نقلی و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی حمل و نقل و ترانزیت بین سه کشور و آسیای میانه، منطقه ایده‌آلی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای به ویژه بازار عظیم یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری هند، افغانستان و آسیای میانه است، گفت: به تعبیر نخست‌وزیر هند این منطقه می‌تواند به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود. علاوه بر مزیت‌های پیش گفته برای تولید و سرمایه‌گذاری صادرات محور در این منطقه باید به قرابت‌های فرهنگی و سبک‌های زندگی نزدیک و مشابه کشورمان با این کشورها توجه داشت که از نقطه نظر تجارت و مباحث نوین بازار، مؤلفه‌های مهمی برای کسب و کارهای تولید و تجارت است. بانک بیان کرد: اقتصاد دریا محور و صنایع مختلف مزیت گیرنده از جغرافیا و موقعیت منطقـه و صنایع بزرگ آب بر، فرصت های بی نظیری را برای سرمایه گذاری و کـسب و کار در این منطقـه پیش روی همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرارداده است که قطعا برنامه های توسعه ای بندر چابهار و ظرفیتهای جدید و تجهیزات روزآمد آن این سرمایه گذاریها را جذابتر و آسان تر می کند.
وی تاکید کرد: بندر چابهار بهترین، نزدیکترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای اروپایی و جهانی است که موجبات تسریع و تسهیل تجارت بین المللی بین کشورهای مختلف حاشیه آسیایی اقیانوس آرام با اروپا و آسیای میانه را نیز فراهم خواهد کرد.

بندر چابهار در موقعیت ممتازی قرار گرفته است
معاون وزیر کشتیرانی هندوستان گفت: طی ماه های گذشته خط ترانزیتی بار از مبدأ بنادر هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار برقرار شده و این روال با شدت بیشتری در حال انجام است.
کوپال کریشنا در حاشیه همایش بین المللی توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر چابهار در موقعیت ممتازی قرار گرفته است، گفت: امیدوارم سایر کشور های منطقه و فرا منطقه ای از این فرصت ایجاد شده بر اساس موافقت نامه دالان چابهار، استفاده بهینه کنند و در پیوستن به آن شتاب کنند. وی با بیان ‌اینکه کشور ایران از ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردار است، افزود: تجار و بازرگانان هندی می توانند از فرصت بوجود آمده در چابهار استفاده کنند.
وی تاکید کرد: دولت هند برنامه دارد تا سرمایه گذاران هندی را به سرمایه گذاری در چابهار ترغیب کند.

سال آینده روز چابهار در افغانستان برگزار می شود
امام محمد وری ماچ ، در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران از انجام مطالعات گسترده سه کشور هند، ایران و افغانستان در حوزه اقتصادی و ژئوپولتیکی منطقه خصوصا بندر چابهار خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که با ایجاد سهولت در بازار رقابتی، بتوانیم سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان را به حضور در چابهار ترغیب و تشویق کنیم. وی گفت: همه ما امروز در روز چابهار گرد هم جمع شده‌ایم و هدف از این گردهمایی جلب همکاری‌های اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری و نشان دادن فرصت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در چابهار است.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طرف دیگر نکته‌ای وجود دارد که تعهد سه کشور ایران، افغانستان و هند برای توسعه اقتصادی و تجاری منطقه چابهار است.
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال آینده روز چابهار با موضوع فرصت‌های ترانزیتی در افغانستان برگزار خواهد شد. وریماچ ادامه داد: افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی ایران در بندر چابهار است و تاکنون ۱۱۴ تاجر افغان حدود ۶۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجار افغانی و بخش خصوصی افغانستان به سرمایه گذاری در بندر چابهار علاقمند هستند، اما یک سلسله موضوعات کوچک وجود دارد که باید در نشست‌های بعدی در مورد آنها صحبت کنیم.
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با رفع این چالش‌های کوچک می‌توانیم سرمایه گذاران و تجار افغانی را برای حضور در چابهار ترغیب کنیم.

در حاشیه همایش بین المللی توسعه بندر چابهار صورت گرفت؛
امضای ۸ تفاهم نامه سرمایه گذاری و توسعه ای بین اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان و بخش های خصوصی ایرانی و خارجی
در حاشیه همایش بین المللی توسعه بندر چابهار و با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، ۸ تفاهم نامه سرمایه گذاری و توسعه ای بین اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان و بخش های خصوصی ایرانی و خارجی امضا شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد اجاره اراضی به منظور سرمایه گذاری و احداث بهره برداری ۲ باب انبار چند منظوره به امضای مدیرکل بنادر چابهار و شرکت هندی رسید.
قرارداد اجاره اراضی به صورت BOT است و با سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد ریالی، قابلیت اشتغال زایی برای ۳۰ نفر را دارد. در این مراسم همچنین تفاهم نامه ایجاد خط کشتیرانی چابهار – مسقط و چابهار – کراچی و بهره برداری از ترمینال مسافری دریایی بین المللی ، بین ادراه کل بنادر چابهار و شرکت طلیعه عمان نیز امضا شد. امضای تفاهم نامه ایجاد خط کشتیرانی تجاری حمل و نقل کالا در مسیر چابهار و کشور های امارات و عمان ، از دیگر قرار دادهای سرمایه گذاری در حاشیه همایش بین المللی توسعه بندر چابهار به شمار می آید.
با حضور روسای شرکت های بخش خصوصی ایران و افغانستان، تفاهم نامه ۴ جانبه حمل و نقل چند وجهی کشتیرانی به امضا رسید. امضای تفاهم نامه صارادات سنگ آهن هند و همچنین تفاهم نامه های صادرات و واردات از طریق بندر چابهار ، از دیگر برنامه سرمایه گذاری در تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می شود.