بطحایی تصریح کرد: آموزشوپرورش، مدرسه، کلاس و درسی که داریم همگی مقصد تربیتی دارند اما متأسفانه مجریان برنامههای آموزشی و پرورشی، مدرسه را که باید در راستای تربیت دانش آموزان اقدام کند، فراموش میکنند و یادگیری که منتج به تربیت نشود عبث است و منابع را به هدر دادهایم و عمر دانش آموزان به بطالت […]
بطحایی تصریح کرد: آموزشوپرورش، مدرسه، کلاس و درسی که داریم همگی مقصد تربیتی دارند اما متأسفانه مجریان برنامههای آموزشی و پرورشی، مدرسه را که باید در راستای تربیت دانش آموزان اقدام کند، فراموش میکنند و یادگیری که منتج به تربیت نشود عبث است و منابع را به هدر دادهایم و عمر دانش آموزان به بطالت رفته است.
تسهیل گری برای تربیت
بطحایی بابیان اینکه یادگیری یعنی تغییراتی که در بینش و رفتار دانش آموزان اتفاق میافتد و نسبتاً پایدار است، گفت: اگر در آموزشوپرورش فعالیتهای پرورشی منتج به تربیت نشود اقدام عبثی است و همه خانواده آموزشوپرورش مربی تربیتی هستیم و مأموریت ما تسهیل گری برای تربیت است لذا مدرسه تسهیلکننده فرایند تربیت است.
نبود شادی و نشاط در مدرسه
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مسیر تربیت را هموار و فراهم کنیم باید موانعی که اجازه نمیدهد تربیت اتفاق بیفتد را برداریم و تا زمانی که این موانع موجود باشد هرچقدر منابع مالی صرف کنیم تربیت اتفاق نمیافتد و ویژگیهای مورد انتظار در فارغالتحصیلان مدارس وجود نخواهد داشت. وی در ادامه اضافه کرد: این هدف سرآغاز خطمشی و استراتژی برگرفتهشده از سند تحول بنیادین در دولت دوازدهم است و اگر میگوییم که مدرسه تبدیل به محیط بانشاط برای دانش آموزان شود برای این است که در غیر اینصورت خود مدرسه مانعی برای تربیت دانش آموزان محسوب خواهد شد و مدرسه به ضد خوش تبدیل میشود.
حذف آزمونهای مکرر و کتابهای کمکدرسی
بطحایی گفت: اگر در مدرسه برنامهای اجرا کنیم که یادگیری مؤثر را فراهم نکند و تربیت اتفاق نیفتد بدون شک آن برنامه دشمن تربیت خواهد بود و به کمک شما همکاران مصمم هستیم که این موانع را برداریم لذا حذف آزمونهای مکرر و کتابهای کمکدرسی که دشمن تربیت هستند ازجمله موانعی است که برداشتهشده است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به نقش ضد تربیتی کنکور اظهار کرد: با روشی که کنکور اجرا میشود باید نقشش در پذیرش بر ای ورود به آموزش عالی تغییر پیدا کند و به دنبال فلسفه تعلیم و تربیت باشیم.
وی افزود: علیرغم آموزههای تربیتی دین اسلام اما کشورهای دیگر که با آموزههای اسلام بیگانه هستند از آموزههای تربیتی ما بیشتر استفاده کردهاند.
وی بابیان اینکه سبد یادگیری دانش آموزان در متوسطه دوره دوم مملو از حوزه شناختی و دانشهای اینچنین است، گفت: با این اوصاف جایی برای فعالیتهای تربیتی وجود ندارد و اگر حجاب و عفاف هدف تربیتی ما است در کجای مدارس فرصت آموزشوپرورش آن راداریم و در کجای سبد یادگیری به دانشآموز رفتارهای اجتماعی و مسئولیتهای اجتماعی یاد داده میشود که اگر هم و جود دارد بسیار اندک است.
بطحایی تأکید کرد: گام اول برداشتن موانع و گام دوم واردکردن عواملی است که این مسیر را شتاب دهد و متأسفانه فارغالتحصیلان مدارس از مهارتهای لازم کمتر برخوردارند.
مربیان امور تربیتی
وزیر آموزشوپرورش، مربیان امور تربیتی در مدرسه را خطنگهدار این فرایند دانست و تصریح کرد: رصد مستمر فعالیتهای مدرسه برای رسیدن به اهداف تربیتی بر عهده مربیان امور تربیتی است و این بزرگترین مأموریت مربیان است که اگر مربیان تنها به امور جاری بپردازند و غافل از این مأموریت شوند تربیت اتفاق نخواهد افتاد. بطحایی در ادامه اضافه کرد: مدرسهسازمانی زنده است و تمام ویژگیهای موجود زنده را دارد و همانطور که موجود زنده به محرکها پاسخ میدهد مدرسه هم به همین شکل عمل میکند و مدرسه باید بهعنوان هویت مستقل برای مسائل خودش تصمیمگیری کند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مربیان پرورشی مدرسه خط نگهدار این فرایند هستند که آیا تربیت به سمت تربیت اسلامی حرکت میکند یا نه؟ گفت: به عنوان یک مربی تربیتی اگر ما سرمان به امور جاری و مراسم و مناسبت ها گرم شود از ماموریت اصلیمان غافل می شویم و اتفاق امروز می افتد که چراغ های مدارس روشن است اما ما خودمان منتقد آموزش و پرورش می شویم چون تربیت اتفاق نمیافتد.
در حاشیه این نشست برخی از معلمان حاضر در نشست سوالات و نقطه نظرات خود را مطرح کرده و به موضوع معیشت فرهنگیان اشاره کردند که وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت که تامین معیشت آنهم با سختی مانع تربیت میشود و وقتی میگوییم معلم باید فکر و ذهنش به طور کامل متوجه کارش باشد و نگران شغل دوم و سوم نباشد، به دلیل اهمیت تربیت است.