رئیس سابق قوه قضائیه با بیان اینکه رسیدگی به ۱۷ میلیون پرونده کار فوق العاده عظیمی است، گفت: خدمت رسانی عظیمی در دستگاه قضائی صورت گرفته است. آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: آمار پروندهها به معنای درگیر بودن همه خانوادهها نیست. به من گزارش دادند که یک خانمی ۴۰۰ پرونده در دستگاه قضائی ایجاد […]
رئیس سابق قوه قضائیه با بیان اینکه رسیدگی به ۱۷ میلیون پرونده کار فوق العاده عظیمی است، گفت: خدمت رسانی عظیمی در دستگاه قضائی صورت گرفته است.
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: آمار پروندهها به معنای درگیر بودن همه خانوادهها نیست. به من گزارش دادند که یک خانمی ۴۰۰ پرونده در دستگاه قضائی ایجاد کرده بود.
وی ادامه داد: اگر قرار به ارائه گزارشی از کارکردها و تلاشهای همکاران باشد فرصت زیادی میخواهد که در این جلسه نمیگنجد و گزیدهای از این عملکرد را ارائه میکنم و البته باید بگویم که به دلیل فوریت پیشآمده نتوانستهایم گزارش مفصلی را تهیه کنیم. اولین نکته مربوط به خدمترسانی عظیم صورتگرفته در قوهقضاییه است؛ اینکه گفته میشود ۱۶ میلیون پرونده رسیدگی شده، رسیدگی به این تعداد کار آسانی نیست. تقریباً به اندازه ورودی پروندهها، رسیدگی هم صورت میگیرد. بنده که از وضعیت و کاستیهای قوهقضاییه به ویژه به لحاظ تعداد نیروی انسانی واقفم، افتخار میکنم که با وجود افزایش ورودی پروندهها، قضات اجازه انباشت پروندهها را ندادند.
رئیس سابق قوهقضاییه گفت: اگر قیاس کنیم تعداد قضات را با برخی کشورهای دیگر، اصلاً قابل قیاس نیست. یک قاضی باید ۵ پرونده رسیدگی کند در روز تا چیزی باقی نماند اما در برخی کشور یک قاضی روزی یک پرونده رسیدگی میکند. این یعنی باید برای جذب قاضی و کادر انسانی تلاش زیادی کنیم. ما تلاش خود را کردهایم و سایر دستگاهها مانند مجلس باید به کمک بیایند. در سازمانهای تابعه قوهقضاییه هم همینطور است؛ میلیونها خدمت در سازمانهایی چون پزشکی قانونی و ثبت اسناد تقدیم مردم میشود و جای قدردانی از پرسنل مجاهد قوهقضاییه دارد.
وی افزود: مقصود از ۱۶ یا ۱۷ میلیون پرونده، این نیست که ۳۴ میلیون خانواده درگیر هستند بلکه منظور این است که ممکن است یک پرونده ۱۰ جای مختلف مرجع قضائی را درگیر خود کرده باشد و هر رجوع آن به نهادهایی مانند تجدیدنظر و دیوان عالی و دادسرا، یک شماره میخورد. یا مثلاً یک شخص ۱۰ یا دهها پرونده دارد. به عنوان مثال یک خانم ۴۰۰ شکایت جداگانه در مراجع قضائی را به خود اختصاص داده بود و ثبت شده بود. سارقانی داریم که دهها پرونده شکایت جداگانه دارند.
آملی لاریجانی درباره تحول در نیروی انسانی گفت: یکی از افتخارات ما، نو کردن دستگاه قضائی بود. ابتدای ورود ما میگفتند حدود ۸ هزار قاضی در دستگاه قضائی بود امروز با وجود خروج بیش از ۲ هزار قاضی، الان حدود ۱۲ هزار قاضی در اختیار دارد. جذب قاضی آسان نیست، این کاری بود که از ابتدای ورود به قوهقضاییه به آن فکر کردیم. نخبهگزینی یک ملاک خیلی مهم در جذب قضات بود. خوب است که عزیزان بدانند که در قوهقضاییه وقتی فراخوان برای جذب قاضی داده میشود گاهی ۵۰ هزار نفر شرکت میکنند و بعد از مراحل مختلف گزینش، نهایتاً ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر جذب میشود و همه این سختگیریها برای نخبهگزینی است.
آملی لاریجانی درباره تشدید نظارتها گفت: تأسیس دیوان عالی کشور از افتخارات این دوره است. این معاونت با وجود مراجعات اندک، بسیار اثرگذار بود. شخصیت قضات دیوان عالی کشور به گونهای بود که اگر قاضی ورود میکرد، کسی احساس مچگیری نداشت. نظارت دیوان عالی کشور عموماً فرا دستگاهی است. بازرسان کشور تلاش خود را کردند ولی نیرو کم دارند و باید به آنها کمک کرد تا نظارتهای مبسوطتری داشته باشند. لذا نظارت دادسرای انتظامی قضات توسعه یافته ویکی از کارهای خوب این دوره، بازرسی پنهان بود که ایجاد کردیم و توسعه دادیم.
آملی لاریجانی با اشاره به مسئله فساد گفت: فساد در کشور وجود دارد و در درون دستگاه قضائی هم وجود دارد. با آنکه بر برخورد با مفسدان تاکید میکردم، سیاهنمایی زیاد میشد و از فساد سیستماتیک سخن میگفتند و آن را معنی میکردند که مسئول رسیدگی به فساد، خود فاسد است. مهم این است که مسئولان این دستگاه عزم مقابله با فساد را داشته باشند که مسئولان عالی کنونی از فضلا، متدینین و پاکدست بودند که این مهمترین سرمایه ما بود.
آملی لاریجانی با بیان اینکه عزم دستگاه قضائی برای برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی جزم بود ولی عِده و عُده به گونهای نیست که با همه مفاسد برخورد کند، تاکید کرد: مهمترین مسئله برخورد با زمینههاست که به همین خاطر، معاونت پیشگیری تأسیس شد و در استانها این معاونت کار فعالی انجام میدهد.
وی درباره فضای مجازی و هجمههایی که از این طریق مطرح شد، گفت: از منشاهای وقوع مفاسد فرهنگی، اجتماعی و حتی کلاهبرداری فضای مجازی است. ما نمیتوانیم فضای مجازی را حذف کنیم و نمیخواهیم هم حذف کنیم. من از جمله مسئولان قضائی بودم که از فضای مجازی بیشتر استفاده میکنم (در بحثهای علمی). تهمت به ما زدند که میخواهیم حذف کنیم. چه کسی میگویند حذف شود؟ حرف ما این است که فضای مجازی مدیریت شود و در کشورهای بسیار پیشرفته این مدیریت در حال انجام است.
آملی لاریجانی یادآور شد: نمیگوییم اتوبان را ببندید ولی اتوبانی که صدها راهزن دارد، باید از آن مراقبت کرد و اتوبان موازی برایش ساخت. فضای ملی مجازی اتوبان موازی بود که مقام رهبری هم آن را ابلاغ کردند ولی کاری چندانی در ای زمینه نشده است.
وی ادامه داد: من به رهبری هم گفتم که نیروهای مسلح ما در حال جهاد است ولی دشمن به پستوخانههای ما نفوذ کرده است. چرا در فضای مجازی اینچنین فساد گسترش یافته است زیرا یکی از مؤلفههای فضای مجازی است.
وی با بیان اینکه توجه به زندان و زندانیان از مسائل کلیدی دستگاه قضائی بود، تاکید کرد: در مورد جرمزدایی تلاش زیادی کردیم ولی سرزیر مشکلات دیگر به دستگاه قضائی میشود. در مورد برخی از حبسها و زندانها ضرورتی وجود ندارد و برخی از بازداشتهای موقت هم ضرورتی ندارد که فرد دو یا سه روز بازداشت موقت باشد. لذا تذکر هم دادیم و دستورالعملی برای ساماندهی زندانیان صادر کردیم.
رئیس پیشین دستگاه قضا با اشاره به بازسازی نوسازی و اماکن قوه قضائیه گفت: زمانی که من مسئولیت قوه قضائیه را پذیرفتم ساختمانهای قضائی و دادگستری وضعیت بحرانی داشتند. بسیاری از آنها وضعیت استیجاری داشتند که مالکانشان راضی نبودند. با استفاده از بودجه خاص قوه قضائیه و بودجه کم دولتی، بسیاری از ساختمانها نوسازی و خریداری شدند.