رئیس شورای عالی استان ها گفت: وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی حاضر به واگذاری طرح های اجرایی سازمان ها و شرکت های خود به شوراهای اسلامی شهر و روستا نیستند. مرتضی الویری افزود: جایگاه واقعی شورای عالی استان ها در کشور در مقایسه با سه قوه مقننه، قضاییه و اجرایی چندان مطلوب نیست. وی […]
رئیس شورای عالی استان ها گفت: وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی حاضر به واگذاری طرح های اجرایی سازمان ها و شرکت های خود به شوراهای اسلامی شهر و روستا نیستند.
مرتضی الویری افزود: جایگاه واقعی شورای عالی استان ها در کشور در مقایسه با سه قوه مقننه، قضاییه و اجرایی چندان مطلوب نیست. وی تاکید کرد: بر اساس اصل ۱۰۱ قانون اساسی برای جلوگیری از تبعیض و توسعه در بخش های مختلف باید نقش شوراها برجسته باشد اما در عمل این سرمایه مهم نظام جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است. رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: حکومت مردم بر مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمایان است و اوج حکومت مردم سالاری دینی در شوراها برجسته می شود.
وی اضافه کرد: در قانون نارسایی زیادی در دستیابی جایگاه واقعی شوراها وجود دارد اما شورا در نظارت و تدوین قوانین محلی در ۲۰ سال گذشته به خوبی فعالیت داشته است. رئیس شورای عالی استان ها گفت: یک هزار و ۲۸۰ شورای شهر در کشور وجود دارد و ۷۰۵ نفر عضو شورای عالی استان ها هستند.
۷۰ هزار کلاس درس غیراستاندارد
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به استانداردسازی سیستمهای گرمایشی ۵۰ هزار کلاس درس دیگر، از وجود ۷۰ هزار کلاس درس غیرایمن به لحاظ تجهیزات گرمایشی خبر داد و گفت: مدارس باقی عمدتا در مناطقی هستند که از زیرساختهای لازم چون گاز برخوردار نیستند.
مهراله رخشانیمهر آماری از اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس در سال گذشته ارائه و اظهار کرد: شروع ایمن سازی مدارس به سال ۹۲ برمیگردد. در آن زمان از مجموع ۵۷۰ هزار کلاس درس، ۳۷۰ هزار کلاس درس غیرایمن داشتیم.
وی افزود: در آن زمان حجم حوادث در آن دوره بیشتر بود و آتش سوزی مدرسه شین آباد هنوز از یادمان نرفته است. در سال ۹۲ از محل اعتبارات گاز، ایمن سازی مدارس شروع شد و اکنون میتوان گفت که شمار مدارس ناایمن به ۱۳۶ هزار مورد کاهش پیدا کرده است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به وجود ۱۳۶ هزار کلاس درس غیراستاندارد به لحاظ سیستمهای گرمایشی و برنامه ریزی برای خرید و نصب بخاریهای هرمتیک استاندارد برای ۵۰ هزار کلاس درس اظهار کرد: تا اسفند سال گذشته قرارداد خرید ۹۰۰۰ بخاری منعقد و بخاریهای هرمتیک نصب شدند و مابقی نیز بتدریج انجام میشود. رخشانی مهر ادامه داد: به این ترتیب ۷۰ هزار کلاس درس با تجهیزات گرمایشی ناایمن باقی میماند که برای آنها نیز در حال انجام برنامه ریزیهایی هستیم.
وی با توضیح این که مدارس باقی عمدتاً در مناطقی هستند که از زیرساختهای لازم چون گاز برخوردار نیستند گفت: به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان، ۸۸۰۰ کلاس غیرایمن داریم؛ اینها در مناطقی هستند که گازرسانی نشده و امکان استاندادسازی فراهم نبوده است. در این مناطق یا باید از سیستم تابشی استفاده کنیم که مصرف برق را به شدت بالا میبرد یا باید همان بخاریهای نفتی را مستقر کنیم که ممنوع است، به هر حال ناچاریم بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنیم.
رخشانی مهر در ادامه با بیان اینکه در سال جاری در هر مدرسهای که علمک گاز تا آنجا رفته باشد، بخاری گازسوز نصب و بخاریهای نفتی را جمع آوری میکنیم گفت: علاوه بر این باید یک کارآموزشی جدی نیز برای آموزش ایمنی در مدارس انجام شود که سال گذشته مرکز برنامه ریزی آموزش و پرورش آن را اجرا و دوره ایمنی برای مدیران مدارس برگزار کرد. کادر مدرسه باید حتماً با کپسول آتش نشانی و مواردی از این قبیل را آموخته باشند.
دانشگاه فرهنگیان ۲۰ هزار معلم جدید وارد چرخه آموزشی می کند
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: مهر ماه امسال ۲۰ هزار معلم جدید از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می شوند.
حسین خنیفر گفت: بر کسی پوشیده نیست که پیشرفت و توسعه کشورها از مسیر تعلیم و تربیت و آموزشهای عمومی میگذرد. باید اذعان کرد که امروز با نسلی پرسشگر و کنجکاو رو به رو هستیم که گاهی با وجود امکانات و تجهیزات الکترونیکی و فضای مجازی چند گام از ما جلوتر هستند.
وی ادامه داد: اگر نظام تعلیم و تربیت به درستی اصلاح شود، شاهد بالندگی از درون خواهیم بود که رقم خوردن یک اقتصاد بدون نفت نیز از این مسیر میگذرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: ۱۶۸ سال قبل، دارالفنون تأسیس شد و صد سال قبل دارالعلمها ایجاد شدند. مراکز تربیت معلم نیز بعد از انقلاب تربیت نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش را برعهده گرفت و در دهه ۹۰ نیز دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت. این تاریخ سزاوار این است که توجه بیشتری به آن شود.