مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال گفت که نباید پیش از ثابت شدن اعداد و ارقام مطالبات از شرکتهای تبلیغاتی، توقعی برای باشگاهها ایجاد کرد. او همچنین درباره جزئیات توافق با اسپانسر پیشین سازمان لیگ توضیحاتی داد. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم به دنبال انتشار مصاحبه صادق درودگر با تسنیم، صفیالله فغانپور مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال […]
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال گفت که نباید پیش از ثابت شدن اعداد و ارقام مطالبات از شرکتهای تبلیغاتی، توقعی برای باشگاهها ایجاد کرد. او همچنین درباره جزئیات توافق با اسپانسر پیشین سازمان لیگ توضیحاتی داد.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم به دنبال انتشار مصاحبه صادق درودگر با تسنیم، صفیالله فغانپور مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه «در خصوص مصاحبه آقای درودگر چند مطلب وجود دارد که میخواهم جهت تنویر افکار عمومی و برای صداقتی که باید در گفتار، گزارش و مصاحبه داشته باشیم، بگویم»، در این باره با خبرنگار ما گفتوگو کرد.
فغانپور در ابتدای گفتوگو با تسنیم با اشاره به مطرح شدن بحثی در خصوص اینکه «خانمی در زمان محمدرضا ساکت عضو کمیته بازاریابی بوده و گفته میشود یک میلیارد تومان از پول تبلیغات محیطی را بابت داوری گرفته و از فدراسیون رفته است و آیا این پول را به فدراسیون باز میگرداند یا نه؟» و صادق درودگر با اشاره به این موضوع اعلام کرده پولهای رد و بدل شده این میزان نبوده و قانونی هم بوده است، گفت: برای مجموع رقمی که اختلاف بین فدراسیون فوتبال و کانون ایران نوین بود، ۴۶ میلیارد تومان حکم صادر شد. بر اساس قانون، آییننامه و مقرراتی که مصوب رئیس قوه قضاییه است، در مراجع داوریِ در حال اجرا، حق الزحمه داوری ۲٫۵ درصد از اختلاف طرفین میشود. در این پرونده حق داوری یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان میشد و من به عنوان سر داور این اختلافات بین فدراسیون فوتبال و کانون ایران نوین بودم. با این حال کل مبلغی که از فدراسیون فوتبال برای داوری این پرونده دریافت شد، ۱۵۰ میلیون تومان بود. باقی مبلغی که سهم فدراسیون فوتبال بود، داوران جهت کمک به فدراسیون فوتبال و کمک به فوتبال کشور این باقی مبلغ را هبه کردند. در صورت جلسهای هم این موضوع را به فدراسیون فوتبال اعلام کردیم.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: رد و بدل شدن چنین مبلغی (یک میلیارد تومان) را تکذیب میکنم و اصلاً چنین مبلغی بابت داوری پرداخت نشده است. من حتی سهم خودم را به عنوان سر داور دریافت نکردم، در حالی که بیش از ۹ ماه داوری این پرونده طول کشیده بود. با این حال کسی (خانمی که پس از این ماجرا فدراسیون فوتبال را ترک کرد) را به عنوان دبیر داوری انتخاب کردیم و او شاید بیش از هزار صفحه نوشت، تحقیقات داشتیم و به عنوان دبیر تمام این مطالب را جمعآوری و مکتوب کرد. من از سهم خودم گذشتم و مبلغ را به دبیر داوری دادم، چون مبلغ خاصی برای دبیر داوری در نظر گرفته نشده بود. به همین دلیل به عنوان سر داور آنچه سهم من در نظر گرفته شده بود را به دبیر دادم. پس موضوع خانمی که میگویند میلیاردی پول گرفته و رفته است، کذب است و صحت ندارد. همچنین زمان داوری آقای ساکت در کمیته بازاریابی سازمان لیگ نبود و آقای امیر عابدینی مسئولیت داشت.
«پس از جایگزینی امیر عابدینی به جای محمدرضا ساکت در کمیته بازاریابی سازمان لیگ، ساکت عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال شد و آن خانم هم همراه با ساکت از بازاریابی سازمان لیگ به بازاریابی فدراسیون فوتبال رفت. آن خانم هم پس از داوری پرونده کانون ایران نوین و مشخص نشدن مبلغ داوری، فدراسیون فوتبال را ترک کرد». فغانپور در واکنش به این مسئله گفت: بله، آن خانم در کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بود، اما آن داوری ارتباطی به این کمیته نداشت. آن خانم هم خارج از ساعت اداری به جلسات داوری میآمدند. هزینهای هم که به او پرداخت شد، به عنوان دبیری جلسه داوری بود.
فغانپور در واکنش به این سؤال که اگر پول داوری این پرونده مشکلی نداشته، این خانم فدراسیون فوتبال را پس از این ماجرا بی سر و صدا ترک کرده است، اظهار داشت: اتفاقاً فدراسیون بارها از ایشان خواست که ادامه همکاری دهد، اما خودش نخواست. کارمندان فدراسیون فوتبال چون قراردادی هستند، در پایان قرارداد یا خودشان میتوانند قطع همکاری کنند یا فدراسیون میتواند عذر آنها را بخواهد.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا رفتن آن خانم از فدراسیون فوتبال ارتباطی به ورود نهادهای نظارتی داشته است یا نه، تصریح کرد: این مسئله را نمیدانم، فقط آن چیزی که در مورد داوری واقعیت موضوع بود را مطرح کردم. وی در ادامه صحبتهای خود به پرونده کانون ایران نوین و مطالبات فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: در پرونده کانون ایران نوین، این شرکت قرار بود سه سال پیش سه قطعه زمین را به جای مطالبات به فدراسیون فوتبال واگذار کند و در نامهای این مسئله را اعلام کرد. قرار بود این زمینها همان زمان در اختیار فدراسیون قرار بگیرد، اما مسئولان فدراسیون پس از بررسی موقعیت زمینها، این مسئله را قبول نکردند. با این حال پس از بررسی مجدد، داوری و حق الوکاله دوباره همین سه زمین به جای مطالبات برای فدراسیون فوتبال توقیف شد. آن چیزی که آقای درودگر در خصوص هزینه دادرسی و وکیل گفته، مربوط به همان اموال است. فغانپور در واکنش به این سؤال که سه زمینی که از شرکت کانون ایران نوین به سود فدراسیون فوتبال توقیف شده کجاست و این زمینها جزو مطالباتی است که باید در اختیار باشگاهها قرار بگیرد، گفت: این سه زمین در کیش، سوادکوه و اطراف تهران است که فکر میکنم در اسلامشهر باشد. این زمینها به سود سازمان لیگ توقیف شده است و این توقیف رسماً در سال ۹۷ اتفاق افتاد.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال تأکید کرد: شرکت کانون ایران نوین، از مبلغی که بدهکار بود فقط ۱۷ میلیارد دیگر باید پرداخت کند. تا زمانی که این پرونده در اختیار امور حقوقی فدراسیون فوتبال بود، تمام مطالبات وصول شد و فقط همین ۱۷ میلیارد باقی مانده است. ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی هم که آقای درودگر گفته چک اشخاص از طرف این شرکت تبلیغاتی در اختیار سازمان لیگ است، ارتباطی با آن داوری ندارد. مطالبات را وصول کردیم و فقط ۱۷ میلیارد بدهی ماند که چک آن را گرفتیم و در اختیار سازمان لیگ قرار دادیم.
فغانپور در خصوص شرکت نگاه پردازان امین سیمای کیش و صحبتهای صادق درودگر در این خصوص گفت: مطالبی در خصوص این شرکت و اعداد و ارقامی که از سوی آقای درودگر اعلام شد میتواند برای باشگاهها نسبت به فدراسیون فوتبال ایجاد توقع کند. آن وقت باشگاهها از فدراسیون میخواهند که پاسخگو باشد که سهم آنها چه شده است. این اعدادی که در خصوص مطالبات اعلام میشود، هنوز برآورد نشده و جایی به قطعیت نرسیده است. ابتدا باید داوری صورت بگیرد، در مرجع قضایی به اثبات برسد و گفتن این عددها در این شرایط، درست نیست و فقط این توقع را برای باشگاهها ایجاد میکند که سهم ما چه شده است. اختلاف بین شرکت امین سیمای کیش و فدراسیون فوتبال هنوز به نتیجه نرسیده و ابتدا باید از طریق داوری مشخص شود. در صورت به نتیجه نرسیدن، مراجع قضایی تصمیم گیری میکنند و پس از اثبات اینکه فدراسیون چقدر طلب دارد، ما باید برای وصول مطالبات اقدام کنیم. همانطور که از این طریق مشخص شد ما از شرکت کانون ایران نوین، چه میزان طلب داریم. «تمام شرکتهای تبلیغاتی به خاطر باشگاهها وارد عرصه میشوند و قراردادهای تبلیغاتی با سازمان لیگ و فدراسیون امضا میکنند. پس اینکه بگوییم گفتن اعداد و ارقام و شفافسازی برای باشگاهها ایجاد توقع میکند، به نوعی نادیده گرفتن حقوق باشگاههاست». فغانپور در واکنش به این مسئله به تسنیم گفت: ما که میگوییم سهم باشگاهها باید پرداخت شود. صحبت فقط در مورد این است که اعداد و ارقامی که اعلام شده مثلاً ۵۰ میلیارد از شرکت امین سیمای کیش طلب داریم، مشخص نیست. این عدد میتواند بیشتر یا کمتر باشد و چون عدد ثابت نشده، نباید چیزی اعلام کنیم و من از این جهت گفتم. با این حال باشگاهها حقشان است که مطالبات خود را بگیرند و بیشترین سهم از تبلیغات هم برای باشگاههاست، چون باشگاهها در جذب منابع نقش اصلی را دارند. فدراسیون و سازمان لیگ فقط ۲۰ درصد سهم دارند و ۸۰ درصد این مبلغ سهم باشگاههاست. در این بین فدراسیون فوتبال طلبها را وصول میکند تا به باشگاهها پرداخت کند. برای این مسئله نباید توقع ایجاد کرد و جو درست کردن، خیلی جالب نیست.