معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با طرف ترکیهای برای دستیابی به اهدافی چون توسعه همکاریهای هوایی، فعالسازی کریدورهای ترانزیتی میان ایران و ترکیه و افزایش فعالیتهای ریلی میان دو کشور خبر داد. شهرام آدم نژاد، در سخنرانی افتتاحیه هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حملونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که در محل […]
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با طرف ترکیهای برای دستیابی به اهدافی چون توسعه همکاریهای هوایی، فعالسازی کریدورهای ترانزیتی میان ایران و ترکیه و افزایش فعالیتهای ریلی میان دو کشور خبر داد. شهرام آدم نژاد، در سخنرانی افتتاحیه هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حملونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرد، ضمن خوشامدگویی به حضار و میهمانان، با اشاره به سابقه ديرينه و با ثبات روابط دوستانه دو كشور در كليه زمينهها بهويژه تعاملات حملونقلی و عزم راسخ دو كشور در ايجاد جهش در سطح روابط فعلی و ارتقای آنها به سطحی راهبردي، ابراز امیداوری کرد تا در پایان هشتمین دوره اجلاس مشترک، هر دو کشور بتوانند به نتايج مثبت و اثربخش به منظور حداكثر کردن بهرهمندی از ظرفيتهای بالقوه فعلی، رفع چالشها و مسائل موردی موجود و در نهايت تقويت روابط حمل و نقلی دست يابند. آدمنژاد محورهای اساسی قابل مذاكره به منظور گسترش تعاملات حملونقلی دو كشور در اشکال مختلف حملونقل شامل حملونقل ترکیبی، جادهای، ریلی، هوایی و دریایی را تشریح کرد و گفت: در حمل و نقل ترکیبی لازم است با كار مشترك، به پیگیری راه اندازی طرحهای ابتكاری و فعالیتهای ترانزیتی كريدورهايي از قبيل افغانستان- ايران- تركيه و همچنین كريدور اسلام آباد- تهران- استانبول بپردازيم، كه دستيابی كشورهای آسيای مركزی به كشورهای اروپايی را تسهيل میكند. ایجاد امکان انعقاد قراردادهای حملونقل تركيبی بينالمللی بار بين شركتهای دو كشور نیز از اولویت های گفتگوها خواهد بود. وی در ادامه بر لزوم توافق در برخی از حوزهها از جمله تامین سوخت ناوگان حمل و نقلی ایران در ترکیه، امكان بارگيری از بنادر و مناطق آزاد كشور تركيه به مقصد ايران توسط ناوگان ايرانی، ۲۴ ساعته شدن فعاليت مرز بازرگان-گوربلاغ و افزايش پذيرش كاميون، اتصال هر چه سريعتر شبکه ریلی ایران به ترکیه از نقطه مرزي چشمه ثريا، راه اندازی قطار مسافری تهران- آنكارا از مرز رازی و نهايي شدن پيشنويس يادداشت تفاهم ۶ جانبه بين راه آهن ج.ا.ايران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان، قزاقستان و ترکيه درخصوص فراهم ساختن امكان تردد واگنهای CIS در قلمرو تركيه تاکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد
ضرورت توجه به پدافند غیرعامل
برای پایداری و تاب آوری شهرها
مازیار حسینی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر توجه به پدافند غیرعامل برای پایداری و تابآوری شهری در مواجهه با رخدادهای طبیعی گفت: انتظار میرود تا نظام مهندسی به صورت داوطلبانه در ارزیابی و نظارت بر سیلاب و بازسازیها ورود کند و به نوعی سهم و نقش خود را در همدردی با مردم سیلزده ایفا کند. مازیار حسینی در نشست تخصصی درسهایی از سیلهای اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی با اشاره به اینکه سیلاب اخیر جزو رخدادهای نادر در کشور بوده است، گفت: دوره بازگشت برخی از سیلابها در برخی از استانها همچون لرستان ۲۰۰ و همچنین ۵۰۰ ساله اعلام شده است که این ارقام باید تدقیق شود زیرا سیلاب اخیر نشان داد که اطلاعات پایهای که در این رابطه وجود دارد از نظر تخمینی نیز چندان قابل استناد نیستند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که در کنار عوامل اجرایی، پژوهشگران و متخصصان نیز در زمان رخداد سیلاب در استانهای سیل زده حضور بهم رساندند و این نشان از مدیریت یکپارچه در هنگام بروز مخاطرات طبیعی دارد. حسینی افزود: ضمن توجه به مخاطرات طبیعی و تدبیر راهکارهایی برای کاهش اثرات آنها که جزو وظایف ذاتی همه مسئولان است نباید از نظر دور داشت که بارشهای اخیر بسیاری از تالابها و دشتهای پرچالش کشور را از نظر کمبود آب، تا حدی پرآب کرد که ضرورت دارد تا از بارشها نهایت بهرهمندی را برای کم آبی در کشور داشته باشیم. وی به ماموریت خود به پلدختر و معمولان اشاره کرد و افزود: میزان تخریبها در پلدختر و معمولان بیش از حد انتظار بود. رانش و لغزش زمین و میزان تخریبها در آن منطقه بسیار گسترده بود و واحدهای مسکونی بیشماری نیز که در حریم و بستر رودخانهها بودند به طور کلی تخریب شدند، همه آنها حاکی از این مطلب بودند که ضرورت دارد تا موضوع پدافند غیرعامل بیش از گذشته موردتوجه و دقتنظر مسئولان قرار بگیرد. حسینی با اعلام اینکه بخشی از خسارات قابل پیشبینی و قابل پذیرش هستند و برای بخش غیرقابل قبول باید تمهیدات و راهکارهای مناسبی اندیشیده شود، اعلام کرد: زلزلههای گذشته و درسآموزی از آنها برای کاهش مخاطرات ناشی از آنها نشان دادن که در کشور این آمادگی و پذیرش وجود دارد که باید تقویت شود.